Allegro-junat käyttöön VR:n kotimaan kaukoliikenteeseen vuodesta 2025
Allegro-nimellä kulkeneet Sm6-junat ovat olleet VR:n ja Venäjän rautateiden yhteisyrityksen omistuksessa. Venäläinen omistaja on toistuvasti laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa yhteisyritystä kohtaan. VR on lunastanut yhteisyrityksen lainat ja panttioikeuden kautta ottanut junat haltuunsa tänään 14 joulukuuta. Junat tulevat käyttöön kotimaan kaukoliikenteessä arviolta vuonna 2025.
Venäjän valtion rautatiet (RZD) on laiminlyönyt taloudelliset velvoitteensa koskien yhteisyritys Oy Karelian Trains Ltd:n lainavastuita ja veroja. Reilut puolitoista vuotta kestäneet neuvottelut osapuolten välillä eivät tuottaneet tulosta, ja kesäkuussa 2023 yhteisyritys ei enää pystynyt maksamaan lainoja rahoittajilleen. Karelian Trainsia uhkasi konkurssi.
Välttääkseen yhteisyrityksen konkurssin, VR on lunastanut Karelian Trainsin lainat ja saanut panttioikeuden lainojen vakuutena olleisiin juniin suomalaisilta junia rahoittaneilta velkojilta. VR on tänään 14. joulukuuta käyttänyt panttioikeuttaan, jolla neljä Sm6-junaa siirtyy yhtiön omistukseen.
VR:n tarkoituksena on ottaa junat käyttöön vastaamaan kasvavaan kysyntään kotimaan kaukoliikenteessä vuodesta 2025 alkaen.
”Matkustajamäärät kaukoliikenteen reiteillämme ovat kasvussa ja uusi kalusto tulee tarpeeseen. Sm6-junat ovat laadukkaita, moderneja junia ja ne tukevat kotimaan liikenteen kasvua. Arvioimme tarkkaan millä reiteillä junat palvelevat parhaiten matkustajiamme”, kertoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
Sm6-junia koskevia suunnitelmia tarkennetaan myöhemmin mm. nimen, palvelukonseptien ja reittien osalta.
Junien käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä
Sm6-junat ovat olleet Venäjän liikenteen päätyttyä käyttämättöminä yli puolentoista vuoden ajan VR:n varikolla ja niiden käyttöönotto vaatii teknisiä tarkistuksia ja huoltotöitä.
”Junien huoltaminen liikennekelpoisiksi vie arviolta noin vuoden, koska niille ei ole tehty tarvittavia huoltoja tai tilattu varaosia yhteisyrityksen epäselvän tilanteen vuoksi. Kotimaan kaukoliikenteen suosio ja matkustajamäärät ovat kasvussa, mikä vaatii tulevaisuudessa kalustoinvestointeja kilpailukykymme varmistamiseksi. Sm6-junat tuovat yhden ratkaisun tähän”, kertoo Markula.
Tietoa Sm6-junista ja Karelian Trainsista
- Oy Karelian Trains Ltd on suomalainen yhtiö, jonka omistavat puoliksi VR ja RZD.
- Yhtiö perustettiin vuonna 2006 ja liikennöinti Helsingin ja Pietarin välillä alkoi vuonna 2010.
- Allegro-junilla tehtiin vuonna 2019 yli 550 000 matkaa.
- Sm6 on kallistuvakorinen suurnopeusjuna, jonka huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa.
- Seitsemästä vaunusta koostuvia junayksikköjä on neljä – yhdessä junassa on 342 matkustajapaikkaa.
- Junat ovat Alstomin Italiassa valmistamia.
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR myynyt kolme asemakiinteistöään – tilaa uusille palveluille ja kehitykselle26.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
VR on myynyt asemakiinteistöt Parkanossa, Kotkassa ja Jokelassa osana strategiaansa, jonka tavoitteena on keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintaan. Asemakiinteistöistä luopuminen on osa VR:n valmistautumista raideliikenteen kilpailun lisääntymiseen. Tilat tarjoavat kunnille ja muille toimijoille uusia mahdollisuuksia kehittää asemanseudun palveluita ja vetovoimaa.
Jonna Juslin on nimitetty VR:n yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi25.6.2025 15:42:55 EEST | Tiedote
Jonna Juslin (OTM, varatuomari) on toiminut VR:n yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaavana johtajana ja marraskuusta 2024 alkaen väliaikaisesti myös viestintäjohtajana. Nyt Jonna Juslinin viestintäjohtajan tehtävä on vakinaistettu ja hänet on nimitetty yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1.7.2025 alkaen.
Pohjolan Liikenne palaa pohjoiseen ja ostaa oululaisen Oubusin18.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Pohjolan Liikenne ja Oulussa toimiva Oubus ovat sopineet yrityskaupasta. Kaupassa Oubusin toiminta siirtyy kokonaisuudessaan Pohjolan Liikenteelle sisältäen henkilöstön, kaluston ja liikennöintisopimukset. Kauppa tuo Pohjolan Liikenteen takaisin juurilleen Pohjois-Suomeen.
Kesän lomamatkustus käynnistyy juhannuksena – junissa on vielä hyvin tilaa17.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Juhannuksen menoliikenne on vilkkaimmillaan junissa torstaina. VR odottaa koko kesälle kasvavia matkustajamääriä. Etenkin kesän yöjunien suosio on kasvussa.
Pendolino Plus -junaliikenne Helsingistä Turkuun käynnistyy marraskuussa – liput ovat myynnissä nyt12.6.2025 09:56:36 EEST | Tiedote
Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingistä Turkuun marraskuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme