Rakastetun näyttelijän muistelu, itärajan tilanne ja suosikkipeli nostivat DNA:n asiakkaiden datankäytön huippuunsa vuonna 2023
Tieto Frendit-sarjasta tutun Matthew Perryn poismenosta täytti uutiset ja sosiaalisen median 29. lokakuuta, mikä nosti kyseisen sunnuntain vuoden kiireisimmäksi mobiilidatan käyttöpäiväksi. Asia selviää DNA:n päiväkohtaisesta vuositilastosta, joka kartoittaa kuluvan vuoden päiviä, joina DNA:n kuluttaja-asiakkaiden keskiarvoinen datankulutus mobiili- ja dataverkossa kipusi korkeimmilleen. Kiinteän datan kulutus huipentui marraskuun puolivälin jälkeen, jolloin itärajan tilanne kiristyi. Myös Fortnite-pelin uuden kauden alkaminen marraskuun alussa näkyy tilastoissa.

DNA:n kuluttaja-asiakkaat käyttivät keskiarvoisesti eniten mobiilidataa 29. lokakuuta, 19. marraskuuta sekä marraskuun ensimmäisen viikon viimeisinä päivinä. Kiinteän datan suurimmat käyttöpiikit osuvat samoihin jaksoihin, joskin hieman eri järjestyksessä: kiinteässä verkossa vilkkain yksittäinen päivä oli 19. marraskuuta.
Päivädatat on suhteutettu tilaajamääriin, eli tilaajamäärän kasvu ei selitä datamäärän kasvua. Syyt lienevät sidoksissa puhuttaviin tapahtumiin, jotka saivat suomalaiset paitsi seuraamaan eri tiedonlähteitä, myös reagoimaan tapahtumiin jollain tavalla. Esimerkiksi mobiilidatan käytön piikkipäivä on sama, jolloin levisi tieto rakastetun Frendit-näyttelijän Matthew Perryn poismenosta. Ikoninen sarja on ollut monelle sukupolvikokemus, mikä näkyi sosiaalisen median kanavien täyttymisenä liikutuksesta ja muistelemisesta. Samoin itärajan tilanteen kiristyminen 18.–19. marraskuuta näkyi datankulutuksen kasvuna.
”Isojen uutistapahtumien seuraamisessa on käynnissä suuri murros. Siinä missä perinteisesti uutiset katsottiin televisiosta, ja lähetyksessä näkyi muutama lyhyt reportterin kuvaama uutisklippi, nyt sosiaalinen media on täynnä uusia ja vanhoja sisältöjä. Videoiden määrän valtava kasvu on muuttanut tapaamme seurata päivänpolttavia ja kiinnostavia sisältöjä – ennen kaikkea siksi, että aiemmin television äärellä vietetty ruutuaika on siirtynyt tietoliikenneyhteyksien päälle. Ihmiset katsovat sitä, mitä haluavat silloin, kun haluavat”, sanoo DNA:n laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Kannisto.
Sunnuntaisin viihdytään ja paneudutaan
Datankulutuksen huippupäivät osuvat lähes aina viikonlopuille, eritoten sunnuntaipäiville, eikä tämä ole Kanniston mukaan sattumaa.
”Viikonloppujen korostuminen datankäytössä kertoo siitä, että silloin viihdytään ja paneudutaan. Kun ihmisillä on aikaa tehdä mitä vaan, he selkeästi hakeutuvat suoratoistopalveluiden ja verkkopelaamisen äärelle nauttiakseen viihteestä sekä sosiaaliseen mediaan saadakseen lisätietoa maailman tapahtumista tai kuluttaakseen muuten vaan aikaa. Tämä näkyy piikkeinä datankulutuksessa, sillä liikkuvan kuvan ja äänen siirtäminen vie huomattavasti suurempia määriä dataa kuin esimerkiksi sähköpostien lähettäminen arkityöpäivien aikana.”
”Etenkin verkkopelaaminen kuluttaa paljon dataa, minkä takia ei ole yllättävää nähdä marraskuun ensimmäisen viikonlopun korostuvan tilastoissa. Suositun Fortnite-pelin kausi Chapter 4: Season OG käynnistyi perjantaina 3. marraskuuta, minkä vaikutus näyttää kantaneen koko viikonlopun yli.”
Kehittyvät laitteet ja yhteydet kiihdyttävät datankulutusta
Huomionarvoista on myös se, että datankäytön huippupäivät ajoittuvat otantajakson loppupäähän, pois lukien 19. maaliskuuta, jolloin ajettiin F1-kauden toinen, eli Saudi-Arabian, osakilpailu.
”Käytetyn datan määrä kasvaa koko ajan jo siksikin, että käytössä olevat älylaitteet ja yhteydet ovat aiempaa parempia. Esimerkiksi somevideoiden laatu on jatkuvassa kasvussa. Kehitystä kiihdyttää 5G-kyvykkäiden älylaitteiden yleistyminen”, Kannisto kertoo.
DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti noin 93 prosenttia suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli viittä miljoonaa ihmistä 239 paikkakunnalla.
Lisätietoja medialle:
Mikko Kannisto, johtaja, laajakaistaliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat


DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme