SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-market jälleen mukana Vegaanihaasteessa – kasvisvaihtoehtojen kokeilua vauhditetaan nyt myös hinnan voimalla

Jaa

Suomen suurin päivittäistavarakaupan ketju S-market tekee taas yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa. Etenkin sosiaalisen median kanaviin painottunut yhteistyö näkyy tänä vuonna aiempaa enemmän myös myymälöissä.

Sami Heiskanen

S-ryhmän myyntidatan perusteella voidaan todeta, että kasvipohjaisten tuotteiden kasvuvauhti viime aikoina on hidastunut hieman. Maito- ja juustohyllyjen kasvipohjaisissa tuotteissa myynti on kasvanut tänä vuonna pari prosenttia, kun taas maitotalousvälipalahyllyssä kasvipohjaisten vaihtoehtojen myyntivolyymi on hieman miinuksella, kuten myös lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden.

”Tiedämme, että inflaation myötä asiakkaat tinkivät ensimmäisenä sellaisista tuotteista, joille löytyy edullisia korvaavia vaihtoehtoja, mikä osaltaan vaikuttanee myös näiden tuotteiden myyntiin. Erityisesti tämä näkyy sekasyöjien valinnoissa”, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.

S-ryhmän vastuullisuusohjelman tavoitteena on, että 65 prosenttia myymästämme ruoasta on kasvipohjaista vuonna 2030. Osuuskaupparyhmä on myös yhtenä perustajajäsenenä loppuvuodesta perustetussa Pro Vege -yhdistyksessä, jonka tarkoituksena on edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua Suomessa. Yhdistys tuo esiin ruokajärjestelmän kytkeytymistä ilmastonmuutokseen, luontokatoon, ruokakulttuuriin ja terveyskysymyksiin. Keskeinen tavoite on tehdä kasvipohjaisesta ruoasta houkuttelevaa mahdollisimman monelle.

”Vegaanihaasteessa mukana olo on S-marketille näistäkin syistä hyvin luontevaa. Haluamme kannustaa asiakkaitamme lähtemään mukaan haasteeseen ja kokeilemaan erilaisia tuotteita ja vaihtoehtoja avoimin mielin. Päätimme tänä vuonna madaltaa kynnystä kasvipohjaisten tuotteiden valitsemiseen myös siten, että kaikki Muu- ja Alpro -sarjojen tuotteet ovat S-marketeissa jopa -20 % alennuksessa tammikuun ajan. On kiinnostavaa nähdä, miten näin selkeä hinnan lasku vaikuttaa kasvipohjaisten tuotteiden kysyntään”, sanoo myös Pro Vege ry:n hallituksen jäsenenä toimiva Oksa.

Vegaanihaaste on kaikille avoin ja maksuton kampanja, johon on osallistunut jo yli 170 000 suomalaista. Mukaan ilmoittautuneet saavat päivittäin sähköpostiinsa reseptejä ja muuta hyödyllistä tietoa. Lisäksi Vegaanihaasteen sosiaalisen median kanavissa julkaistaan S-marketeissa kuvattuja videoita, joissa jaetaan esimerkiksi vegaanisia tuotevinkkejä.

”Kasvisruoan kokeileminen on nyt helpompaa kuin koskaan, sillä hyviä kasviperäisiä tuotteita on jokaisessa tuoteryhmässä ja kaikille löytyy varmasti omia uusia suosikkeja. Vegaanihaaste auttaa tässä kokeilussa: saat tammikuussa ilmaiseksi helppoja ja herkullisia reseptejä, tuotesuosituksia, vinkkejä sujuvaan arkeen sekä paljon tietoa ja inspiraatiota vegeruokaan liittyen. Kannustamme kaikkia vegeuteliaita aloittamaan vuosi vegen voimalla ja haastamaan itsensä mukaan testailemaan reseptejä ja uusia tuotteita. Terveys ja ympäristö kiittävät jokaisesta vegevalinnasta, kannustaa Vegaanihaasteen kampanjapäällikkö Mia Muhonen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Nieminen, ryhmäpäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
juha.nieminen@sok.fi, puh. 0107680692

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Sami Heiskanen
Lataa

Linkit

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote

Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye