Tipattoman katugallup: urheilua alkoholin tilalle

Tipaton tammikuu haastaa kokeilemaan lyhyttä päihteetöntä jaksoa ja sen vaikutuksia omaan hyvinvointiin. Mukana olevat somevaikuttajat sekä pop-up tapahtumassa haastatellut kansalaiset kokevat Tipattomalla olevan paljon hyötyä.

Tipaton tammikuu kampanjan pääkuva, kolme kaverusta katsomassa jääkiekko-ottelua ja syömässä hedelmäsosetta. Taustalla teksti: uskalla olla kunnolla läsnä. Haasta itsesi ja tapasi, tipaton.fi
Tipaton tammikuu kampanjan pääkuva

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto toteutti katugallupin Tipaton tammikuu pop-up tapahtumassa Helsingin päärautatieaseman asema-aukiolla 2.1. Kävijöitä kahden tunnin tapahtumassa oli noin 400.

”Voit viettää aikaa ilman alkoholiakin, miksi ei voisi olla hauskaa ilman sitä?”

Haastateltujen ohikulkijoiden mukaan hauskaa voi pitää myös ilman alkoholia, mitä sanoo myös kampanjassa mukana oleva näyttelijä/somevaikuttaja Emma Nopanen. Nopanen kokeilee Tipatonta ensi kerran ja kertoo haluavansa rohkaista muita kokeilemaan.

Eräs ohikulkija vinkkaa kokeilemaan alkoholin sijaan urheilua. Fyysinen rasitus vapauttaakin kehossa mielihyvähormoneja, kuten endorfiinia, minkä lisäksi urheilu Tipattomalla parantaa kuntoa ja fyysistä suorituskykyä. Myös kampanjassa mukana olevat vaikuttajat Atso Tillgren ja Arttu Ylitalo kannattavat ajatusta. Tillgren vinkkaa, että Tipattomalle kannattaa asettaa päihteettömyyden lisäksi myös joku toinen tavoite, kuten esimerkiksi Cooperin testituloksen parantaminen. Ylitalo puolestaan kertoo oman alkoholittomuutensa alkaneen urheiluvalmennuksesta.

” Terve mieli on joustava. Siitä se lähtee, mielen kanssa yhteisestä päätöksestä.”

Joidenkin ohikulkijoiden mukaan Tipaton voi olla väylä raittiiseen elämään tai katkaista haitallinen alkoholinkäyttö. Haastatellut kuitenkin pohtivat sitä, ettei Tipaton välttämättä sovi kaikille. Tässä kohtaa tärkeää olisi se, että jokainen itse tunnistaisi oman tilanteensa ja kykenisi arvioimaan omaa terveydentilaansa. Haitallista tai ongelmallista päihteiden käyttöä ei yksilö välttämättä kykene ilman apua tai omaa motivoituneisuutta lopettamaan. Ohikulkijat kuitenkin sanoittavat, ettei kannata lannistua, jos ei heti onnistu.

Haastateltuja pohdituttivat syyt alkoholin käytölle. Monet sanoittivat, että juominen liittyisi joko ryhmäpaineeseen tai negatiivisten tunteiden käsittelyyn. Samaa pohtivat myös mukana olevat vaikuttajat.

-Omalla kohdalla ainakin join paljon häpeään ja ahdistukseen. En uskaltanut puhua siitä mikä ahdisti, kun häpesin kaikkea sitä mitä elämässä oli tapahtunut, kertoo mukana oleva rap-artisti Ville Nurminen. - Jos olisin uskaltanut aiemmin puhua asioista ja olla avoin kaikesta, niin elämä olisi ollut helpompaa, hän jatkaa.

-Ei pidä miettiä mitä muut sinusta ajattelevat, tärkeintä on mitä itse ajattelee. Toivoisin että nuoret miehet uskaltaisivat puhua, ja että perusrutiinit laitettaisiin kuntoon, unirytmi, liikunta ja ruokavalio. Tee asioita, jotka edistävät hyvinvointia ja vältä niitä, jotka heikentävät sitä, vinkkaa Nurminen.

Tipaton tammikuu on Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston järjestämä vuosittainen kampanja, joka haastaa suomalaisia kokeilemaan lyhyttä päihteetöntä jaksoa ja sen vaikutuksia omaan elämään. Kampanjan juuret nivoutuvat sotavuosien jälkeiseen aikaan, kotiin palaaville sotilaille suunnattuun raittiustyöhön. Kampanjassa mukana ovat seuraavat somevaikuttajat: Emma Nopanen, SANA, Ville Nurminen, Atso Tillgren, Sobermimmi Wilma Tuominen sekä Arttu Ylitalo. Kampanjaa voi seurata somessa #Tipaton2024 tai nettisivuilla: tipaton.fi.

Kuvat

Tipaton tammikuu kampanjan pääkuva
Lataa
Kuva Tipattoman pop-up tapahtumassa, kuvassa kampanjaan liittyviä materiaaleja.
Tipattoman pop-up tapahtumassa jaettiin ilmaisia Tipaton-ämpäreitä.
Lataa
Kuva pop-up tapahtumasta, kuvassa teltta, työntekijä ja oheismateriaaleja
Tipaton pop-up Helsingin päärautatieaseman asema-aukiolla 2.1.2024
Lataa
Kuvassa rap-artisti Ville Nurminen, jonka vinkki Tipattomaan on, että säästä juhlimiseen muuten käytetty raha ja osta itsellesi jotain mukavaa.
Rap-artisti Ville Nurminen kannustaa säästämään Tipattomalla muuten juhlimiseen käytetyt rahat.
Lataa
Kuvassa rap-artisti SANA, jonka mukaan selvinpäin on siistimpää.
Rap-artisti SANAn mukaan selvinpäin on siistimpää.
Lataa
Kuvassa somevaikuttaja Atso Tillgren, joka kehottaa asettamaan Tipattomalle päihteettömyyden lisäksi jonkin muun tavoitteen.
Somevaikuttaja Atso Tillgren vinkkaa asettamaan itselleen myös jonkun muun tavoitteen Tipattomalle.
Lataa
Kuvassa Sobermimmi Wilma Tuominen, jolla raittiudesta on tullut pysyvä elämäntapa.
Somevaikuttaja Sobermimmi Wilma Tuominen on innostunut raittiudesta niin, että siitä on tullut pysyvä elämäntapa.
Lataa
Kuvassa näyttelijä Emma Nopanen, jonka mukaan hauskaa voi pitää myös ilman alkoholia.
Salkkareista tutun Emma Nopasen mukaan hauskaa voi pitää myös ilman alkoholia.
Lataa
Somevaikuttaja Arttu Ylitalo haastaa seuraajat kokeilemaan tanssimista tai karaokea selvinpäin.
Lataa

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen yli 60 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä. www.ept-verkosto.fi - http://www.ept-verkosto.fi/

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston logo