Lux Helsinkiä vietettiin paukkupakkasissa

Lux Helsinki toi valon keskitalven pimeyteen 3.–7.1.2024.

Weltraumgrafikin Helix valaisi Tuomiokirkon. Kuva: Petri Anttila

Tammikuun alku on ollut koko 2000-luvun kylmin, ja myös valotaidefestivaalia vietettiin kaikkina viitenä päivänä hyisessä säässä. Lux Helsinki on perinteisesti vallannut Instagramin valoloistollaan, ja tänä vuonna teoskuvien lisäksi jaettiin ahkerasti pukeutumisvinkkejä ja selviytymistarinoita.

“Luxin ensimmäinen päivä oli samalla kuluvan vuoden kolmanneksi lämpimin, ja siitä se keli sitten koveni. Talviliikunta on vaativa laji, mutta väkeä riitti silti ilahduttavasti. Suuret kävelijämäärät mahtuivat hienosti kaduille ja liikennesääntöjä noudatettiin kautta linjan”, Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula sanoo.

“Lux Helsingin teosten teema keskittyi tieteen ja taiteen ominaisuuksiin, joiden yhdistävä tekijä löytyy uuden etsimisestä ja odottamattomien vastausten kohtaamisesta. Taiteen ja tieteen ovea avatessa ei koskaan voi olla varma mitä sen takaa löytyy. Ilmastotiede muistutti tänä vuonna olemassaolostaan sillä, kuinka sääolosuhteet voivat tuoda kokemukseen merkittävän elementin”, Lux Helsingin taiteellinen johtaja Juha Rouhikoski täydentää.

Onneksi paukkupakkasten päivittely ei jäänyt kuitenkaan Lux Helsingin ainoaksi anniksi, vaan festivaali tarjosi yleisölle jälleen kerran unohtumattomia taide-elämyksiä. Valotaiteen suosio on Suomessa viime vuosien aikana kasvanut, ja yli 53 % kävijäkyselyyn vastanneista kertoi käyneensä tapahtumassa, koska valotaide taidemuotona viehättää. Valon voimaa pohtii myös Rouhikoski:

“Hietaniemen sankarihaudoille sijoitetun Ekku Peltomäen uran viimeisen teoksen äärellä tuli pohdittua, millaisia keliolosuhteita sankarivainajat ja sotiemme veteraanit joutuivat kokemaan. Suomen historian lisäksi ajatukset siirtyivät tälläkin hetkellä käynnissä oleviin julmiin ihmisten aiheuttamiin konflikteihin. Valon yksi merkittävä ominaisuus on sen kyky luoda toivoa.”

Lux Helsinki 2024 lukuina:

49 teosta
1 Ruotsiin toimitettu teos (End Over End)
14 opasta
-19 astetta pakkasta (tuntuu kuin -30)
4 housut päällekkäin (Lux-kävijä)
19 vaatekappaleen kerrospukeutuminen (Lux-kävijä)
4 000 erikseen ohjattavaa LED-valoa (Talking Heads)
1 570 m led-nauhaa (EQ & City Gazing Helsinki)
440 valopikseliä, jotka kuvastavat maailmassa jäljellä olevia saimaannorppia (Saimaa Theme)
38 projektoria
0 pakkasessa rikkoutunutta esitysteknistä laitetta
2 200 uudelleenkäytettävää kiinnitysklipsiä (City Gazing Helsinki)
370 m kaapelikourua
64 painettua teoskylttiä
100 tekoälyn avulla luotua digitaalista muotokuvaa (SPECTRUM)
75 käsin maalattua, 3D-printattua dinosaurusta (Hirmuliskodisko)
67 eri astekulmaa 0,02 asteen toleranssilla asennettuna (EQ)
25 kasvia (Valo, jota emme näe)
60 vuotta siitä, kun Maija Isola suunnitteli Unikko-kuosin Marimekolle

Lux Helsingin pääyhteistyökumppanit ovat UPM-Kymmenen kulttuurisäätiö, UPM, Korkeasaari, Marimekko yhdessä Ateneumin kanssa sekä Toyota ja yhteistyökumppanit Clear Channel, Italian kulttuuri-instituutti, Musiikkitalo ja Multibeam Finland Oy.

Lux Helsinki on esteetön ja maksuton koko perheen tapahtuma. Festivaalin järjestää ja tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö. Lux Helsingin taiteellisena johtajana toimii Juha Rouhikoski, jonka lisäksi kuraattoritiimiin kuuluvat Matti Jykylä, Jere Suontausta, Mia Kivinen ja Jyrki Sinisalo.

Annina Pikkumäki
annina.pikkumaki@mellakka.fi

Weltraumgrafikin Helix valaisi Tuomiokirkon. Kuva: Petri Anttila
Kansalaistorin läheisyydessä nähtiin muun muassa Viktor Vicsekin / Limelightin Talking Heads ja C999:n SPECTRUM. Kuva: Petri Anttila