AVEK

Kehittämössä luodaan uusien elokuvien alkuja – 10 teosideaa jatkoon

AVEKin ja Suomen Kulttuurirahaston Kehittämö-ohjelma käynnistyi jo toista kertaa. Yli sadan hakijan joukosta jatkoon valikoitui kymmenen tekijää teosideoineen. Tavoitteena on synnyttää korkeatasoisia audiovisuaalisia teoksia sekä tukea alan uusia tekijöitä.

Kehittämö on Suomen ensimmäinen audiovisuaalisen alan kehittämisohjelma, joka keskittyy uusien tekijöiden ammatilliseen kehitykseen. Syksyllä ohjelmaan haki 117 tekijää teosideoillaan, ja näistä valittiin kymmenen jatkoon päässyttä.

Valitut tekijät saavat käyttöönsä 3000 €:n tuen, jonka turvin he työstävät teosideaansa ja tekevät seuraavan hakemuksensa yhdessä tuotantoyhtiön kanssa. Hakemusten joukosta ohjelmaan valitaan helmikuussa viisi hanketta.

Kehittämön tavoitteena on vahvistaa lahjakkaiden tekijöiden omaäänisyyttä ja synnyttää uusia, korkeatasoisia audiovisuaalisia teoksia. Ohjelmassa mukana olevat tekijät saavat kansainvälistä mentorointia sekä rahallista tukea ensimmäisen ammattimaisesti tuotetun pitkän audiovisuaalisen teoksensa tekemiseen.

”Olemme iloisia siitä, että ohjelman on löytänyt moni muualla kuin Suomessa koulutuksensa saanut elokuvantekijä. Ohjelman yksi tavoite on tukea niitä lahjakkaita tekijöitä, jotka jäävät alan verkostojen ulkopuolelle – esimerkiksi ulkomailla kouluttautumisen takia”, toteaa AVEKin johtaja Ulla Simonen.

Teosideat painottuivat hakemuksissa pitkään fiktioon: fiktiohakemuksia tuli 87. Dokumentaarisia teoksia oli 19 ja muita 11. Teosten teemoista nousivat esiin erityisesti luonto, erilaiset kultit ja niiden vaikutus yhteisöön sekä vanhusten asema yhteiskunnassa.

”Valinta hakemusten välillä oli tänäkin vuonna vaikea. Kriteereinä olivat tekijän motivaatio ja aiemmista teoksista näkyvä potentiaali sekä uusi teosaihe ja sen toimivuus Kehittämön kaltaisessa ohjelmassa”, Simonen kuvailee.

Kehittämön jatkoon valitut hankkeet:

• Andonov Pavel / Flowers of Farewell, pitkä näytelmäelokuva
  • Fazekas Gyöngyi / Heartdrive, a science-fiction romance feature film
  • Joensalo August / Mielikuvitusystävä, pitkä fiktioelokuva
  • Karppanen Joel / Ruokalähetin päiväkirja, pitkä dokumenttielokuva
  • Koskinen Ville / Lomalaisen tähti, dokumenttielokuva
  • Olva Ida-Maria / Mehiläisvuosi, pitkä näytelmäelokuva
  • Paakkinen Kirsikka / Sietokyvyn rajoilla, pitkä dokumenttielokuva
  • Rönkkö Nastja Säde / Arcana Maiora, kokeellinen pitkä näytelmäelokuva
  • Seitajoki Tommi / Krokotiili, pitkä näytelmäelokuva
  • Tanskanen Juho-Pekka ja Mäkelä Markus / Viljami (työnimi), pitkä näytelmäelokuva

Mikä Kehittämö?

Kehittämö on AVEKin ja Suomen Kulttuurirahaston yhteishanke, jonka tavoitteena on antaa lupaaville av-alan taiteilijoille puitteet ja tuki ensimmäisen pidemmän teoksen kehittämiseen sekä oman taiteellisen äänen ja käsialan vahvistamiseen.

Kehittämöön valitaan viisi teosta tekijöineen. Jokaiselle teokselle räätälöidään kehittämissuunnitelma yhdessä tekijän, tuotantoyhtiön ja kansainvälisen mentorin kanssa. Teosta kehitetään ohjelmassa noin kuuden kuukauden ajan, ja sille myönnetään yhteensä 55 000 euron tuki.

Kehittämöä toteuttaa AVEK, ja sen mahdollistaa Suomen Kulttuurirahaston taloudellinen tuki, joka tuo av-alalle liki miljoonan euron lisärahoituksen neljän vuoden aikana. Ohjelmassa mukana olleiden hankkeiden tuloksia esitellään Finnish Film Affair -tapahtumassa syksyllä 2024.

Yhteyshenkilöt

AVEK tukee monimuotoista kotimaista audiovisuaalista kulttuuria tekijänoikeusvaroin. Tuellamme syntyy uusia dokumenttielokuvia, animaatioita ja lyhytelokuvia sekä mediataideteoksia. Toimimme osana tekijänoikeusjärjestö Kopiostoa. Varamme ovat pääasiassa peräisin valtion budjetista saatavasta yksityisen kopioinnin hyvityksestä. www.kopiosto.fi/avek

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta AVEK