Normaalipainoisillakin voi olla raskausdiabeteksen riski

Terveelliset elintavat ovat tärkeitä: myös normaalipainoisilla äideillä voi olla riski raskausdiabetekseen ja myöhemmin tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

HUSissa tehty tutkimus osoittaa, että myös normaalipainoisilla raskausdiabetekseen sairastuneilla äideillä voi olla samankaltaisia aineenvaihdunnan muutoksia kuin ylipainoisilla raskausdiabetesta sairastavilla.

Normaalipainoisillekin raskausdiabetesta sairastaville äideille terveelliset elintavat ovat tärkeitä raskauden aikana ja vielä raskauden jälkeenkin.

”Liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla voi vähentää myöhempää sairastumisen riskiä. Ja mikäli raskauden alkaessa on ylipainoa, kannattaa pitää huolta maltillisesta painonnoususta raskauden aikana”, kertoo naistentautien ja synnytyksen erikoislääkäri, vs. osastonylilääkäri Heidi Sormunen-Harju HUSin Akuutista.

Raskausdiabetes lisää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin raskauden jälkeen, ja aiemmista tutkimuksista on tiedetty, että normaalipainoisillakin on suurentunut riski sairastua niihin. HUSissa tehty tutkimus vahvisti asian aineenvaihdunnan tasolla.

Raskausdiabetes on yleistynyt viime vuosikymmenen aikana nopeasti ja sen tiedetään vaikuttavan myös syntyvän lapsen terveyteen.

Aineenvaihdunnan muutoksia jo ennen raskausdiabetesta

Vastikään julkaistusta tutkimuksesta lisäksi ilmenee, että samoin kuin ylipainoisilla, myös normaalipainoisilla äideillä on aineenvaihdunnan muutoksia jopa ennen raskausdiabetekseen sairastumistaan.

Tavoitteena on tunnistaa riskissä olevat äidit ja aloittaa ennaltaehkäisy jopa ennen raskautta, mutta tähän tarvitaan vielä lisää tietoa aineenvaihdunnan muutoksista raskausdiabetesta ennustavina merkkiaineina.

Tutkimuksessa löydettiin lisäksi muutoksia, joissa normaalipainoiset ja ylipainoiset raskausdiabetesta sairastavat äidit poikkesivat toisistaan, mutta painoerot eivät niitä selittäneet. Erot liittyivät raskausdiabeteksen eri alatyyppien mekanismeihin.

Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että ylipainoisilla raskausdiabetesta sairastavilla on enemmän insuliiniresistenssiä, kun taas normaalipainoisilla raskausdiabetesta sairastavilla on tilaansa nähden vajaa haiman insuliinintuotanto.

Metabolinen profiili määritettiin 755 äidiltä

HUSissa tehdyssä tutkimuksessa oli mukana 755 raskaana olevan äidin verinäytteet, jotka oli otettu raskauden aikana kolmeen otteeseen. Verrokkiryhmään kuului 490 raskaana olevaa naista, joilla ei ollut ylipainoa eikä raskausdiabetesta.

Äidit jaettiin kolmeen ryhmään: normaalipainoisiin raskausdiabetesta sairastaviin, ylipainoisiin raskausdiabetesta sairastaviin sekä ylipainoisiin, joilla ei ole raskausdiabetesta. Ylipainoisten naisten painoindeksi on yli 30.

Verinäytteistä tutkittiin metabolinen profiili, joka antaa laaja-alaisen kuvan elimistön aineenvaihdunnan tilasta. Metabolinen profiili määritettiin suomalaisen Nightingalen paneelin avulla, jossa on yli 200 aineenvaihdunnan muuttujaa, kuten rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan, rasvahappoihin ja aminohappoihin liittyviä tekijöitä.

Normaalipainoiset ja ylipainoiset raskausdiabetesta sairastavat sekä ylipainoiset raskausdiabetesta sairastamattomat erosivat samanlaisesti verrokkiryhmästä ja erot olivat näkyvissä jo alkuraskaudessa. Esimerkiksi monet kolesteroliin ja apolipoproteiini B:hen liittyvät arvot poikkesivat jo ennen raskausdiabetekseen sairastumista ei-ylipainoisilla. Juuri näihin aineenvaihdunnan muutoksiin liittyy suurentunut riski sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin.

Tutkimuksen aineisto oli peräisin vuosina 2005–2014 äideiltä raskauden aikana RADIEL- ja PREDO-tutkimuksiin kerätyistä verinäytteistä.

Tutkimusartikkeli: Metabolomic Profiles of Nonobese and Obese Women With Gestational Diabetes

Tietoa HUSista

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS – Vaikuttavinta hoitoa

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi.

hus.fi

Muut kielet

HUS-sammanslutningens styrelse sammanträder den 6 maj för att besluta om kommande ändringar i servicenätet i anknytning till balanseringen av ekonomin2.5.2024 15:00:45 EEST | Tiedote

De föreslagna ändringarna i servicenätet 2025–2027 gäller speciellt Lojo och Borgå sjukhus, där operationerna nattetid och under veckoslut enligt förslaget upphör. Samtidigt flyttas också förlossningsverksamheten bort från Lojo sjukhus till HUS andra förlossningssjukhus. I och med förändringarna av sjukhusen profiler kan HUS öka den planerade operativa verksamheten betydligt vid dessa sjukhus.

HUSin yhtymähallitus kokoontuu 6.5. päättämään palveluverkon tulevista muutoksista liittyen talouden tasapainottamiseen2.5.2024 15:00:45 EEST | Tiedote

Palveluverkkoon esitetyt muutokset vuosille 2025–2027 koskevat erityisesti Lohjan ja Porvoon sairaaloita, joissa loppuu esityksen mukaan öisin ja viikonloppuisin tehtävät leikkaukset. Samalla myös synnytystoiminta siirtyy pois Lohjan sairaalasta HUSin muihin synnytyssairaaloihin. Profiilien muutosten myötä HUS pystyy lisäämään suunnitelmallista leikkaustoimintaa näissä sairaaloissa merkittävästi.