Pureva pakkanen sai aikaan Prismassa jopa +60 prosentin myyntipiikkejä useissa tuotteissa – ”Talvi yllätti autoilijat”
Suomessa on viime päivät koettu talven tähän mennessä kovimpia pakkasia ja tämä näkyy myös Prismassa. Tuore myyntidata osoittaa, että suomalaiset ostavat tällä hetkellä kiivasta tahtia muun muassa ilmankostuttimia ja pilkkihaalareita. Kaupaksi käyvät myös arktisiin oloihin tarkoitettu lasinpesuneste ja muut auton pakkassuojaukseen tarkoitetut tarvikkeet. Kaikkia pakkanen ei pelota, sillä esimerkiksi suksien myynti on noussut viime päivinä yli 50 prosenttia.

Prisman myyntidatassa näkyy melko selvästi, että kovin moni suomalainen ei ollut etukäteen valmistautunut koviin pakkasiin. Esimerkiksi 40 asteen pakkasta kestävien lasinpesunesteiden ja tiivisteiden myynnit kaksikertaistuivat viime viikolla. Samoin lumiharjojen myynti nousi 40 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.
”Myös dieselin jäätymisenestoa on myyty yli kuusinkertaisesti viime vuoteen verrattuna. Samoin jäähdytysnesteiden myynti tuplaantui, ja akkuja on mennyt kahdeksankertaisesti enemmän. Voisi sanoa, että talvi jälleen kerran yllätti autoilijat, sillä onhan tämä melko poikkeuksellista”, Prisman autotuotteista vastaava myyntipäällikkö Marko Väänänen toteaa.
Myyntipiikkejä on nähty autotuotteiden lisäksi muuallakin Prismassa. Esimerkiksi tammikuun ensimmäisinä päivinä ilmankostuttimien myyntimäärä kolminkertaistui viime vuoteen verrattuna.
”Pakkaset ovat nyt niin kovia, että ihmiset hakevat kuivuvaan ihoonsa helpotusta rasvojen lisäksi ilmankostuttimista”, Prisman kodintekniikan myyntipäällikkö Petrus Lesonen analysoi.
Poikkeuksellinen myynti talviurheilussa – pilkkihaalarit lentävät hyllystä
Poikkeuksellisia prosentteja on nähty myös Prisman talviurheiluvälineiden myynnissä, sillä niiden myynti on kasvanut uudenvuodenaaton jälkeen peräti 60 prosenttia verrattuna viime vuoden samaan aikaan. Esimerkiksi ahkioita ja liukureita on myyty 76 prosenttia, suksia 58 prosenttia sekä hiihtosauvoja ja -tarvikkeita 26 prosenttia enemmän verrattuna vuodentakaiseen.
”On ilahduttavaa huomata, että vaikka pakkanen on rajuakin, niin kyllä suomalaiset silti haluavat ulkoilla. Näin kovaa myyntiä ei ole hetkeen tällä osastolla nähty, joten kunnon talvesta halutaan kyllä ottaa ilo irti”, Prisma urheilutarvikkeiden ja jalkineiden myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa.
Keskisen mukaan myyntidatasta näkyy myös, että suomalaisten pukeutumisessa näin kovaan pakkaseen ei ehkä ole kovin hyvin varauduttu. Esimerkiksi pitkien alusvaatteiden ja kerrastojen myynti on kasvanut nopeasti 70 prosenttia. Samoin toppavaatteissa on 90 prosentin kasvua ja erityisesti toppahousujen myynti on kaksinkertaistunut.
”Näiden lisäksi pilkki- ja lämpöhaalareita on myyty muutaman viime päivän aikana 5,5-kertainen määrä verrattuna vuodentakaiseen. Samoin lämpösaappaita on myyty 2,5-kertainen määrä. Mielenkiintoista on myös se, että erilaisten muun muassa kalastuksessa käytettävien lämpösormikkaiden ja -rukkasten myynti kasvoi 61 prosenttia samalla vertailujaksolla.”
”Myös lämpimämpiä kenkiä selvästi kaivataan, sillä viimeisen parin päivän aikana lasten lämpimien talvisaappaiden myynti liki kolminkertaistui ja naisten liki tuplaantui. Miesten lämpimien talvisaappaiden myynti puolestaan kasvoi 43 prosenttia”, Keskinen jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen
myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
Marko.vaananen@sok.fi, puh. 010 7681 637
Petrus Lesonen
Myyntipäällikkö (kodintekniikka, viihde, lelut)
petrus.lesonen@sok.fi
Puh. 010 76 80454
Anu Keskinen
Myyntipäällikkö (jalkineet, laukut ja urheilu)
anu.keskinen@sok.fi
Puh. 0107680304
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme