Sisustustrendit 2024 – väriä, rouheita pintoja ja rentoa kodikkuutta

Vuoden 2024 isoimpia sisustustrendejä ovat runsas värien käyttö, rento kodikkuus ja oman persoonan vahvempi näkyminen sisustuksessa. Kokosimme tähän 10 ajankohtaista sisustustrendiä, jotka näkyvät huonekalukauppojen valikoimassa. Poimi trendeistä itseäsi kiinnostavat ja yhdistä niitä omaan tyyliisi ja kotiisi haluamallasi tavalla.

Oliivinvihreä seinämuodostaa kauniin taustan sisustuksen väripilkuille.
Oliivinvihreä seinämuodostaa kauniin taustan sisustuksen väripilkuille. Kuvassa: Toive 3,5-istuttava sohva, Sessak Lehmus riippuvalaisin, Agadir nukkamatto, Jooa sohvapöytä, Kairo korkea kaappi, Finarte Väre viltti. Seinän sävy Tikkurila S454. Susanna Ranua Veke

Vuoden 2024 keskeiset sisustustrendit

1. Rohkea värien käyttö

2. Pyöristetyt muodot

3. Aito puu ja männyn paluu

4. Japanilaista ja skandinaavista harmoniaa

5. Runsas kodikkuus

6. Ylellinen hotellityyli

7. Rosoiset pinnat ja tekstuurit

8. Valolla sisustaminen

9. Kierrätys ja kerroksellisuus

10. DIY – iloa itse tekemällä

1. Rohkea värien käyttö

Epävarmoina aikoina värit tuovat iloa ja voimaa elämään. Suomalaiset ovat viime vuosina lähteneet sisustamaan rohkeasti väreillä. Seinille valitaan maalarinvalkoisen sijasta yhä useammin väriä: erilaisia vihreitä, sinisiä, vaaleanpunaisia sekä lämpimiä beigen ja persikan sävyjä.

Huonekaluissa erityisesti pienemmissä ja edullisemmissa tuotteissa kuten parvekepöydissä ja ruokapöydän tuoleissa suositaan jo rohkeammin värejä. Myös edullisemman hintaluokan sohvissa ja nojatuoleissa värikkäät vaihtoehdot ovat jo syrjäyttäneet hillityt harmaat, beiget, mustat ja valkoiset.

Sekä Tikkurila että Pantone nostivat vuoden 2024 väriksi ovat lämpimän persikkaisen sävyn, joka henkii lämpöä ja lempeyttä. Oranssin ja persikan sävyjen rinnalla sisustusta lämmittävät erilaiset punaiset kuten viininpunaiset ja punaruskeat terrakotan sävyt. Tehosteissa nähdään myös aniliininpunaista ja pinkkiä.

Oranssin%20ja%20persikan%20s%E4vyt%20l%E4mmitt%E4v%E4t%20sisustusta.%20Anno%20Viive%20pellavatyynynp%E4%E4lliset%20s%E4vyiss%E4%20persikka%20ja%20oranssi.
Oranssin ja persikan sävyt lämmittävät sisustusta. Anno Viive pellavatyynynpäälliset. Anno

Vihreä on näkynyt sisustuksessa jo pitkään eikä sen suosiolle näy loppua. Seesteinen vihreä vie ajatukset luontoon ja rauhoittaa. Siihen on myös helppo yhdistää muita sävyjä, sillä se toimii sisustuksessa neutraalina pohjana samalla tavalla kuin luonnossa. Tällä hetkellä erityisesti lämmin metsänvihreä ja oliviinvihreä näyttävät ajankohtaisilta.

Vihre%E4n%20suosio%20jatkuu%20ja%20erityisesti%20syv%E4%20mets%E4nvihre%E4%20ja%20oliivinvihre%E4%20n%E4ytt%E4v%E4t%20nyt%20ajankohtaisilta.
Vihreän suosio jatkuu ja erityisesti syvä metsänvihreä ja oliivinvihreä näyttävät nyt ajankohtaisilta. Kuvassa Furia Teddy tuoli ja Saini pyöreä ruokapöytä. Marjo Ranua Veke

Pinnalla ovat myös erilaiset ruskeat. Hiekan ja maitokahvin sävyjen rinnalle poimitaan nyt herkullisia nougatin ja karamellin sävyjä sekä suklaanruskeaa. Sinisissä seesteisempien sävyjen rinnalle nousevat sähäkkä koboltinsinen ja välimerellinen turkoosi.

Erilaiset%20ruskeat%20tuovat%20sisustukseen%20syvyytt%E4.
Erilaiset ruskeat tuovat sisustukseen syvyyttä. Susanna Ranua Veke

2. Pyöristetyt muodot

Viime vuosien sisustustrendeissä näkyy selkeä siirtyminen kulmikkaista muodoista kohti pyöristettyjä ja kaarevia muotoja. Huonekalujen muhkeat muodot pehmentävät tiloja ja luovat leikkisää, kodikasta tunnelmaa. Pyöristetyt orgaaniset muodot peileissä, printeissä ja sisustusesineissä lisäävät sisustuksen mielenkiintoisuutta.

Kaarevat%20ja%20py%F6ristetyt%20muodot%20n%E4kyv%E4t%20kalusteiden%20yksityiskohdissa%2C%20kuoseissa%20ja%20sisustusesineiss%E4.%20Kuvassa%20Hali%203-istuttava%20sohva%2C%20Havu%20py%F6re%E4%20sohvap%F6yt%E4%20ja%20Star%20Trading%20Honeycomb%20paperivarjostin.
Kaarevat ja pyöristetyt muodot näkyvät kalusteiden yksityiskohdissa, kuoseissa ja sisustusesineissä. Kuvassa Hali 3-istuttava sohva, Havu pyöreä sohvapöytä ja Star Trading Honeycomb paperivarjostin. Susanna Ranua Veke

3. Aito puu ja männyn paluu

Luontotrendi jatkuu vahvana. Luonnon rauhoittavaa vaikutusta tuodaan kotiin niin värimaailman, materiaalien, kuosien kuin kasvienkin muodossa. Puu tuo kotiin luonnonläheistä tunnelmaa ja tuntuu miellyttävältä koskettaa. Aito puu on uusiutuvana ja kierrätettävänä materiaalina myös kestävä valinta.

Perinteinen mänty on tehnyt vahvan paluun huonekaluihin. Vaaleampien puulaatujen rinnalla mänty näyttää taas freesiltä eikä sen ominaispiirteitä maalata peittoon – puun syyt ja oksankohdat saavat näkyä.

Vaalean puun rinnalle on nousemassa myös tumma puu ruskean eri sävyissä.

4. Japanilaista ja skandinaavista harmoniaa

Skandinaavinen sisustustyyli on ollut pitkään suosittu niin meillä kuin maailmalla. Entistä ajankohtaisempaa on yhdistää skandinaavisen sisustukseen ripaus japanilaista estetiikkaa ja harmoniaa. Seesteisyyttä ja ajattomuutta tavoittelevan Japandi-sisustuksen keskiössä on luonto, aidot materiaalit ja linjakkuus – elämän rosoisuutta unohtamatta. Japanilaisesta kulttuurista lainattu käsite wabi-sabi peräänkuuluttaa kauneuden näkemistä pienissä ja yksinkertaisissa asioissa, myös epätäydellisyydessä ja elämän jäljissä.

Japandi-sisustus%20on%20harmoninen%20vaaleiden%20ja%20tummien%20s%E4vyjen%20liitto%2C%20jossa%20tummat%20v%E4rit%20tuovat%20kontrastia%20vaaleille%20pinnoille%20tai%20toisin%20p%E4in.
Japandi-sisustus on harmoninen vaaleiden ja tummien sävyjen liitto, jossa tummat värit tuovat kontrastia vaaleille pinnoille tai toisin päin. Kuvassa Trio Pure lattiavalaisin ja Lampi-sohva. Susanna Ranua Veke

5. Runsas kodikkuus

Vuonna 2024 selkeälinjaisuus ja minimalismi antavat pitkästä aikaa tilaa myös rennommalle ja runsaammalle kodikkuudelle. Tämä voidaan nähdä vastaiskuna liian steriileille ja tarkasti suunnitelluille tiloille. Eri aikakausien tuomat kerrostumat kalusteissa, persoonalliset pienesineet, tyynyvuoret, huolettomasti asetellut tauluseinät, rönsyävät viherkasvit sekä lehti- ja kirjapinot tuovat kodikasta tunnelmaa. Asioiden ei tarvitse olla koko ajan tip top – elämä saa näkyä!

Ilmiön ääripäätä edustavat TikTokissa trendaavat Cluttercore– ja Dopamine Decor -tyylit, joissa koti sisustetaan todella runsaasti tavaroilla, jotka tuovat itselle iloa. Sisustukseen tuodaan huolettomasti aseteltuja tauluseiniä, värien iloista sekamelskaa ja paljon persoonallisia esineitä, joita ei piiloteta kaappeihin vaan tuodaan rennosti esille avohyllyissä ja vitriineissä.

6. Ylellinen hotellityyli

Koteihin ammennetaan ideoita myös hienostuneiden hotellien ylellisestä ja rentouttavasta tunnelmasta. Trendi näkyy erityisesti spa-tyylisissä kylpyhuoneissa sekä ylellisissä makuuhuoneissa. Hotellityyliseen makuuhuoneeseen valitaan muhkea jenkkisänky, joka varustetaan näyttävällä sängynpäädyllä ja pedataan laadukkailla vuodevaatteilla. Hotellimaiseen sisustukseen kuuluvat laadukkaat materiaalit kuten marmori, metalli ja aito puu. Värimaailmassa korostuvat neutraalit luonnonläheiset sävyt sekä tummemmat murretut sävyt, kuten tummansinisen, vihreän ja punaisen sävyt.

Makuuhuoneessa%20satsataan%20nyt%20laadukkaaseen%20s%E4nkyyn%20ja%20m%E4ts%E4%E4v%E4%E4n%20s%E4ngynpeittoon.%20Pehme%E4t%20matot%20ja%20laadukkaat%20vuodevaatteet%20viimeistelev%E4t%20rentouttavan%20tunnelman.
Makuuhuoneessa satsataan nyt laadukkaaseen sänkyyn ja mätsäävään sängynpeittoon. Pehmeät matot ja laadukkaat vuodevaatteet viimeistelevät rentouttavan tunnelman. Kuvan tuotteet: Unia Platina -jenkkisänky, Unia Platina-sängynpääty. Paljakka-päiväpeitto, Bloomingville Sergio -pöytävalaisin, VM Carpet Hattara -matto ja Umbra Bellwood -sivupöytä. Susanna Ranua Veke

7. Rosoiset pinnat ja erilaiset tekstuurit

Koti sisustetaan nyt kaikille aisteille. Sisustuksessa kiinnitetään huomiota visuaalisten seikkojen lisäksi tuoksuihin, äänimaailmaan ja siihen, miltä erilaiset pinnat ja esineet tuntuvat. Käsintehdyt, uniikit tuotteet nousevat sisustuksen katseenvangitsijoiksi ja sisustusta elävöitetään rouheilla pinnoilla ja erilaisilla tekstuureilla. Pörröiset buklee– ja teddypinnat tuovat huonekaluihin tekstuuria ja kodikkuutta. Sisustusesineissä ja vaaseissa nähdään nyt paljon rosoisiamuhkuraisia pintoja. Matoissa erilaiset tuftatut ja leikkaamalla toteutetut kuvioinnit tuovat eloa ja kiinnostavuutta maton pintaan. Ryppyiset pellavat, pörröiset koristetyynyt ja muhkeat taljat viimeistelevät tilan.

Vaaseissa%20ja%20sisustusesineiss%E4%20n%E4hd%E4%E4n%20rosoisia%20pintoja%20ja%20ep%E4t%E4ydellisyytt%E4.
Vaaseissa ja sisustusesineissä nähdään rosoisia pintoja ja epätäydellisyyttä. Kuvassa Bloomingville Kajsa koristevaasi House Nordic ovaali vaasi. Susanna Ranua Veke

8. Valolla sisustaminen

Värien ja tekstuurien rinnalla sisustuksessa kiinnitetään yhä enemmän huomiota valaistukseen. Käytännöllisten seikkojen rinnalla panostetaan erilaisiin tunnelmiin ja suositaan kerroksellista valaistusta. Tämä tarkoittaa erilaisten valonlähteiden, kuten kattovalaisimien, lattiavalaisimien, pöytävalaisimien, seinävalaisimien ja  LED-valonauhojen käyttämistä yhdessä. Kun valonlähteitä on useampi, on helppoa tuoda tilaan syvyyttä, luoda erilaisia tunnelmia ja korostaa sisustuksen yksityiskohtia. Uudeksi trendiksi ovat nousseet erilaiset ladattavat valaisimet, joiden avulla on helppo tuoda tunnelmavaloa myös sinne, missä ei ole pistorasioita – vaikkapa laiturinnokkaan, terassille tai kylpyhuoneeseen.

Helppok%E4ytt%F6iset%20ladattavat%20valaisimet%20ovat%20nousseet%20todella%20suosituiksi.%20Konstsmide%20Capri-valaisin%20tuo%20kodikkuutta%20ja%20tunnelmallista%20valaistusta%20my%F6s%20ulkotiloihin.
Helppokäyttöiset ladattavat valaisimet ovat nousseet todella suosituiksi. Konstsmide Capri-valaisin tuo kodikkuutta ja tunnelmallista valaistusta myös ulkotiloihin. Konstsmide

9. Kierrätys ja kerroksellisuus

Ekologisuus ja kierrätys ovat megatrendejä kaikilla elämänalueilla. Koteja tullaan sisustamaan yhä enemmän kierrätetyillä kalusteilla. Uutta ja vanhaa yhdistetään rennosti, mikä tuo sisustukseen visuaalista mielenkiintoa ja syvyyttä. Laadukkailla huonekaluilla on hyvät second hand-markkinat, joten laatuun ja materiaaleihin kannattaa satsata. Esimerkiksi täyspuiset huonekalut kestävät aikaa ja niitä voidaan myös käsitellä tarpeen tullen, esimerkiksi hiomalla, lakkaamalla ja maalaamalla. Ostamisen rinnalla esimerkiksi maton tai taiteen vuokraus nousee kiinnostavaksi vaihtoehdoksi.

10. DIY - iloa itse tekemällä

DIY-ilmiö jatkuu vahvana ja tuottaa ihmisille iloa epävarmoina aikoina. Taloustilanteen kiristyessä edulliset tee-se-itse -projektit ovat fiksu valinta. Taustalla on myös halu luoda jotain uniikkia – persoonallista ja omannäköistä. Veken valikoima on täydentynyt useilla DIY-tuotteilla. Valikoimasta löytyy paljon puuvalmiita tuotteita, joita voi käsitellä esimerkiksi sävyttämällä seinän sävyyn tai muuhun sisustukseen sopivaksi.  Verkkokaupassa myydään myös mm. pöydänjalkoja, -kansia ja muita huonekalujen osia oman elämänsä kalustesuunnittelijoille ja puusepille.

Oliivinvihreä seinä muodostaa rauhallisen taustan sisustuksen väripilkuille. Kuvassa: Toive 3,5-istuttava sohva, Sessak Lehmus riippuvalaisin, Agadir nukkamatto, Jooa sohvapöytä, Kairo korkea kaappi, Finarte Väre viltti. Seinän sävy Tikkurila S454.
Oranssin ja persikan sävyt lämmittävät sisustusta. Kuvassa Anno Viive tyynynpäällinen sävyissä Persikka ja Oranssi.
Erilaiset ruskean sävyt tuovat sisustukseen syvyyttä. Kuvassa Kuulas sohvapöytä ja Scandic Copenhagen sohva.
Kaarevat ja pyöristetyt muodot näkyvät kalusteiden yksityiskohdissa, kuoseissa ja sisustusesineissä. Kuvassa Hali-sohva, Havu pyöreä sohvapöytä ja Star Trading Honeycomb paperivarjostin.
Mänty on tehnyt näyttävän paluun huonekaluihin. Kotimaisesta männystä Ranualla valmistettu Taimi-tuotesarja tuo luonnon osaksi sisustusta.
Japandi-sisustuksessa levollinen ja luonnollinen värimaailma saa kontrastia mustista yksityiskohdista.
Suuret matot, laadukkaat tekstiilit ja näyttävät sängynpäädyt luovat hotellityylisen makuuhuoneen rentouttavan tunnelman. Kuvan tuotteet: Unia Platina -jenkkisänky, Unia Platina-sängynpääty. Paljakka-päiväpeitto, Bloomingville Sergio -pöytävalaisin, VM Carpet Hattara -matto ja Umbra Bellwood -sivupöytä.
Vaaseissa ja sisustusesineissä nähdään rosoisia pintoja ja epätäydellisyyttä.
Itse tekemällä tai tuunaamalla saat kodista ihan omannäköisen. Veken suositusta Taimi-tuotesarjasta on saatavilla rakennussarja, jonka voi käsitellä omien toiveiden mukaan. Tässä senkki ja seinä on käsitelty sävyllä Tikkurila M357.

Pohjoisesta ponnistanut Veke - https://www.veke.fi/ on nyt koko Suomen Veke, joka palvelee verkkokaupan ja viiden myymälän voimin kaikkia kotia rakastavia suomalaisia. Me olemme olemassa, koska rakastamme koteja ja haluamme saada kodit elämään. Veken verkkokauppa on kasvanut nopeasti yhdeksi Suomen suurimmaksi huonekalujen verkkokaupaksi. Verkkokaupan lisäksi palvelemme sinua inspiroivissa myymälöissämme Vantaalla, Raisiossa, Tampereella, Oulussa ja Rovaniemellä sekä yritysmyynnissä valtakunnallisesti. Haluamme olla jokaisessa elämänvaiheessa asiakkaidemme apuna, jotta sisustuksen puuttuvat palaset loksahtavat paikoilleen. Ja jotta jokainen voi toteuttaa kotona itseään ja unelmiaan.

Veke tuo uusia värejä suosittuun kotimaiseen Taimi-huonekalusarjaan5.3.2024 12:43:50 EET | Tiedote

Sisustajan huonekalukauppa Veke lanseerasi Habitaressa 2022 kotimaisen Taimi-huonekalusarjan, joka on noussut nopeasti suomalaisten sisustajien suosikiksi. Nyt männystä valmistettu kotimainen Taimi-sarja saa päivityksen uusien värisävyjen myötä. Aiempien Hiekan ja Hiilen sävyjen sekä käsittelemättömän vaihtoehdon rinnalle on lisätty kaksi uutta sävyä: Sammal ja Greige. Uudet värit nousivat asiakkaiden suosikeiksi Veken järjestämässä kilpailussa.

Somen kautta alkunsa saanut, suosittu Taimi-mallisto laajenee DIY-huonekaluilla11.10.2023 06:47:00 EEST | Tiedote

Pohjoisen sertifioidusta männystä valmistettu Taimi -kalustesarja syntyi sisustusharrastaja Linda Viipurin ja huonekaluliike Veken yhteistyönä. Sarja lanseerattiin Habitaressa 2022. Nyt suosittu Lapissa, Ranualla valmistettu tuotesarja laajenee rakennussarjoilla, joita myydään puuvalmiina. Rakennussarjojen avulla jokainen voi helposti tuunata oman uniikin huonekalun makunsa mukaan.