Kotimainen ruokateknologia-ala on kehittynyt viime vuosina suurempien rahoituskierrosten ja vahvan innovaatioekosysteemin avulla

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus Oy) julkaiseman selvityksen mukaan suomalainen ruokateknologia-alan rahoitus on kasvanut, ja rahoituskierroksilla on ollut mukana myös kansainvälisiä sijoittajia. Vahva innovaatioekosysteemi tukee alan kehitystä ja tutkimuksen kaupallistamista.

Kotimainen ruokateknologia-alan yritysjoukko on monipuolinen ja edustaa ruuantuotannon arvoketjua sen eri kohdissa.

Ensimmäistä kertaa tehtävä selvitys suomalaisista ruokateknologia-alan startup- ja kasvuyrityksistä osoittaa, että alan yritysjoukko on monipuolinen ja edustaa ruuantuotannon arvoketjua sen eri kohdissa. Eniten yrityksiä löytyy ruuan arvoketjun alkupään maatalousteknologioista (AgTech) ja uusien ruokatuotteiden ja raaka-aineiden kehittämiseen keskittyvistä yrityksistä (Next-Gen Food). Näissä kategorioissa korostuvat esimerkiksi kasvipohjaisia tuotteita tarjoavat yritykset ja solumaatalousyritykset. Monella näistä yrityksistä on tutkimustaustaa.

Alan rahoitus on kehittynyt voimakkaasti vuoden 2015 jälkeen. Jos mukaan ei lasketa ruuan arvoketjun loppupäässä toimivien Woltin ja Relexin yhteensä satojen miljoonien sijoituskierroksia, alan yritykset ovat keränneet vuosina 2015–2022 yhteensä noin 270 miljoonaa sijoituksia. Jos Woltin ja Relexin keräämät rahoituskierrokset lasketaan mukaan, pottia on kerätty kaikkiaan 1,6 miljardia euroa. Vuosien 2015–2022 sijoituksia on tehty 80 kappaletta 47 eri yritykseen. Sijoitusten mediaanikoko on hieman alle kaksi miljoonaa.

Vaikka Wolt ja Relex selittävät valtaosan isosta potista, myös muita suurempia kierroksia on kerätty aiempaa enemmän. Kymmenen miljoona ja sitä suurempien kierrosten lukumäärä on kolminkertaistunut parin edellisen vuoden aikana.

”Liiketoiminnan ja tuotannon skaalaamiseen vaadittavia suurempia sijoituskierroksia kerätty viime vuosina aiempaa enemmän. Se kertoo hyvää siitä, että globaalisti valtavia ruuantuotannon haasteita ovat ratkaisemassa myös suomalaiset yritykset, kuten Enifer ja OnegoBio”, Tesin sijoituspäällikkö Jan-Patrick Haikkola kertoo.

”Suomessa on vahva perinne ruokateknologiasta: esimerkiksi Eniferin käyttämä mykoproteiini Pekilo on alun perin kehitetty Suomessa jo 1970-luvulla”, jatkaa Haikkola.

Vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana sijoituskierrosten määrä on vähentynyt ja kerätyn rahoituksen määrä on pienentynyt. Sijoitusmäärän lasku on linjassa muun startup- ja kasvuyrityksen rahoituksen kanssa, joka on painunut alas haastavat makroekonomisen tilanteen vuoksi.

”Kestävä ruuantuotanto ja ruokateknologia kiinnostaa sijoittajia. Monella kotimaisella rahastolla on sijoituksia ruokateknologian yrityksiin, ja Suomeen on vuonna 2020 perustettu Pohjoismaiden ensimmäinen pelkästään ruokateknologiaan sijoittava venture capital -pääomasijotusrahasto Nordic FoodTech VC”, sanoo Keith Bonnici, Tesin sijoitusjohtaja.

Myös kansainvälisiä sijoittajia on markkinassa jonkin verran. Lisäksi tutut kotimaiset ruokateollisuusyritykset, kuten Valio ja Fazer, ovat olleet mukana aktiivisesti uusien ruokateknologiatuotteiden ympärillä esimerkiksi innovaatiotoiminnan ja sijoitusten kautta.

Suomalaista kestävän ruuan tuotantoa tukee myös vahva innovaatioekosysteemi, joka sisältää useita yliopistoja, tutkimuskeskuksia ja yrityskiihdyttämöitä, kuten VTT ja Helsingin yliopiston Viikki Food Design Factory.

”Uusien innovaatioiden rakentamiselle on vahva, toisiaan täydentävä tuki: VTT on mukana rakentamassa uraauurtavia solumaatalouden yrityksiä kuten Solar Foodsia ja OnegoBioa, joilla on vahvaa patentoitavaa teknologiaa. Viikki Food Design Factory puolestaan vauhdittaa yliopistosta ponnistavaa yritystoimintaa. Ekosysteemi synnyttää vuositasolla kymmeniä uusia tiimejä, joista parhaat kehittyvät jopa kansainvälisesti merkittäviksi yrityksiksi”, päättää Bonnici.

Selvitys kattaa yhteensä 84 suomalaista ruokateknologia-alan startup- ja kasvuyritystä, jotka Tesin asiantuntijat ovat tunnistaneet eri tietokannoista. Suuryritykset ja kansainvälisten yritysten tytäryhtiöt on jätetty selvityksen ulkopuolelle.

Lue koko selvitys täältä (englanniksi).

tesi.fi | X (Twitter) | LinkedIn | Instagram | Uutiskirje

Tesin vuosi 2023: Haastavassa markkinatilanteessa Tesin rooli vastasyklisenä toimijana korostui22.3.2024 10:41:16 EET | Tiedote

Edellisvuonna alkanut yritysten arvostustasojen lasku, pääomasijoitusrahastojen varainkeruun vaikeutuminen ja listautumismarkkinan hiljentyminen jatkuivat vuonna 2023. Epävarmassa markkinatilanteessa ja irtautumisten hidastuessa Tesin (Suomen Teollisuussijoitus) vastasyklinen rooli korostui. Tesi kokosi uuden 200 miljoonan euron Kasvurahastojen rahaston ja teki kappalemääräisesti yli 80 % suorista sijoituksistaan startup- ja kasvuyrityksiin jatkosijoituksina.

Tesi in 2023: Tesi’s role as a stabilising force in a turbulent market becomes increasingly important22.3.2024 10:41:16 EET | Press release

The decline in valuations that began the previous year, complications in the fundraising of venture capital and private equity (VC & PE) funds, and the slowdown in the IPO market all continued in 2023. The prevailing market uncertainty and sluggish exits increase the importance of Tesi’s role as a stabilising counterforce. Tesi raised a new EUR 200 million KRR V fund-of-funds, while over 80% of Tesi’s direct investments were follow-on investments in startup and growth companies.

Tesin yhtiökokous: hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jacob af Forselles, uutena jäsenenä hallitukseen Olli Kärkkäinen22.3.2024 10:20:24 EET | Tiedote

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus Oy) hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jacob af Forselles, ja uudeksi jäseneksi on valittu valtiovarainministeriön strategia- ja tutkimusjohtaja Olli Kärkkäinen. Tesin hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa Riku Huttunen sekä hallituksen jäseninä Mia Folkesson, Anniina Heinonen, Minna Helppi ja Timo Leino. Valinnat teki Tesin yhtiökokous 22.3.2024. Yhtiökokous vahvisti konsernin ja emoyhtiön tilinpäätökset ajalta 1.1.–31.12.2023 ja myönsi vastuuvapauden yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajille sekä hyväksyi hallituksen esityksen emoyhtiön tuloksen käyttämisestä. Vuonna 2023 toimitusjohtajana toimi Pia Santavirta. Varsinaiseksi tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana KHT Marcus Tötterman. Hallituksen jäsenet Hallituksen kuvat

Tesi’s Annual General Meeting: Jacob af Forselles continues as Board Chair, Olli Kärkkäinen elected as new Board member22.3.2024 10:20:24 EET | Press release

Jacob af Forselles will continue as Chair of Tesi’s (Finnish Industry Investment Ltd) Board of Directors, and Olli Kärkkäinen, Strategy and Research Director at Finland’s Ministry of Finance, was elected as a new Board member. Riku Huttunen will continue as Vice Chair of Tesi’s Board of Directors, while Mia Folkesson, Anniina Heinonen, Minna Helppi and Timo Leino continue as existing members. The appointments were made by Tesi’s Annual General Meeting on 22 March 2024. The Annual General Meeting also approved the Group’s and parent company’s financial statements for fiscal year 1 Jan–31 Dec 2023, discharged the Board of Directors and the company’s CEO of liability, and approved the Board’s proposal for using the parent company’s profit. The CEO in 2023 was Pia Santavirta. KPMG Oy Ab, Chartered Accountants, was elected as the company’s auditor, with Marcus Tötterman, Chartered Accountant, as lead auditor. Board members Photos of Board