Korkeakoulu tukee! Opiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä edistettiin suurhankkeessa
Yhteensä 11 korkeakoulua, opiskelijakuntaa ja järjestöä käärivät hihat opiskelijoiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden edistämiseksi. Ohjauksella hyvinvointia (OHJY) -hanke kehitti muun muassa korkeakouluopiskelijoiden vertaistuki- ja tuutoritoimintaa sekä varhaisen tuen tunnistamista ja tarjoamista. Korkeakoulujen henkilöstölle kehitettiin käytännön työkaluja ja materiaalia, joiden avulla he voivat tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Hankkeen korkeakouluissa oli yhteensä 55 000 opiskelijaa ja 3500 henkilökunnan jäsentä.

Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) hallinnoimassa OHJY-hankkeessa vahvistettiin korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Laajassa hankeyhteistyössä oli mukana 11 korkeakoulua, opiskelijajärjestöä tai muuta järjestökumppania.
Hanke alkoi koronapandemian aikana, jolloin opiskelu toteutettiin pitkälti etäyhteyksillä. Hankkeessa vahvistettiinkin toimivia ryhmätyökäytäntöjä ja pelisääntöjä etäopiskeluun liittyen. Opiskelijat pääsivät myös itse vaikuttamaan ohjaus- ja tukipalvelumuotojen suunnitteluun ja toteutukseen hankkeen aikana kyselyjen kautta.
Hankkeessa kehitettiin useita matalan kynnyksen palveluita opiskelijoille, kuten kuraattoripäivystyksiä Discordissa ja e-tuutorointia osana opiskelijoiden vertausohjausta. Osa tukitoimista oli oppilaitoskohtaisia ja osaa kehitettiin yhdessä laajan verkoston kanssa.
– Diakissa järjestettiin esimerkiksi Kaveri vierelle verkossa -toimintaa, jonka kautta opiskelijat saivat toisiltaan opiskeluseuraa ja vertaistukea, OHJY-hankkeen projektipäällikkö Leea Naamanka kertoo.
Varhaisen tuen tunnistamiseen kattava opas
OHJY-hankkeessa tuotettiin kattava opas korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tueksi. Varhaisen tuen tunnistaminen ja tuki -opas toimii käsikirjana, jota ohjaaja voi hyödyntää hakeakseen lisätietoa opiskelijan pulmien äärellä. Korkeakoulut voivat hyödyntää opasta varhaisen tuen nykytilan arvioinnissa ja toiminnan kehittämisessä. Opas on jaettu 12 eri teemaan.
– Oppaan junaratamalli kuvastaa opiskelupolkua, jonka varrella on pysäkkejä. Pysäkit edustavat tunnistettuja varhaisen tuen tarpeen paikkoja, joissa opinnot voivat hidastua, keskeytyä tai opiskelijan hyvinvointi heikentyä, opintopsykologi Antti Äijänen Metropolia Ammattikorkeakoulusta kuvailee.
Jokaista pysäkkiä on käsitelty teemaan liittyvien tyypillisten pulmien ja varhaisen puuttumisen käytänteiden, ideoiden sekä mahdollisuuksien näkökulmista. Opas on ladattavissa täältä.
Opiskelijahyvinvoinnin malli tarjoaa tukea korkeakouluihin
Käytännönläheisten ja opiskelijan arjessa näkyvien uusien tukimuotojen tarjoamisen lisäksi hankkeen keskeisenä tavoitteena oli luoda korkeakouluille opiskelijahyvinvoinnin malli. Mallin ytimessä on opiskelu- ja elämänhallintataitojen vahvistamisen ja yksinäisyyden vähentämisen keinot. Malli on monistettavissa erilaisiin oppimisen toimintaympäristöihin ja se on vapaasti käytettävissä. Opiskelijoiden kanssa yhteisesti kehitetty malli on paketoitu julkaisuksi, ja se on ladattavissa täältä.
OHJY-hankkeessa luotiin korkeakouluopiskelijoille suunnattu verkkokurssi ”Miten sulla menee? – Avaimia kestävään hyvinvointiisi”. Kurssi vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia ja psyykkistä palautumiskykyä eli resilienssiä. Kurssi on saatavilla ammattikorkeakoulujen yhteisessä opintoportaalissa CampusOnlinessa sekä suomeksi että englanniksi.
Vertaistuki opiskelijan voimavarana
Hankkeessa kehitettiin ja monipuolistettiin korkeakoulujen vertaistoimintaa opiskelijahyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden edistämiseksi. Hankkeessa järjestettiin säännöllisesti tapahtumia ja vertaisryhmiä sekä jatkokehitettiin vertaistoimintoja, kuten Study Group-tuutorointia.
-Tulevaisuudessa korkeakoulut voisivat jakaa kokemuksiaan nykyistä enemmän vertaistukitoimintoihin liittyen. Samoin korkeakoulut voisivat kokeilla hyviksi havaittuja toimintamuotoja entistä rohkeammin, Naamanka kannustaa.
Ohjauksella hyvinvointia (OHJY) -hanketta hallinnoi Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak). Osatoteuttajina olivat korkeakouluista Kajaanin ammattikorkeakoulu (Kamk), Metropolia Ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk), Oulun yliopisto ja Turun ammattikorkeakoulu sekä opiskelijakunnista Opiskelijakunta KAMO, Opiskelijakunta O’Diako ja Opiskelijakunta TUO sekä järjestökumppaneista Nyyti Ry ja Diakonissalaitos / Vamos nuoret. Hanke sai rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Hankkeen toiminta-aika oli 6.4.2021–31.12.2023.
Hankkeen verkkosivut: korkeakoulutukee.fi
Lisätietoja:
projektipäällikkö Leea Naamanka, leea.naamanka@diak.fi, p. 050 339 8910
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mirjami Ritolaviestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 4385 288mirjami.ritola@diak.fiTietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Osallisuutta ja toimijuutta kuluneen kahden vuoden aikana12.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
AVOT-hankkeessa on tuettu ja vahvistettu Oulun alueella heikoimmassa asemassa olevien työikäisten osallisuutta ja hyvinvointia kuluneen kahden vuoden aikana.
Asiantuntijapalvelut yhteistä hyvää rakentamassa11.6.2025 09:01:10 EEST | Tiedote
Diakin asiantuntijapalveluilla tuotetaan ratkaisuja työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin. Dialogin uusi teemanumero tuo esille asiantuntijuutta, jonka tarkoituksena on rakentaa vaikuttavia ja sosiaalista kestävyyttä edistäviä palveluita.
Diak rakentaa vaikuttavia hyvinvointipalveluita – uusi julkaisu kokoaa TKI-toiminnan konkreettisia tuloksia10.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Diak on yhteiskunnan polarisoitumiskehityksen vastavoima. Diakin tavoitteena on katkaista eriarvoistumiskehitys Suomessa ja luoda sosiaalisesti kestävä yhteiskunta, jossa jokainen voi elää onnellista elämää. Näihin tavoitteisiin tähtäämme vaikuttavalla tutkimus- ja kehittämistoiminnallamme (TKI) ja asiantuntijapalveluillamme. Uusi julkaisu tarjoaa kattavan katsauksen Diakin TKI-toiminnan painopisteisiin ja toimii tiekarttana strategiselle kehittämistyölle.
Yhdenvertaisuus korkeakouluun ei saa jäädä haaveeksi – uusi hanke tukee romanien koulutuspolkuja2.6.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Valtakunnallinen Romako korkeakoulutukseen -hanke edistää romanien osallisuutta korkeakoulutuksessa ja työelämässä. Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) ja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) yhteistyössä toteuttaman hankkeen tavoitteena on lisätä yhdenvertaisuutta, parantaa romaniopiskelijoiden mahdollisuuksia valmistua ja työllistyä, sekä vahvistaa korkeakouluyhteisöjen valmiuksia tukea romanitaustaisia opiskelijoita.
Tulevaisuuden osaajat tarvitsevat liiketoiminnan ja yhteiskunnallisen näkökulman yhdistämistä22.5.2025 10:17:15 EEST | Tiedote
Yhteiskunnallinen yrittäjyys kiinnostaa erityisesti nuoria, mutta sitä on hankala opiskella Suomessa, koska opintotarjontaa on vähän. Kansainvälinen Open Business for Community Development -hanke kehitti avoimia verkkokursseja, joilla kuka tahansa voi ottaa yhteiskunnallisen yrittäjyyden salat haltuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme