Valokuitusen valokuituverkko laajenee Kauhajoella – investoinnin arvo 1,3 miljoonaa euroa

Valokuitunen on tehnyt kolme verkon rakentamispäätöstä Kauhajoen valokuituinfraan. Rakennettavien verkkojen piirissä on 1 500 kotitaloutta.

Mies on tietokoneella työpöydän ääressä.
Ville Salminen Valokuitunen

Suomen suurin avoimen valokuituinfran rakentaja Valokuitunen on tehnyt tammikuun alussa kolme valokuituverkon investointipäätöstä parantaakseen kauhajokelaisten valokuituinfraa. Uutta avointa valokuituverkkoa rakennetaan sekä Heinolan että Panulan asuinalueille. Verkkoalueet ulottuvat myös Paukkulan, Filppulan ja Vesalan asuinalueille. Aiemmin Valokuitunen on aloittanut verkon runkokaivuutyöt Kalkunmäen asuinalueella, ja tätä verkkoaluetta päätettiin nyt myös laajentaa kasvaneen kysynnän vuoksi.

- Investointipäätös Heinolaan ja Panulaan on tehty huolellisen harkinnan ja arvioinnin jälkeen, kun luotettavien ja nopeiden internetpalvelujen kysyntä näillä alueilla kasvoi, kuten myös Kalkunmäessä. Meillä verkon rakentamispäätös tarkoittaa aina varmuutta verkon rakentamisesta, kertoo Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Verkkojen rakentamistyöt alkavat myöhemmin tänä vuonna ja kun verkot valmistuvat, on yhteyksien piirissä noin 1 500 kauhajokelaista kotitaloutta. Valokuitusen tekemän investoinnin arvo nousee noin 1,3 miljoonaan euroon.

- Uusi valokuituverkko mahdollistaa nyt alueen asukkaille mahdollisuuden valita kotiinsa langattoman mobiiliyhteyden sijaan kiinteän valokuituyhteyden, joka tuo rajattoman kaistan ja viiveettömän yhteyden kotiin. Valokuitua ei jaeta naapureiden kesken, mikä mahdollistaa usean laitteen samanaikaisen netin käytön ilman, että yhteys pätkii.

Kauhajoen valokuituverkko rakennetaan käyttämällä uusinta ja turvallista rakentamistekniikkaa ja laitteita, mikä takaa käyttäjille huippuluokan, vuosikymmeniä kestävät yhteydet.

- Olemme sitoutuneet laajentamaan verkkoa entisestään kysynnän kasvaessa. Verkkomme kattaa tällä hetkellä noin 270 000 kotitaloutta ympäri Suomen. Kasvanut verkkomme kertoo siitä, että suomalaiset ovat halunneet nimenomaan valita yhteyden, jossa nettipalvelut voi kilpailuttaa. Olemme valtakunnallinen iso toimija, jolla on kyky rakentaa ja huoltaa verkkoa nyt ja tulevaisuudessa, Kaunisto jatkaa.