Sunborn Events

Logomon Kristian Karnell vastaa jälleen Michelin-gaalan tarjoiluista

Logomon keittiötoimenpäällikkö Kristian Karnell tiimeineen kestitsee jälleen Pohjoismaisen Michelin Guide Ceremony -gaalan vieraita ensi toukokuussa Helsingissä. Myös tämän vuoden tilaisuudessa Pohjoismaiden kovimmat kokit sekä muut kotimaiset ja kansainväliset ruoka-alan ammattilaiset pääsevät nauttimaan kunnianhimoisesti toteutetusta ja vastuullisesti tuotetusta lähiruoasta.

Sunborn Eventsin keittiötoimenpäällikkö Kristian Karnell pääsee jo toistamiseen näyttämään taitonsa Pohjoismaisen Michelin Guide Ceremony -gaalan vieraille.

Ravintolamaailman halutuimpien tunnustusten eli Pohjoismaisten Michelin-tähtien jakotilaisuus Michelin Guide Ceremony järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa viime kesäkuussa Kristian Karnellin työpaikalla Turun Logomossa. Tuolloin yli 400 kutsuvierasta ruokamaailman huipulta sai nauttia Karnellin ja hänen 50-henkisen tiiminsä valmistamasta peräti 17 ruokalajin menusta.

Nyt gaala järjestetään poikkeuksellisesti Suomessa toista vuotta peräkkäin, vain tapahtuman isäntäkaupunki on vaihtunut Turusta Helsingiksi. Pohjoismaisten ravintoloiden Michelin-tähdet jaetaan maanantaina 27. toukokuuta Savoy-teatterissa, jonka jälkeen kutsuvieraat jatkavat juhlailtaa Helsingin kaupungintalolla.

Michelinin organisaatio ei kaupunginvaihdoksesta huolimatta halunnut lähteä etsimään uutta keittiömestaria tämänvuotiseen tilaisuuteen vaan halusi ehdottomasti jatkaa yhteistyötä viime vuonna valtavaa ihastusta herättäneen Karnellin kanssa.

– Viime vuoden Michelin-gaalan aikoihin vielä sanoin tiimilleni, että tällaista tapahtumaa ei pääse tekemään kuin kerran elämässä. Olin väärässä, sillä Michelinin organisaatio ilmoitti aika yksiselitteisesti, etteivät halua tehdä tämän vuoden tapahtumaa ilman minua. He eivät olleet koskaan aiemmin saaneet gaalan ruoasta niin hyvää palautetta. Tämä on tietysti äärettömän suuri kunnia. Se, että näin upea palaute tulee vieläpä pääosin ulkomailta, tekee siitä vieläkin merkityksellisempää, Karnell kiittelee.

Suurtapahtumien kokenut tekijä

Raisioon asettunut Karnell on tehnyt pitkän uran kokkina ja keittiömestarina eri puolilla Suomea sekä ulkomailla. Useita ravintola- ja tapahtuma-alan toimintoja tarjoavalla Sunborn Eventsillä hän on työskennellyt seitsemän vuoden ajan.

Karnell vastaa ruokatuotteesta Sunborn Eventsin eri yksiköissä, joihin kuuluvat muun muassa Logomo ja Turun linna. Karnell on vastannut ruokatuotteista myös monissa tunnetuissa suurtapahtumissa, kuten Tall Ship Races, Paavo Nurmi Games ja Pori Jazz. Viime vuonna hän uudisti myös perinteikkään Naantalin Kaivohuoneen ruokakonseptin. Viimeisimpänä Karnell on ollut käynnistämässä Sunborn Eventsin Helsinkiin marraskuussa avaaman, Minne Champagne & Wine -ravintolan toimintaa.

Viimevuotista Michelin-gaalaa Karnell kuvailee tähänastisen uransa tähtihetkeksi. Karnell saa jälleen koota kutsuvierastilaisuuteen mieleisensä keittiötiimin, mutta järjestäjänä toimivalla Helsingin kaupungilla on myös omat toiveensa.

– Tilaisuuden teemana on vastuullisuus. Helsingin kaupungin tiloissa ei tarjoilla punaista lihaa, joten tämä täytyy ottaa huomioon jo menua rakentaessa. Vastuullisuuteen kuuluu olennaisena osana myös tasa-arvo. Ravintoloiden keittiöt ovat olleet tyypillisesti melko miesvaltaisia paikkoja, ja nyt tapahtumaan halutaankin enemmän naiskokkeja. Olen pyytänyt mukaan omia kollegoja vuosien varrelta sekä myös uusia kasvoja. Mukana on tietysti myös Logomon henkilökuntaa, Karnell kertoo.

Kunnianhimo ohjaa tekemistä

Michelin Guide Ceremony on ravintola-alan ammattilaiselle upea tilaisuus esitellä omaa osaamistaan aina ulkomaita myöden. Viimevuotinen tapahtuma toi Turkuun ja Logomoon satoja kansainvälisiä vieraita, muun muassa yli 150 keittiömestaria Pohjoismaista ja yli 120-henkisen joukon kotimaista ja kansainvälistä mediaa sekä sosiaalisen median vaikuttajia.

Seuraavaksi Karnellilla on edessään gaalaillan menun rakentaminen ja raaka-aineiden etsintä. Vastuullisuusteeman mukaisesti, hän aikoo hankkia menunsa raaka-aineet eri tuottajilta mahdollisimman läheltä Helsinkiä. Paineita hän ei tunnusta kokevansa.

– Teemme kunnianhimoisesti sitä mitä osaamme, ja tiedän, että se riittää. Tämä tunnustus luo uskoa siihen, että se työ mitä on tehty esimerkiksi Logomossa jo vuosia, on oikea tapa toimia. Kiitos myös jo tässä kohtaa Palmialle, jonka tiloihin ja keittiöön pääsemme toukokuussa rakentamaan tätä upeaa tapahtumaa, Karnell lisää.

Kristian Karnell
keittiötoimenpäällikkö
Sunborn Events Oy
p. 044 55 66 104
kristian.karnell@logomo.fi

Sunborn Events Oy

Sunborn Events Oy on ravintola-, tapahtuma- ja catering-alan yritys ja osa perheomisteista Sunborn Groupia. Sunborn Events Oy on hoitanut menestyksekkäästi ravintola- ja cateringpalveluja muun muassa Turun Logomossa ja Turun linnassa sekä monissa valtakunnallisesti tunnetuissa tapahtumissa kuten Paavo Nurmi Games, Tall Ship Races ja viimeisimpänä Pori Jazzissa heinäkuussa 2023. Yrityksen omistukseen kuuluu myös marraskuussa 2023 avattu Minne Champagne & Wine -ravintola Helsingin Eteläesplanadilla.

Lue lisää julkaisijalta Sunborn Events

Succeföreställningen om Edith Piafs liv kommer till Helsingfors och Åbo i december23.8.2023 13:00:00 EEST | Tiedote

Sunborn Events och Hollstenevents tar den franska musikföreställningen Piaf! The Show till Finland för första gången. Piaf! The Show, regisserad av Gil Marsallan, är en tribut till den mest hyllade sångerskan i Frankrikes historia, Edith Piaf, och berättar den otroliga livshistorien om den lilla sparven från Paris genom hennes oförglömliga sånger. Musikupplevelsen kan ses på Musikhuset i Helsingfors söndagen den 3 december och på Logomo i Åbo måndagen den 4 december.

Edith Piafin elämästä kertova menestysshow Helsinkiin ja Turkuun joulukuussa23.8.2023 13:00:00 EEST | Tiedote

Sunborn Events ja Hollstenevents tuovat ensi kertaa Suomeen ranskalaisen Piaf! The Show -musiikkispektaakkelin. Gil Marsallan ohjaama Piaf! The Show on kunnianosoitus Ranskan kaikkien aikojen arvostetuimmalle laulajalle Edith Piafille, ja se kertoo Pariisin varpusen uskomattoman elämäntarinan hänen unohtumattomien laulujensa kautta. Musiikkielämys on mahdollista nähdä Helsingin Musiikkitalossa sunnuntaina 3. joulukuuta ja Turun Logomossa maanantaina 4. joulukuuta.