Kutsu mediatilaisuuteen 13.2: Schjerfbeck ja muoti keskiössä Villa Gyllenbergin kevätnäyttelyssä
Villa Gyllenbergin kevätnäyttely yhdistää menneiden aikojen pukuloistoa ja Helene Schjerfbeckin ja hänen aikalaistensa teoksia. Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 on ensimmäisiä näyttelyitä, jossa historiallisia pukuja ja maalaustaidetta esitellään Suomessa rinnakkain. Näyttely on esillä 14.2.–9.6.2024.
Mediatilaisuus järjestetään Villa Gyllenbergissä tiistaina 13.2 klo 11.
Ilmoittautumiset yleisöpalveluvastaava Siiri Oinoselle sähköpostitse: siiri.oinonen@gyllenbergs.fi

Schjerfbeck ja muoti
Helene Schjerfbeck (1862–1946) rakasti sekä maalaustaidetta että muotia, ja hänen muotokuvissaan mallin vaatetus oli olennainen osa teosta. Modernin muodin syntyvaiheet osuivat yksiin Helene Schjerfbeckin 1870-luvulta 1940-luvulle ulottuneen uran kanssa.
Schjerfbeck oli erityisen mieltynyt ranskalaistyylisiin vaatteisiin, ja ranskalaiset muotilehdet toimivat inspiraationa myös hänen maalauksilleen. Muotikuvien naisten viileän elegantit hahmot pitkine kauloineen ja punattuine huulineen sulautuivat osaksi taideteosten ilmentämää modernin naiseuden kuvaa. Schjerfbeckin innostus vaatteisiin tulee esiin myös hänen kirjeissään serkuntyttärelleen Dora Estlanderille, joka oli mallina teoksessa Elegantti nainen (Dora) (n. 1928). Kirjeet vuosilta 1922–1945 ovat nykyään Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön omistuksessa, ja näyttelyä varten tehty tutkimus pohjautuu osittain tähän lähdeaineistoon.
”Haluamme nostaa esiin tämän taiteesta ja muodista innostuneen puolen sekä Helene Schjerfbeckistä että monesta muusta suomalaisesta taiteilijasta. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana taiteelle, joka koetaan yleväksi ja ajattomaksi. Moderni taide ja moderni muoti kietoutuvat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin teokset ja hänen kirjeenvaihtonsa havainnollistavat tätä oivallisesti”, kertoo Villa Gyllenbergin intendentti Lotta Nylund.
Historiallista pukuloistoa
Erityisesti muotokuvataiteessa pukeutumisella on ollut keskeinen rooli ja näyttelyssä Schjerfbeckin teosten rinnalle tuodaan yli kahdenkymmenen muun suomalaistaiteilijan muotiin ja pukuhistoriaan liittyviä teoksia. Esimerkiksi Albert Edelfelt (1854–1905) ja Gunnar Berndtson (1854–1895) inspiroituivat muodin maailmasta, ja heidän teoksissaan asut ja tekstiilit ovat keskeisiä tunnelman ja vaikutelman luomisessa.
Kuvataiteen lisäksi näyttelyssä esitellään noin kolmekymmentä aikakauden pukua vapaa-ajan asuista loisteliaisiin iltapukuihin. Näyttelyssä tuodaan esiin myös pukujen valmistuksen ja ateljeemuodin historiaa.
”Haluamme että näyttelykävijät pääsevät näkemään menneiden aikojen pukuja ja tutustumaan muodin kulttuurihistoriaan. Puvut viestivät kantajiensa identiteetistä ja yhteiskunnallisesta asemasta, ja pukuhistoria auttaa tulkitsemaan taideteoksia ja niissä esiintyviä ihmisiä”, Nylund toteaa.
Näyttelyssä nähdään myös tulkinta Schjerfbeckin Tumma nainen (1929) teoksessa näkyvästä asusta. Vintagemuotiin erikoistunut ompelija-suunnittelija Irma Romero on käyttänyt japonismia ja Coco Chanelin tyyliä huokuvan puvun teossa ajanmukaisia materiaaleja ja tekniikoita.
”Puku herättää uniikilla tavalla henkiin Schjerfbeckin sadan vuoden takaisen teoksen, ja tuo yleisön nähtäville tulkinnan taiteilijaa inspiroineesta vaatteesta”, Nylund kertoo.
Urbaania elämää ja vapaa-ajan viettoa
Monet taiteilijat inspiroituivat muodista, ja kuvasivat sen kautta modernia elämää. Kaupungistuminen, sekä terveyttä ja elinvoimaa korostanut vitalistinen liike muokkasivat elämäntapoja. Muodin muuttuminen mahdollisti naisille aiempaa vapaamman ja aktiivisemman elämäntyylin, kun korsettien ja turnyyrien poistuminen mullisti urheilun ja ulkoilun. Suhtautuminen ehostukseen muuttui 1920-luvulla sallivammaksi, ja hiusmuotia uudisti polkkatukka. Muotiliikkeiden ja tavaratalojen katalogit, näyteikkunat, muotilehdet sekä mainokset synnyttivät uudenlaista visuaalista kulttuuria, joka näkyi myös taiteessa.
”Modernit ihmiset näyttäytyivät Schjerfbeckille pinnallisina ja etäisinä mutta taiteellisesti kiehtovina. Muotokuvissa kuvattujen kasvojen naamiomaisuus muistuttaa muotikuvista mutta tuo samalla mieleen Pablo Picasson ja Piet Mondrianin kaltaisten modernin taiteen mestareiden teokset”, kertoo taidehistorioitsija Marja Lahelma, joka on yksi näyttelyn kuraattoreista.
Näyttelyn keskiössä on naisten muoti, sillä miesten muodissa tapahtuneet muutokset 1880- ja 1950-luvun välillä olivat verrattain pieniä, ja miesten muotiin liittyvä kuvasto vähäistä. Mukaan valitut miesten muotokuvat ilmentävät kuitenkin kiinnostavalla tavalla modernia, urbaania maskuliinisuutta. Useassa teoksessa, kuten Väinö Kunnaksen (1896–1929) Olavi Paavolaisen muotokuvassa (1928), on koreilevaa dandymäisyyttä. Boheemitaiteilijoiksi mielletyt Jalmari Ruokokoski (1886–1936) ja Tyko Sallinen (1879–1955) puolestaan ovat valinneet kuvata itsensä huoliteltuina herrasmiehinä. Muotokuvien ja omakuvien kautta taiteilijat toivat esiin modernin maailman estetiikkaa ja tapakulttuuria.
Näyttelyssä on esillä 35 pukua, 20 Schjerfbeckin teosta, sekä yli 40 teosta muilta suomalaistaiteilijoilta. Näyttelyssä esillä olevat taiteilijat ovat: Hugo Backmansson, Gunnar Berndtson, Väinö Blomstedt, Yngve Bäck, Birger Carlstedt, Marcus Collin, Albert Edelfelt, Ragnar Ekelund, Akseli Gallen-Kallela, Olga Gummerus-Ehrström, Axel Haartman, Greta Hällfors-Sipilä, Eero Järnefelt, Erkki Koponen, Väinö Kunnas, Vilho Lampi, Yrjö Ollila, Jalmari Ruokokoski, Tyko Sallinen, Santeri Salokivi, Helene Schjerfbeck, Hugo Simberg, Venny Soldan-Brofeldt, Ilmari Vuori, Dora Wahlroos, Matti Warén, Torsten Wasastjerna ja Maria Wiik.
Näyttelyn kuraattoreina toimivat taidehistorioitsija Marja Lahelma, muotihistorioitsija Katri Pyysalo ja Villa Gyllenbergin intendentti Lotta Nylund.
Näyttelyn yhteydessä julkaistaan sen teemaan liittyvä, runsaasti kuvitettu kirja suomeksi ja ruotsiksi (Kustannusosakeyhtiö Parvs). Kuraattoreiden ja Irma Romeron tekstien lisäksi julkaisu sisältää myös käsityötieteen ja muodin tutkimuksen dosentti Ritva Koskennurmi-Sivosen, sekä Schjerfbeck-asiantuntija Sue Cedercreutz-Suhosen artikkelit. Näyttely on osa Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön 75-vuotisjuhlavuotta.
Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt
Intendentti Lotta Nylund, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, 040 576 1753
Yleisöpalveluvastaava Siiri Oinonen, siiri.oinonen@gyllenbergs.fi, 040 825 4763 (kuvat)
Näyttelykuraattori Marja Lahelma, marja.lahelma@helsinki.fi
Näyttelykuraattori Katri Pyysalo, katri.pyysalo@tampere.fi
Laajennetut aukioloajat Schjerfbeck & muoti -näyttelyn ajan
Ke, to klo 12–17
La, su klo 11–17
Opastusvaraukset
Osoite
Kuusisaarenpolku 11
00340 Helsinki
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lotta NylundIntendenttiVilla Gyllenberg
Puh:+358 40 576 1753lotta.nylund@gyllenbergs.fiSiiri OinonenYleisöpalveluvastaavaVilla Gyllenberg
Puh:+358 40 825 4763siiri.oinonen@gyllenbergs.fiKuvat










Linkit
Villa Gyllenberg
Villa Gyllenberg on Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön ylläpitämä koti- ja taidemuseo Helsingin Kuusisaaressa. Ajankohtaiset tiedot aukiolosta ja lipuista sekä näyttelyistä ja tapahtumista löydät museon kotisivuilta.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Villa Gyllenberg
Ett spanskt konstverk som man antagit vara försvunnet i århundraden finns på Granö i Helsingfors14.10.2025 12:05:00 EEST | Pressmeddelande
Målningen Petrus Martyren (ca 1650–1655) som visas på konstmuseet Villa Gyllenberg har bekräftats vara ett verk av den spanske barockmästaren Antonio del Castillo y Saavedra (1616–1668). Forskning och internationellt samarbete har visat att verket hör till en serie föreställande helgon från klostret San Pablo.
Vuosisatoja kadonneeksi luultu espanjalainen taideteos sijaitsee Helsingin Kuusisaaressa14.10.2025 12:05:00 EEST | Tiedote
Villa Gyllenbergin taidemuseossa esillä oleva maalaus Pietari Marttyyri (n. 1650–1655) on vahvistunut espanjalaisen barokkitaiteen mestari Antonio del Castillo y Saavedran (1616–1668) teokseksi. Tutkimuksen ja kansainvälisen yhteistyön tuloksena on selvinnyt, että teos on osa San Pablon luostariin kuulunutta pyhimyksiä esittävää sarjaa.
Spanish painting thought lost for centuries found in Finland14.10.2025 12:05:00 EEST | Press release
The painting Saint Peter Martyr (c. 1650–1655) on display at Villa Gyllenberg Art Museum has been confirmed to be a work by the Spanish Baroque master Antonio del Castillo y Saavedra (1616–1668). Research and international cooperation have revealed that the work is part of a series of paintings depicting saints that originally belonged to the Dominican monastery of San Pablo in Córdoba, Spain.
Villa Gyllenbergs konstmuseum efterlyser verk av kvinnliga finländska skulptörer3.6.2025 08:55:00 EEST | Pressmeddelande
Konstmuseet Villa Gyllenberg kartlägger skulpturer av kvinnliga finländska skulptörer från 1800-talet och början av 1900-talet som ingår i inhemska offentliga och privata samlingar. Kartläggningen görs inför en utställning Villa Gyllenberg planerar för 2027. Finska kvinnors arbete med skulptur har inte presenterats i denna omfattning tidigare, och den kommande utställningen baseras på ny forskning. Utställningens kurator är FD Liisa Lindgren.
Villa Gyllenbergin taidemuseo etsii suomalaisten kuvanveistäjänaisten teoksia3.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Taidemuseo Villa Gyllenberg kartoittaa suomalaisten 1800-luvun ja 1900-luvun alun naiskuvanveistäjien teoksia, jotka kuuluvat kotimaisiin julkisiin ja yksityisiin kokoelmiin. Teoskartoitus liittyy Villa Gyllenbergiin vuodelle 2027 suunnitteilla olevaan näyttelyyn. Kuvanveiston parissa työskennelleiden suomalaisten naisten töitä ei ole aiemmin esitelty tässä laajuudessa, ja tuleva näyttely perustuu uuteen tutkimukseen. Kuraattorina toimii FT Liisa Lindgren.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme