Tutkimus: Lähimaksu debit-kortilla suomalaisten eniten suosima maksutapa – nuorten keskuudessa yleisintä mobiilimaksaminen

Suomalaiset ovat eurooppalaisella tasolla aktiivisia digitaalisten maksutapojen käyttäjiä. 71 % suomalaisista nimeää lähimaksun debit-kortilla käyttämäkseen maksutavaksi. 18-24 -vuotiaiden ikäluokassa mobiilimaksaminen on jo ohittanut suosiossa debit-lähimaksun. Digitaalinen euro on vielä tuntematon käsite suomalaisille.

Konsulttiyhtiö BearingPointin toteuttamasta maksutapatutkimuksesta selviää, että Suomessa kuluttajat ovat eurooppalaisia verrokkimaita edellä digitaalisten maksutapojen käytössä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon vastasi 8 114 henkilöä seitsemässä Euroopan maassa: Suomessa (1 004), Saksassa (2 040), Ranskassa (1 056), Irlannissa (1 002), Alankomaissa (1 006), Itävallassa (1 005) ja Sveitsissä (1 001).

Suomessa lähimaksaminen debit-kortilla nousee suosituimmaksi maksutavaksi lähes kaikissa ikäryhmissä, siinä missä muissa maissa tätä maksutapaa käyttää vain keskimäärin 54 % vastaajista. Myös mobiilimaksupalveluiden käytössä suomalaiset nousevat vertailun kärkeen. 18-24-vuotiaiden keskuudessa mobiilimaksupalveluja, kuten Apple Payta ja Google Payta, käytetään nyt jo jopa enemmän kuin lähimaksamista kortilla.

”Suomi ja muut Pohjoismaat ovat olleet jo pitkään edelläkävijöitä ja globaaleja vertailukohtia korttimaksamisessa ja digitaalisissa maksutavoissa. Se näkyy myös tässä tutkimuksessa", kertoo BearingPointin Banking Products & Innovation -liiketoiminnan johtaja Jani Ristimäki.

Digitaalisten maksutapojen kehitysasteesta Suomessa kertoo myös se, että suomalaisista vastaajista vain 38 % kertoo kohdanneensa ongelmia digitaalisen maksamisen kanssa. Esimerkiksi Irlannissa vastaava luku oli peräti 63 % ja kaikkien maiden keskiarvo 49 %.

Digitaalinen euro vielä tuntematon suomalaisille

Kyselyssä selvitettiin myös kuluttajien tietämystä ja asenteita digitaalista euroa kohtaan. Digitaalisella eurolla viitataan digitaaliseen valuuttaan (Central Bank Digital Currency tai CBDC), jonka liikkeelle laskemisen mahdollisuutta Euroopan keskuspankki tutkii yhdessä eurojärjestelmään kuuluvien kansallisten keskuspankkien kanssa. Kyselytulosten perusteella suomalaiset ovat keskimäärin vähemmän tietoisia digitaalisesta eurosta verrattuna saksankieliseen Eurooppaan.

Digitaalisella eurolla voi olla suurempi vaikutus arkielämään niissä maissa, joissa käteistä käytetään edelleen paljon. Suomalaisille kuluttajille digitaaliset maksuvälineet ovat jo ennestään hyvin tuttuja”, kertoo Jani Ristimäki.

Euroopan laajuisessa vertailussa käteinen pitää edelleen paikkaa suosituimpana maksutapana. Erityisesti Saksassa (71 %) ja Itävallassa (79 %) käteisen suosio on korkeaa. Suomi poikkeaa vertailujoukosta ainoana maana, jossa käteistä kertoo käyttävänsä alle puolet kyselyyn vastanneista (43 %). Suomalaiset käyttävät käteistä myös harvemmin kuin kuluttajat muissa maissa: yleensä harvemmin kuin 2-3 kertaa kuukaudessa, kun muissa maissa käteistä käytetään joko päivittäin tai viikoittain.

Kyselyn mukaan noin 45 % suomalaisista ei osaa tällä hetkellä sanoa, kuinka usein he käyttäisivät digitaalista euroa. Noin 20 % sanoo, ettei käyttäisi sitä koskaan. Vertailtaessa digitaalisen euron aktiivisten käyttäjien osuutta Suomi saa alhaisimman pistemäärän tutkittujen maiden joukossa: noin 30 % suomalaisista sanoo, että he käyttäisivät digitaalista euroa (vaihteluväli päivittäisestä käytöstä alle 2–3 kertaan kuukaudessa).

Jos digitaalinen euro laskettaisiin liikkeelle, suurin osa suomalaisista vastaajista (58 %) luottaisi omaan pankkiinsa transaktiotietojensa käsittelemisessä ja ylläpidossa.

“Huomionarvoista on, että Suomessa luottamus omaan pankkiin digitaalisen euron jakelijana on paljon suurempaa kuin muissa kyselyyn osallistuneissa maissa”, kertoo BearingPointin osakas Katja Mäkelä. ”Tutkimus vahvistaa käsitystä, että suomalaisten kuluttajien luottamus pankkeihin instituutiona on korkealla tasolla.”

Tietoa tutkimuksesta

Tiedot perustuvat 8 114 henkilön verkkokyselyyn, joka toteutettiin Suomessa (1 004), Saksassa (2 040),  Ranskassa (1 056), Irlannissa (1 002), Alankomaissa (1 006), Itävallassa (1 005) ja Sveitsissä (1 001) syyskuussa 2023. Tulokset ovat painotettuja, ja ne edustavat 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Kyselyn suunnitteli BearingPoint, ja sen toteutti markkinatutkimuslaitos YouGov. Analyysin toteuttivat BearingPointin maksuliikenneasiantuntijat. BearingPoint on toteuttanut kyselyn Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä säännöllisesti vuodesta 2019 lähtien ja laajensi otantaa muihin Euroopan maihin ensimmäistä kertaa tänä vuonna.

Infograafi: Käteinen ja digitaaliset maksutavat tutkituissa maissa
Infograafi: Käteisen ja digitaalisen euron käyttö tutkituissa maissa

BearingPoint

BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon ja teknologian konsulttiyritys, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys toimii kansainvälisesti kolmessa liiketoimintayksikössä: Consulting, Products ja Capital. Consulting kattaa asiantuntijapalvelut useilla liiketoiminta-alueilla. Products tarjoaa IP-pohjaisia palveluita liiketoiminnan tärkeimpiin prosesseihin. Capital palvelee asiakkaita yrityskauppojen ja yritysjärjestelyiden kentällä.

BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 13 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 70 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.

www.bearingpoint.com