Raide-Jokeri alitti budjetin — lopullinen kustannus tarkentuu jälkivastuuajan jälkeen

Jaa

Raide-Jokeri-allianssin rakentamisvaihe päättyi elokuun 2023 lopussa, ja allianssi siirtyi viisi vuotta kestävälle jälkivastuuajalle. Rakentamisvaiheen taloudellisen loppuselvityksen mukaan Helsingin ja Espoon kaupunkien raitiotieinfran budjetti alittuu 4 miljoonaa euroa. Lopullinen kustannus tarkentuu vuonna 2028 jälkivastuuajan päätyttyä.

Pikaratikka 15 Keilaniemen ympäristössä.
Pikaratikka 15 Keilaniemessä. Aarni Salomaa Kaupunkiliikenne Oy

Helsingin ja Espoon kaupunkien budjetti Raide-Jokeri-allianssin rakentamalle pikaraitiolinja 15:n raitiotieinfralle oli 386 miljoonaa euroa sisältäen valtionavun 84 miljoonaa euroa. Toteutunut kustannus on 382 miljoonaa euroa, joka sisältää 7 miljoonan euron varauksen jälkivastuuajalla syntyvistä kustannuksista.

Tämän lisäksi Raide-Jokeri-projektissa toteutetun Roihupellon varikon budjetti oli 69,5 miljoonaa euroa ja toteutunut kustannus on 63 miljoonaa euroa. Kaupungit saneerasivat myös ympäröivää infraa raitiotien rakentamisen yhteydessä 67,5 miljoonalla eurolla.

Yhteensä Helsingin ja Espoon kaupunkien budjetti alittui tämänhetkisen tiedon mukaan 6 miljoonaa euroa. Projektia toteutettiin osittain haastavassa kustannusympäristössä. Tästä huolimatta budjetti onnistuttiin alittamaan. Arviolta yleisen kustannustason nousun vaikutus hankkeen kokonaiskustannuksiin on noin 15 miljoonaa euroa.

Lopullinen tieto kustannuksista saadaan jälkivastuuajan päätyttyä vuonna 2028.

Pikaraitiotie 15 aloitti liikennöinnin Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä lokakuussa 2023.

Lisätiedot

Espoo, kaupunkitekniikan johtaja
Harri Tanska
+358 50 383 3209

Kaupunkiliikenne Oy, suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
+358 40 673 1602

Avainsanat

Kuvat

Pikaratikka 15 Keilaniemen ympäristössä.
Pikaratikka 15 Keilaniemessä.
Aarni Salomaa Kaupunkiliikenne Oy
Lataa

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Junatien metrosillan uudistamishankkeen ja korvaavan liikenteen suunnittelu etenee10.6.2025 10:31:26 EEST | Tiedote

Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Kaupunkiliikenne Oy on käynnistänyt hankkeen suunnittelun ja arvioinut toteutuksen vaatimaa aikaa, lisäksi HSL suunnittelee korvaavan liikenteen järjestelyjä. Tämänhetkisen arvion mukaan metroliikenne joudutaan katkaisemaan Kulosaaren ja Hakaniemen asemien välillä yli puoleksi vuodeksi vuonna 2027, lisäksi Kalasataman metroasema on suljettuna pidempään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye