Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut sairaanhoitaja Gabriel Riako: ”Olen onnellinen, että olen opiskelujen ja työn kautta tärkeä ja merkityksellinen tässä yhteiskunnassa”

Sairaanhoitaja Gabriel Riako muutti 19-vuotiaana Suomeen. Hän suoritti Laureassa ylemmän korkeakoulututkinnon, jonka ansiosta hän toivoo saavansa uusia mielenkiintoisia projekteja. Ilpo Vuorivirta, Laurea

Torstaina 14. joulukuuta vietettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa opiskelijoiden valmistujaisjuhlaa. Yksi opintonsa päättävistä opiskelijoista oli Gabriel Riako. Espoolainen Riako valmistui englanninkielisestä Global Health and Crisis Management -YAMK-koulutuksesta, jonka hän suoritti Laurean Vantaan kampuksella. Sairaanhoitajana työskentelevä Riako on tyytyväinen saadessaan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavat opinnot päätökseen.

- On hienoa saada tutkinto valmiiksi, sillä se avaa minulle paljon uusia mahdollisuuksia. Opintojen aikana olen saanut rakennettua arvokkaita ammatillisia verkostoja ja oppinut paljon uutta, hän kertoo.

Gabriel Riako muutti Keniasta Suomeen opiskelemaan vuonna 2001. Ensin hän opiskeli lähihoitajaksi ja jatkoi sen jälkeen sairaanhoitajaopintoihin Tampereelle, mistä hän valmistui vuonna 2010. Sairaanhoitajana hän on toiminut siitä lähtien ja työskentelee tällä hetkellä terveysasemalla Espoon keskuksessa.

Kun Riako saapui Suomeen 19-vuotiaana, hän ei ollut lainkaan varma, tulisiko jäämään Suomeen.

- Ensimmäiset vuodet minä ikään kuin kelluin virran vietävänä, eikä minulla ollut tunnetta pysyvästä kodista. Nyt 20 vuotta myöhemmin minulla on Suomessa työ, koti ja perhe – kaikki, mitä ihminen voi uuteen maahan asettuessaan toivoa. Suomi on minun kotimaani nyt, Riako iloitsee.

Monikulttuurisen näkökulman hyödyntäminen suomalaisessa terveydenhuollossa

Sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville tarkoitetussa Global Health and Crisis Management -koulutuksessa tartutaan isoihin globaaleihin haasteisiin. Koulutuksessa opiskellaan epidemiologiaa, tutustutaan globaaliin tautitaakkaan ja sen taustalla oleviin sosiaalisiin, terveydellisiin ja taloudellisiin syihin. Vaikka koulutuksen fokus on terveyden edistämisessä, on näkökulma kriiseihin laajempi huomioiden myös esimerkiksi ekologisesti kestävä kehitys.

- Opintojen aikana todella mielenkiintoista ja opettavaista on ollut se, että olemme päässeet kuulemaan ensikäden kokemuksia ja havaintoja kentältä esimerkiksi Punaisen Ristin työntekijöiden kertomana, Riako kuvailee.

Koulutuksen kansainvälinen opiskelijajoukko sai globaalin näkökulman terveyteen. Samaa globaalia, monikulttuurista ymmärrystä voi Riakon mielestä hyödyntää myös työssä Suomessa.

- Tiedän omasta kokemuksesta, että Suomeen muuttaminen ja tänne integroituminen ei ole helppo tehtävä. Vaikka olen asunut täällä pitkään, olen silti aina tietyllä tavalla ulkomaalainen, jonka on osattava tulkita suomalaista yhteiskuntaa.

Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien aiheiden lisäksi Riako kokee saaneensa opinnoistaan paljon muutakin sisältöä. Opintojen aikana ovat vahvistuneet muun muassa johtamiseen liittyvät taidot ja tiedot sekä tutkimukseen ja akateemiseen kirjoittamiseen liittyvä osaaminen.

Kielitaito tärkein yksittäinen tekijä kotoutumisessa

Kysyttäessä, mikä on Riakon kokemuksen mukaan tärkein tekijä onnistuneessa kotoutumisessa Suomeen, ei vastaus ole yllättävä.

- Kielitaito on ehdottomasti tärkeä. Varsinkin sosiaali- ja terveysalalla työskenteleminen on vaikeaa ilman suomenkielentaitoa.

- Suomi tuottaa minulle vielä haastetta, mutta kielitaitoni on jo hyvä. Kirjoittaminen ja kirjaaminen työssä onnistuu hyvin, hän sanoo.

Riakolle työ on tärkeä tekijä, joka ankkuroi hänet Suomeen. Samalla hän myös toivoo, että valmistuminen avaisi hänelle mahdollisuuksia päästä mukaan uusiin projekteihin.

- Olen onnellinen, että olen voinut opiskelujen ja työn kautta olla tärkeä ja merkityksellinen tässä yhteiskunnassa.

Kriittisen tiedonvaihtoinfrastruktuurin ja kyberturvallisuuden kansainväliset asiantuntijat kokoontuvat Vantaalle8.9.2023 08:20:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen CRITIS2023-konferenssi kokoaa yhteen johtavia asiantuntijoita, tutkijoita ja ammattilaisia kriittisen infrastruktuurin ja kyberturvallisuuden alalta jakamaan tietoa, kokemuksia ja ratkaisuja kriittisen tiedonvaihtoinfrastruktuurin suojelemiseksi. Konferenssin tavoitteena on parantaa valmiussuunnitelmia, taata kriittisten toimintojen jatkuvuus ja tiedonvaihto häiriöiden ja hätätilanteiden aikana sekä varmistaa yhteiskuntamme johdonmukainen turvallisuus. Lisäksi tavoitteena on löytää uusia keinoja toimijoiden väliseen yhteistyöhön.