Nettipetoksiin perehtynyt asiantuntija varoittaa: huijarit hyödyntävät väärennettyjä turvallisuusvaroituksia – näin tunnistat huijausyrityksen
DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuomisen mukaan viime vuoden aikana määrällisesti eniten tehtiin väärennettyjä turvallisuusvaroituksia. Myös potentiaalisen uhrin perheenjäseniä käytetään surutta hyväksi. Tilanne on kuitenkin muuttunut paremmaksi operaattoreiden saatua lokakuussa käyttöön keskitetyn järjestelmän, jonka avulla huijauspuheluita voidaan tunnistaa aikaisempaa varmemmin. Vuoden 2024 alussa määräykset alkavat vaikuttaa myös tekstiviestiliikenteen suodattamiseen, mikä helpottaa huijausyritysten torjumista.

Asiantuntijat ovat varoitelleet suomalaisia tietoturvariskeistä sekä muista turvallisuuteen liittyvistä huolista viime kuukausina. Tätä hyödyntävät myös verkkorikolliset. DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuominen kertoo, että viime vuonna lisääntyivät erityisesti huijaukset, joissa tavalla tai toisella liikutaan turvallisuusteemassa.
”Erilaisista huijauksista varoitellaan paljon, ja valitettavasti huijaritkin käyttävät tätä samaa menetelmää. On esimerkiksi tapauksia, joissa asiakas saa pankin kaltaiselta lähettäjältä tiedon, että hänen turvallisuutensa on vaarantunut ja rahat pitäisi saada siirrettyä turvaan. Koska huijauksista on varoiteltu paljon, suomalaiset tarttuvat herkemmin tällaisiin huijausyrityksiin. Se on huijareidenkin piirissä havaittu toimivaksi taktiikaksi”, Tuominen toteaa.
Myös potentiaalisen uhrin perheenjäseniä käytetään aiempaa useammin hyväksi.
”Valitettavan yleisiä ovat myös tekstiviestihuijaukset, joissa esiinnytään lähisukulaisena ja kerrotaan puhelimen rikkoutumisesta sekä uudesta liittymästä. Näissä tavoitteena on herättää vastaanottajan myötätunto, sillä huijausyritykset vastaanotetaan tasapainottelemalla järjen ja tunteen välillä. Huijari saattaa yrittää esiintyä esimerkiksi “tyttärenä” ja sitä kautta herättää vastaanottajassa tunteen, että viestiin pitää reagoida nopeasti.
Näin tunnistat huijauksen
Koska huijarit yrittävät nyt vedota nimenomaan tunteisiin ja saada kiireessä ihmisen toimimaan nopeasti ja impulsiivisesti, Tuominen kehottaa ennen pulssia nostattavaan viestiin vastaamista laittamaan hetkeksi puhelimen alas.
”Näissä tilanteissa pitäisi saada maltti mukaan tilanteeseen. Kannattaa ihan aluksi laskea vaikkapa perinteisesti kymmeneen, jolloin pahin alkushokki menee ohi. Lähde purkamaan tilannetta rauhallisesti pala kerrallaan. Jos tilanne epäilyttää, kysy neuvoa kaverilta. Arvioi aina myös sitä, mistä viesti tai yhteydenotto tulee. Arvioi esimerkiksi sitä onko nettiosoitteen muoto sellainen, jota pankki tai paketin lähettäjä käyttäisi. Tai jos esimerkiksi saat viestin, että lähisukulaisen liittymä on puhelimen rikkoutumisen vuoksi vaihtunut, kokeile ihan aluksi soittaa lähisukulaisen ”vanhaan” numeroon. Eli siihen, mikä löytyy valmiiksi yhteystiedoistasi. Jos numero hälyttää, liittymä ei ole vaihtunut ja viestin lähettäjä on huijari”, Tuominen ohjeistaa.
”Koska nyt ollaan myös erityisen herkillä turvallisuusasioiden suhteen, huijausviesti saattaa sisältää niin räikeän valheen turvallisuusriskistä, että käyttäjä klikkaa linkkejä ennen kuin on lukenut viestin ajatuksella loppuun. On tärkeää tunnistaa se oma pikainen tunnereaktio, pysyä rauhallisena ja ottaa hetkeksi etäisyyttä asiaan. Kannattaa myös tarvittaessa kysyä neuvoa tilanteen ulkopuoliselta luotettavalta henkilöltä.”
10 miljoonaa estettyä huijaussoittoa
Tällä hetkellä Suomeen kohdistetaan todella paljon huijausyrityksiä, mistä kertoo muun muassa se, että DNA esti viime vuoden aikana 10 miljoonaa huijaussoittoa.
Traficom antoi vuoden 2022 keväällä operaattoreille velvoitteen suitsia suomalaisesta numerosta tulevia huijaussoittoja. Määräysten mobiilinumeroita koskeva osuus otettiin käyttöön lokakuun alussa. Tämä antoi operaattoreille uusia työkaluja auttaa suomalaisia säästymään huijauksilta.
“Huijauspuhelujen määrä vaihtelee kuukausittain, ja esimerkiksi viime lokakuussa pysäytettiin yli 2,6 miljoonaa huijauspuhelua”, Tuominen toteaa.
Huijarit käyttävät puhelujen lisäksi myös runsaasti tekstiviestihuijauksia. Tuomisen mukaan myös näitä päästään jatkossa suitsimaan paremmin. Valitettavasti myös eri kanavien yhdistelmiä esiintyy. Samaa keksittyä “turvallisuusriskiä” käsittelevä puhelu ja tekstiviesti eivät siis vahvista tapahtunutta, vaan ovat saman huijaritahon lähestymisyrityksiä.
”Traficomin määräysmuutokset selkeyttävät pelikenttää ja rajoittavat huijareiden mahdollisuuksia. Vuoden 2024 alussa määräykset alkavat vaikuttaa myös tekstiviestiliikenteen suodattamiseen. Nyt meillä on entistä paremmat mahdollisuudet auttaa asiakkaitamme, vaikkemme valitettavasti kaikkia huijausyrityksiä pystykään estämään. Jokaisen on siis syytä pysyä valppaana ja pitää huolta omasta tietoturvastaan”, Tuominen sanoo.
Lisätietoja medialle:
Ilkka Tuominen, petostentorjuntapäällikkö, DNA Oyj, puh. 0440442030, ilkka.tuominen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.
Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release
Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme