Nettipetoksiin perehtynyt asiantuntija varoittaa: huijarit hyödyntävät väärennettyjä turvallisuusvaroituksia – näin tunnistat huijausyrityksen
DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuomisen mukaan viime vuoden aikana määrällisesti eniten tehtiin väärennettyjä turvallisuusvaroituksia. Myös potentiaalisen uhrin perheenjäseniä käytetään surutta hyväksi. Tilanne on kuitenkin muuttunut paremmaksi operaattoreiden saatua lokakuussa käyttöön keskitetyn järjestelmän, jonka avulla huijauspuheluita voidaan tunnistaa aikaisempaa varmemmin. Vuoden 2024 alussa määräykset alkavat vaikuttaa myös tekstiviestiliikenteen suodattamiseen, mikä helpottaa huijausyritysten torjumista.

Asiantuntijat ovat varoitelleet suomalaisia tietoturvariskeistä sekä muista turvallisuuteen liittyvistä huolista viime kuukausina. Tätä hyödyntävät myös verkkorikolliset. DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuominen kertoo, että viime vuonna lisääntyivät erityisesti huijaukset, joissa tavalla tai toisella liikutaan turvallisuusteemassa.
”Erilaisista huijauksista varoitellaan paljon, ja valitettavasti huijaritkin käyttävät tätä samaa menetelmää. On esimerkiksi tapauksia, joissa asiakas saa pankin kaltaiselta lähettäjältä tiedon, että hänen turvallisuutensa on vaarantunut ja rahat pitäisi saada siirrettyä turvaan. Koska huijauksista on varoiteltu paljon, suomalaiset tarttuvat herkemmin tällaisiin huijausyrityksiin. Se on huijareidenkin piirissä havaittu toimivaksi taktiikaksi”, Tuominen toteaa.
Myös potentiaalisen uhrin perheenjäseniä käytetään aiempaa useammin hyväksi.
”Valitettavan yleisiä ovat myös tekstiviestihuijaukset, joissa esiinnytään lähisukulaisena ja kerrotaan puhelimen rikkoutumisesta sekä uudesta liittymästä. Näissä tavoitteena on herättää vastaanottajan myötätunto, sillä huijausyritykset vastaanotetaan tasapainottelemalla järjen ja tunteen välillä. Huijari saattaa yrittää esiintyä esimerkiksi “tyttärenä” ja sitä kautta herättää vastaanottajassa tunteen, että viestiin pitää reagoida nopeasti.
Näin tunnistat huijauksen
Koska huijarit yrittävät nyt vedota nimenomaan tunteisiin ja saada kiireessä ihmisen toimimaan nopeasti ja impulsiivisesti, Tuominen kehottaa ennen pulssia nostattavaan viestiin vastaamista laittamaan hetkeksi puhelimen alas.
”Näissä tilanteissa pitäisi saada maltti mukaan tilanteeseen. Kannattaa ihan aluksi laskea vaikkapa perinteisesti kymmeneen, jolloin pahin alkushokki menee ohi. Lähde purkamaan tilannetta rauhallisesti pala kerrallaan. Jos tilanne epäilyttää, kysy neuvoa kaverilta. Arvioi aina myös sitä, mistä viesti tai yhteydenotto tulee. Arvioi esimerkiksi sitä onko nettiosoitteen muoto sellainen, jota pankki tai paketin lähettäjä käyttäisi. Tai jos esimerkiksi saat viestin, että lähisukulaisen liittymä on puhelimen rikkoutumisen vuoksi vaihtunut, kokeile ihan aluksi soittaa lähisukulaisen ”vanhaan” numeroon. Eli siihen, mikä löytyy valmiiksi yhteystiedoistasi. Jos numero hälyttää, liittymä ei ole vaihtunut ja viestin lähettäjä on huijari”, Tuominen ohjeistaa.
”Koska nyt ollaan myös erityisen herkillä turvallisuusasioiden suhteen, huijausviesti saattaa sisältää niin räikeän valheen turvallisuusriskistä, että käyttäjä klikkaa linkkejä ennen kuin on lukenut viestin ajatuksella loppuun. On tärkeää tunnistaa se oma pikainen tunnereaktio, pysyä rauhallisena ja ottaa hetkeksi etäisyyttä asiaan. Kannattaa myös tarvittaessa kysyä neuvoa tilanteen ulkopuoliselta luotettavalta henkilöltä.”
10 miljoonaa estettyä huijaussoittoa
Tällä hetkellä Suomeen kohdistetaan todella paljon huijausyrityksiä, mistä kertoo muun muassa se, että DNA esti viime vuoden aikana 10 miljoonaa huijaussoittoa.
Traficom antoi vuoden 2022 keväällä operaattoreille velvoitteen suitsia suomalaisesta numerosta tulevia huijaussoittoja. Määräysten mobiilinumeroita koskeva osuus otettiin käyttöön lokakuun alussa. Tämä antoi operaattoreille uusia työkaluja auttaa suomalaisia säästymään huijauksilta.
“Huijauspuhelujen määrä vaihtelee kuukausittain, ja esimerkiksi viime lokakuussa pysäytettiin yli 2,6 miljoonaa huijauspuhelua”, Tuominen toteaa.
Huijarit käyttävät puhelujen lisäksi myös runsaasti tekstiviestihuijauksia. Tuomisen mukaan myös näitä päästään jatkossa suitsimaan paremmin. Valitettavasti myös eri kanavien yhdistelmiä esiintyy. Samaa keksittyä “turvallisuusriskiä” käsittelevä puhelu ja tekstiviesti eivät siis vahvista tapahtunutta, vaan ovat saman huijaritahon lähestymisyrityksiä.
”Traficomin määräysmuutokset selkeyttävät pelikenttää ja rajoittavat huijareiden mahdollisuuksia. Vuoden 2024 alussa määräykset alkavat vaikuttaa myös tekstiviestiliikenteen suodattamiseen. Nyt meillä on entistä paremmat mahdollisuudet auttaa asiakkaitamme, vaikkemme valitettavasti kaikkia huijausyrityksiä pystykään estämään. Jokaisen on siis syytä pysyä valppaana ja pitää huolta omasta tietoturvastaan”, Tuominen sanoo.
Lisätietoja medialle:
Ilkka Tuominen, petostentorjuntapäällikkö, DNA Oyj, puh. 0440442030, ilkka.tuominen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n huhtikuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot2.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Applen iPhone 13 5G nappasi ensimmäisen sijan sekä kuluttajien että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla huhtikuussa. Apple piti kärkipaikkaa myös käytettyjen puhelinten listalla iPhone 12 5G -mallillaan. Huhtikuun myydyin älykello oli OnePlus Watch 3, ja Xploran mallit olivat puolestaan suosituimpia kellopuhelimia huhtikuussa.
Onko 9%&GR hyvä salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvistä salasanakäytännöistä maailman salasanapäivän aattona30.4.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Torstaina 1.5.2025 vietetään vapun lisäksi maailman salasanapäivää, jonka tarkoitus on muistuttaa paremmista salasanakäytännöistä. Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.
Is 9%&GR a good password? DNA’s information security expert gives a reminder of good password habits on the eve of World Password Day30.4.2025 08:55:00 EEST | Press release
Thursday, May 1, 2025, will be – in addition to May Day – World Password Day, that promotes better password habits. It is a common misconception that a password should look cryptic in order for it to provide protection. According to DNA’s information security expert, this notion is outdated, as new methods are easily able to decrypt short passwords even if they contain special characters in a vague order.
Espanjan ja Portugalin sähkökatkot herättivät kysymyksiä – näin käy viestintäverkoille Suomessa, jos sähköt katkeavat29.4.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Espanjan ja Portugalin sähköt katkesivat laajasti tämän viikon maanantaina. Mediatietojen perusteella kyse oli ainakin Espanjassa maan historian pahimmasta sähkökatkosta. Katko kesti paikoin jopa lähes 20 tuntia. Esimerkiksi kodinkone-, liikenne-, valaistus- ja maksupääteongelmien lisäksi myös viestintäverkoissa syntyi katkon vuoksi suuria haasteita. Miten Suomen viestintäverkoille käy sähkökatkon sattuessa? DNA:n asiantuntija kertoo.
Färre barn än tidigare har en egen telefon24.4.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Färre barn än tidigare i åldern 5–7 år har en egen telefon för personligt bruk. Särskilt bland de yngsta barnen har andelen som äger en egen smarttelefon minskat, konstaterar DNA:s årliga Skolbarnundersökning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme