Myllys reklamvepa blir till hållbara bärkassar med hjälp av lokala aktörer
Köpcentret Mylly och åbobaserade Cuitu samarbetar för att göra bärkassar av en banderoll vars yta är som en större lägenhet. På så sätt främjar Mylly två av sina mål: stödja lokala företag och återvinna överskottsmaterial.

Köpcentret Mylly återvinner en stor reklamvepa, d.v.s. en banderoll, för att tillverka bärkassar.
– Under sommarens modekampanj ”Tyylin Mylly” sattes en stor reklambanderoll på 120 kvadratmeter upp vid Åbo busstation. Eftersom banderollen inte längre kan användas i reklamsyfte beslutade vi att återanvända materialet genom att göra om det till 200 tygkassar, berättar Myllys konceptchef Meri Hakulinen.
Den osedvanliga modekampanjen, där man inte visade upp några kläder, planerades av reklambyrån Grundlage från Åbo. Den ursprungliga reklamen med modellen och åbobon Fidéline Habimana producerades av det kreativa produktionsbolaget simelius simelius från Reso.
Banderollens nya liv
Unga designer för varumärket Cuitu har stått för bärkassarnas design och produktion. Cuitu grundades 2019 i Åbo och är ett företag som designar hållbara accessoarer. Företagets accessoarer har en urban unisex-stil och tillverkas av överskottsmaterial från lokala företag.
– Ett sådant här företagssamarbete är ett utmärkt tillfälle att skapa nya användningsområden för överblivet material. Vi tycker också att det är kul att ta fram nya varianter av populära designer när vi får in material som vi inte använt tidigare. De här samarbetena ger upphov till intressanta produktberättelser, och samtidigt blir vårt varumärke bekant för nya grupper, säger Cuitus verkställande direktör Evi Oivanen.
Myllys hållbara bärkassar tillverkas i Finland av överskottsmaterial från lokala företag. Sömnadsarbetet sköts av ett småföretag som är en del av Osuuskunta Fabriikki 8, beläget i Åbo hamn.
Reklamvepan som ska omvandlas till bärkassar är gjord av ett mycket hållfast material, lämpat för slitsamt bruk. I kassarna används också överskottsmaterial från lokala företag: Handtagen görs av spännband och märket på kassarna kommer från material till dykardräkter.
Kassarna blir företagspresenter och lotteripriser
Mylly kommer att ge ut bärkassarna som företagspresenter och lotteripriser.
– Mellan den 16 och 21 december lottar vi ut sammanlagt 10 exemplar av Myllys unika bärkasse, och du kan vinna en egen kasse genom att delta i lottningarna i Myllys Facebook- och Instagram-kanaler, säger Meri Hakulinen.
Mer information:
Cuitu wearecuitu.com
Kontakter
Meri HakulinenKonceptschefAffärscentret Mylly
Tel:+358 40 025 6881meri.hakulinen@kauppakeskusmylly.fiBilder




Mylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentret är det största i Egentliga Finland och har nästan fem miljoner besökare om året. 150 affärer, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2 garanterar det största utbudet av affärer och tjänster i regionen.
www.kauppakeskusmylly.fi
Andra språk
Följ Kauppakeskus Mylly Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kauppakeskus Mylly Oy
Mikko Uski Kauppakeskus Myllyn kiinteistöpäälliköksi – 91 000 neliön kiinteistö on tärkeä osa Myllyn brändiä2.10.2025 11:09:46 EEST | Tiedote
Mikko Uski on aloittanut Kauppakeskus Myllyn kiinteistöpäällikkönä 1. syyskuuta. Hän vastaa Myllyn noin 91 000 neliön kiinteistön kehittämisestä, huollon ja ylläpidon johtamisesta sekä palveluntuottajaverkoston hallinnasta. Mikko Uski on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Salon IoT Campuksen yrityspuistossa ja Turun Teknologiakiinteistöissä.
Rekryteringsnyheter: Köpcentrum Myllys lurviga nya varumärkesambassadör har börjat sitt jobb – tar sina första steg ut i offentligheten som en del av Masked Singer-teamet redan denna lördag3.9.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Köpcentrum Mylly har anlitat en ny varumärkesambassadör, Myllykkä, som ansvarar för att överraska köpcentrumets besökare och hyresgäster med sina vidunderliga upptåg.
Rekrytointiuutisia: Kauppakeskus Myllyn karvainen brändilähettiläs aloitti työnsä – Ensiaskeleet julkisuudessa osana Masked Singer -tiimiä jo lauantaina3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskus Mylly on palkannut uuden brändilähettilään, Myllykän, jonka vastuulla on kauppakeskuksen kävijöiden ja vuokralaisten yllättäminen ihmeellisillä tempauksilla.
Kauppakeskus Myllyssä historian suurimmat kävijämäärät kevään ja kesän aikana – ”Heinäkuu alkaa jo lähestyä joulun vilskettä”14.8.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskus Myllyn kevät ja kesä ovat olleet ennätyksellisen vilkkaat, ja huhti-, touko-, kesä- ja heinäkuussa Myllyssä yllettiinkin uusiin kuukausiennätyksiin. Toukokuussa kävijämäärä nousi jopa 12 prosenttia, ja kävijöitä oli ensimmäistä kertaa yli puoli miljoonaa. Koko tammi-heinäkuun kävijämäärä kasvoi neljä prosenttia 3,3 miljoonaan kävijään. Myös uusia liikkeitä on avautunut, kun paikalliset kivijalkaliikkeet ovat kiinnostuneet laajentamaan toimintaansa Myllyyn.
Köpcentrum Myllys sommar intresserar resenärer15.5.2025 08:50:46 EEST | Pressmeddelande
Sommaren är alltid livlig på köpcentret Mylly och bland besökarna kan man se också resenärer som kommit för att besöka regionen och olika evenemang. Också denna sommar ordnas ett öppet lopptorg på parkeringsplatsen varannan söndag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum