Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää

Taiteen tehtävä – Esseitä
Kirjoittaja: Teemu Mäki
600 sivua, sidottu
Parvs, 2023

Maamme terävimpiin kirjoittajiin kuuluva taiteilija Teemu Mäki pohtii poleemisissa ja viihdyttävissä esseissään taiteen tekemisen ja taiteen nauttimisen käytännöllisiä ja eettisiä peruskysymyksiä sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Hän kirjoittaa syvällisesti, mutta samalla selkeästi ja helppotajuisesti taiteen tekijänä, teoreetikkona ja taiteen kuluttajana.

Alun perin vuonna 2017 julkaistusta, suositusta teoksesta ilmestyy nyt päivitetty ja laajennettu kolmas painos, jossa on mukana paljon uutta materiaalia.

Kuvataiteen tohtori Teemu Mäki (s. 1967) on monipuolinen taiteilija ja teoreetikko. Teoksen taustalla on hänen pitkä kokemuksensa kirjailijana, kuvataiteilijana, ohjaajana (elokuva/ooppera/tanssi/teatteri), opettajana, tutkijana ja kulttuuripoliittisena vaikuttajana. Mäki on työskennellyt vapaana taiteilijana vuodesta 1990 lähtien, lukuun ottamatta vuosia 2008–2013, jolloin hän oli Kuvataiteen professori Aalto-yliopistossa. Hän on ollut Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtaja vuodesta 2018 lähtien ja vuodesta 2022 lähtien myös IAA Europen, eli eurooppalaisten (kuvataiteen) taiteilijaseurojen kattojärjestön puheenjohtaja.

Teemu Mäki: Taiteen tehtävä – esseitä, Parvs 2023

Riiko Sakkisen uutuuskirja on taiteellinen tutkimus Fuengirolan suomalaisvähemmistöstä12.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Los moimoi de Fuengirola -kirja liittyy näyttely- ja tutkimusprojektiin, jossa taiteilija Riiko Sakkinen (s. 1976) käsittelee suomalaista identiteettiä. Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa asuu noin 30 000 suomalaisen yhteisö, jonka jäsenet eivät välitä opiskella paikallista kieltä tai tapoja. He elävät omaa, puolieristäytynyttä elämäänsä ja viettävät kotoisasti aikaa suomalaisissa baareissa ja tukeutuvat omiin suomalaisiin kauppoihinsa, palveluihinsa ja instituutioihinsa. Fuengirolan hallinto onkin nimennyt kuntansa ”Suomen eteläisimmäksi kaupungiksi”.

Jarmo Mäkilän uutuuskirja on autofiktiivinen muistelma taiteilijan lapsuudesta6.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Raumalaissyntyinen Jarmo Mäkilä (s. 1952) lukeutuu maamme merkittävimpiin kuvataiteilijoihin. Mäkilä on suunnannäyttäjä ja oman tiensä kulkija, ja hänen taiteensa on ollut laajasti esillä myös muualla maailmassa. Rauman taidemuseon näyttelynavajaisissa 7. kesäkuuta julkaistavassa kirjassa Mäkilä avaa taiteensa lähtökohtia autofiktiivisen kirjoittamisen keinoin. Näissä teksteissä ja niihin liitetyissä maalauksissaan hän palaa lapsuutensa maisemiin sodanjälkeisen Suomen uudelleenrakentamisen aikaan.

Lääkärimuotokuvien historiaa – HUSin taidekokoelman aarteet5.6.2024 12:18:56 EEST | Tiedote

Taidekirjasta Seinälle nostetut – Lääkärimuotokuvia Hippokrateesta HUSin kokoelmiin (Parvs 2020) on nyt ilmestynyt englanninkielinen ja ruotsinkielinen versio. Upplyft på väggen – Läkarporträtt från Hippokrates till HNS samlingar ja Carers on the Pedestal – Medical Portaiture from Hippokrates to the HUS Collection esittelevät lääkäreiden ja ylihoitajien muotokuvia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin sekä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan taidekokoelmista.