KMT 2023: Joka kolmas aikakauslehti kasvoi printissä – suurimmille nousijoille kymmeniätuhansia uusia lukijoita
Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2023) mukaan 31 aikakauslehteä kasvatti lukijamääräänsä. Kasvua nähtiin ruoka- ja juomalehdissä, harrastelehdissä sekä autoilun ja tekniikan lehdissä.

KMT:ssä mukana olleista aikakauslehdistä 31 kasvatti lukijamääräänsä edellisvuoden mittauksesta. Kahdella lehdellä lukijamäärä säilyi samana. Kokonaisuudessaan painettujen aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,9 prosenttia. Lehden lukijamäärä kertoo, kuinka monta lukijaa painetun lehden yhdellä numerolla keskimäärin on.
– Tulos on upea ajassa, jossa kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa, ja inflaatio ja korkojen nousu syövät kuluttajien ostovoimaa, kommentoi Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Eniten uusia lukijoita edelliseen mittaukseen verrattuina saivat Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan-lehti. Apteekin asiakaslehti Terveydeksi! kasvatti printtiyleisöään 39 000 uudella lukijalla. Kotiliesi Käsityö sai 30 000 ja Caravan-lehti 22 000 uutta lukijaa. Lehtiryhmistä kasvoivat ruoka- ja juomalehdet, harrastelehdet sekä autoilun ja tekniikan lehdet.
Eniten lukijamääräänsä kasvattaneet painetut aikakauslehdet 2023
Lehti | Lukijamäärä (printti), yli 15-vuotiaat suomalaiset | |
1. | Terveydeksi! | + 39 000 |
2. | Kotiliesi Käsityö | + 30 000 |
3. | Caravan | + 22 000 |
4. | Moottori | + 20 000 |
5.–6. | Glorian ruoka & viini | + 14 000 |
Kodin Pellervo | + 14 000 | |
7. | Matka | + 12 000 |
8.–10. | Erä | + 8 000 |
Maku | + 8 000 | |
Tiede | + 8 000 |
Lähde: KMT 2023 ja KMT 2022
Suurimmalla lehdellä 2,1 miljoonaa lukijaa
Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet ovat KMT:n mukaan tänäkin vuonna asiakaslehtiä. Niistä S-ryhmän julkaisemalla Yhteishyvällä on yli 2,1 miljoonaa lukijaa ja K-ryhmän Pirkalla yli 1,6 miljoonaa.
Yleisölehdistä suurimpia ovat naistenlehti Eeva (309 000 lukijaa), viikoittain ilmestyvä Suomen Kuvalehti (293 000 lukijaa) sekä sarjakuvalehti Aku Ankka (288 000 lukijaa). Yleisölehdillä tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä ja jotka ovat laajasti kaikkien saatavilla.
Yhteensä painetuilla aikakauslehdillä oli 3 441 000 lukijaa. Mittauksessa oli mukana 84 aikakauslehteä.
Suurimmat painetut aikakauslehdet 2023
|
Lehti |
Lukijamäärä (printti), |
1. | Yhteishyvä | 2 103 000 |
2. | Pirkka | 1 635 000 |
3. | Terveydeksi! | 798 000 |
4. | Avainapteekit | 605 000 |
5. | Taloustaito | 463 000 |
6. | Eeva | 309 000 |
7. | Suomen Kuvalehti | 293 000 |
8. | Aku Ankka | 288 000 |
9. | Moottori | 264 000 |
10. | Tiede | 262 000 |
11. | Kodin Kuvalehti | 261 000 |
12. | ET-lehti | 259 000 |
13. | Apu | 258 000 |
14. | Tekniikan Maailma | 236 000 |
15. | Kotiliesi | 210 000 |
16. | Hyvä terveys | 208 000 |
17. | Suuri Käsityö | 204 000 |
18. | Seiska | 187 000 |
19. | Seura | 183 000 |
20. | Kotiliesi Käsityö | 181 000 |
Lähde: KMT 2023
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikö
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiKaija SinkotoimitusjohtajaMediaAuditFinland Oy
Puh:0400 489 876Tarja Pentiläjohtaja, Mind & InsightKantar Media Finland Oy
Puh:040 516 3799Kuvat
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 440 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Aikakausmedian lehdistökortti on nyt digitaalinen20.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedian lehdistökortti muuttui digitaaliseksi. Lehdistökortin avulla Aikakausmedian jäsenten julkaisuille työskentelevät toimittajat, valokuvaajat ja graafikot pystyvät osoittamaan ammatillisen asemansa erilaisissa työtilanteissa.
Editkilpailu 2024: Alko teki vuoden parhaan mainoksen, kampanjasarjan voitto Ankkalinnaan15.5.2025 19:58:12 EEST | Tiedote
Editgaalassa palkittiin vuoden parhaita aikakauslehtimainoksia ja -kampanjoita torstaina 15. toukokuuta. Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin mainospanostuksiaan merkittävästi kasvattanut Hartwall.
Tiedote: Aikakausmedia-alan parhaat palkittiin Editgaalassa – Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto15.5.2025 19:57:36 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät palkittiin Editgaalassa torstaina 15.5. Ravintola Töölössä Helsingissä. Tekniikan Maailman testijuttu palkittiin Vuoden aikakausmediajuttuna ja Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon.
Jokin näistä on Vuoden aikakauslehtimainos – tässä ovat Editkilpailun 2024 ehdokkaat31.3.2025 13:58:36 EEST | Tiedote
Vuoden aikakauslehtimainoksen tittelistä kilpailevat Alko, Baltic Sea Action Group ja Suomen World Vision. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa ehdolla ovat LUT-yliopistot ja Aku Ankka Juniori.
Tässä ovat Editkilpailun toimituksellisten sarjojen voittajaehdokkaat!31.3.2025 13:56:32 EEST | Tiedote
Aikakausmedia-alan parhaita tekijöitä ja toteutuksia palkitsevan Editkilpailun vuoden 2024 voittajaehdokkaat ovat nyt julki. Voittajat palkitaan 15. toukokuuta Editgaalassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme