Rakastetun näyttelijän muistelu, itärajan tilanne ja suosikkipeli nostivat DNA:n asiakkaiden datankäytön huippuunsa vuonna 2023
Tieto Frendit-sarjasta tutun Matthew Perryn poismenosta täytti uutiset ja sosiaalisen median 29. lokakuuta, mikä nosti kyseisen sunnuntain vuoden kiireisimmäksi mobiilidatan käyttöpäiväksi. Asia selviää DNA:n päiväkohtaisesta vuositilastosta, joka kartoittaa kuluvan vuoden päiviä, joina DNA:n kuluttaja-asiakkaiden keskiarvoinen datankulutus mobiili- ja dataverkossa kipusi korkeimmilleen. Kiinteän datan kulutus huipentui marraskuun puolivälin jälkeen, jolloin itärajan tilanne kiristyi. Myös Fortnite-pelin uuden kauden alkaminen marraskuun alussa näkyy tilastoissa.

DNA:n kuluttaja-asiakkaat käyttivät keskiarvoisesti eniten mobiilidataa 29. lokakuuta, 19. marraskuuta sekä marraskuun ensimmäisen viikon viimeisinä päivinä. Kiinteän datan suurimmat käyttöpiikit osuvat samoihin jaksoihin, joskin hieman eri järjestyksessä: kiinteässä verkossa vilkkain yksittäinen päivä oli 19. marraskuuta.
Päivädatat on suhteutettu tilaajamääriin, eli tilaajamäärän kasvu ei selitä datamäärän kasvua. Syyt lienevät sidoksissa puhuttaviin tapahtumiin, jotka saivat suomalaiset paitsi seuraamaan eri tiedonlähteitä, myös reagoimaan tapahtumiin jollain tavalla. Esimerkiksi mobiilidatan käytön piikkipäivä on sama, jolloin levisi tieto rakastetun Frendit-näyttelijän Matthew Perryn poismenosta. Ikoninen sarja on ollut monelle sukupolvikokemus, mikä näkyi sosiaalisen median kanavien täyttymisenä liikutuksesta ja muistelemisesta. Samoin itärajan tilanteen kiristyminen 18.–19. marraskuuta näkyi datankulutuksen kasvuna.
”Isojen uutistapahtumien seuraamisessa on käynnissä suuri murros. Siinä missä perinteisesti uutiset katsottiin televisiosta, ja lähetyksessä näkyi muutama lyhyt reportterin kuvaama uutisklippi, nyt sosiaalinen media on täynnä uusia ja vanhoja sisältöjä. Videoiden määrän valtava kasvu on muuttanut tapaamme seurata päivänpolttavia ja kiinnostavia sisältöjä – ennen kaikkea siksi, että aiemmin television äärellä vietetty ruutuaika on siirtynyt tietoliikenneyhteyksien päälle. Ihmiset katsovat sitä, mitä haluavat silloin, kun haluavat”, sanoo DNA:n laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Kannisto.
Sunnuntaisin viihdytään ja paneudutaan
Datankulutuksen huippupäivät osuvat lähes aina viikonlopuille, eritoten sunnuntaipäiville, eikä tämä ole Kanniston mukaan sattumaa.
”Viikonloppujen korostuminen datankäytössä kertoo siitä, että silloin viihdytään ja paneudutaan. Kun ihmisillä on aikaa tehdä mitä vaan, he selkeästi hakeutuvat suoratoistopalveluiden ja verkkopelaamisen äärelle nauttiakseen viihteestä sekä sosiaaliseen mediaan saadakseen lisätietoa maailman tapahtumista tai kuluttaakseen muuten vaan aikaa. Tämä näkyy piikkeinä datankulutuksessa, sillä liikkuvan kuvan ja äänen siirtäminen vie huomattavasti suurempia määriä dataa kuin esimerkiksi sähköpostien lähettäminen arkityöpäivien aikana.”
”Etenkin verkkopelaaminen kuluttaa paljon dataa, minkä takia ei ole yllättävää nähdä marraskuun ensimmäisen viikonlopun korostuvan tilastoissa. Suositun Fortnite-pelin kausi Chapter 4: Season OG käynnistyi perjantaina 3. marraskuuta, minkä vaikutus näyttää kantaneen koko viikonlopun yli.”
Kehittyvät laitteet ja yhteydet kiihdyttävät datankulutusta
Huomionarvoista on myös se, että datankäytön huippupäivät ajoittuvat otantajakson loppupäähän, pois lukien 19. maaliskuuta, jolloin ajettiin F1-kauden toinen, eli Saudi-Arabian, osakilpailu.
”Käytetyn datan määrä kasvaa koko ajan jo siksikin, että käytössä olevat älylaitteet ja yhteydet ovat aiempaa parempia. Esimerkiksi somevideoiden laatu on jatkuvassa kasvussa. Kehitystä kiihdyttää 5G-kyvykkäiden älylaitteiden yleistyminen”, Kannisto kertoo.
DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti noin 93 prosenttia suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli viittä miljoonaa ihmistä 239 paikkakunnalla.
Lisätietoja medialle:
Mikko Kannisto, johtaja, laajakaistaliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat


DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Huolestuttaako lapsen somen käyttö? Asiantuntija neuvoo miten toimia puhelimen asetusten kanssa16.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Sosiaalisessa mediassa kiertävä haitallinen sisältö on aikamme vitsaus, mutta vanhempien ei tarvitse nostaa käsiään pystyyn niiden edessä. Lapsia voi suojella haitalliselta sisällöltä puhelimen asetuksia säätämällä sekä keskustelemalla lapsen kanssa avoimesti internetin ja somen käytöstä.
Are you worried about your child's social media use? Here’s some expert advice on phone settings16.5.2025 08:35:00 EEST | Press release
Harmful content circulating on social media is the scourge of our time, but parents don't have to throw up their hands in surrender. Children can be protected from harmful content by adjusting their phone settings, and by talking openly with them about the internet and their social media use.
DNA:n Päijät-Hämeen yritysasiakkaiden vanhan kupariverkon palvelut päättyvät kesän ja syksyn 2025 aikana15.5.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
DNA:n viimeiset kuluttajille suunnatut kuparipohjaiset puhepalvelut päättyivät jo vuoden 2024 loppuun mennessä koko Suomessa. Yritysasiakkaiden osalta purkaminen on edennyt vaiheittain, ja nyt vuorossa ovat Päijät-Hämeen yritysasiakkaiden kuparipohjaiset laajakaista- ja puhepalvelut. Ne päättyvät Päijät-Hämeessä Lahtea lukuun ottamatta kesäkuun lopussa ja Lahdessa lokakuun päätteeksi.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue valitsi DNA:n tietoliikennepalvelujensa toimittajaksi7.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA toimittaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle suljetun tietoliikenneverkon, internetyhteydet sekä lähiverkon palvelut. DNA voitti palvelukokonaisuuden kilpailutuksen kattavalla palvelunhallinnallaan ja laadukkaalla ja laajamittaisella verkollaan.
The Päijät-Häme wellbeing services county has selected DNA as its telecommunication service provider7.5.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA will provide the Päijät-Häme wellbeing services county with a closed telecommunications network, internet connections and LAN services. DNA won the tender for this service package thanks to its comprehensive service management and high-quality, extensive network.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme