SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä asettaa pitkän tähtäimen Net Zero -ilmastotavoitteen

Jaa

S-ryhmä sitoutuu pitkän tähtäimen ilmastotoimiin nykyisten tieteeseen perustuvien lyhyen aikavälin tavoitteidensa lisäksi. S-ryhmä asettaa kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.

Kaupparyhmän oman toiminnan päästöjä on vähennetty etuajassa. Taustalla ovat vaikuttavat energiatehokkuustoimet. Lähes 600 S-ryhmän myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät, kylmälaitteet.
Kaupparyhmän oman toiminnan päästöjä on vähennetty etuajassa. Taustalla ovat vaikuttavat energiatehokkuustoimet. Lähes 600 S-ryhmän myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät, kylmälaitteet.

Lähes 99 prosenttia S-ryhmän kokonaisilmastovaikutuksista syntyy arvoketjussa. S-ryhmän arvoketjun päästöt tarkoittavat muun muassa kaupparyhmän myymien tuotteiden koko elinkaarta, joka kattaa valmistuksen lisäksi hankinnan, kuljetukset ja tuotteen lopullisen käytön. Eniten päästöjä aiheutuu myydystä ruoasta ja polttoaineista, ja niihin liittyvät myös vaikuttavimmat arvoketjutavoitteet.

S-ryhmän nykyisen vastuullisuusohjelman tavoite kasvipohjaisuuden lisäämisestä tukee ilmastotavoitteita: kaupparyhmän tavoitteena on, että myydystä ruoasta 65 prosenttia on kasvipohjaista vuonna 2030. Liikenteen sähköistyminen ja uusiutuvan polttonesteen osuuden kasvattaminen puolestaan vähentävät liikenteen ja S-ryhmän myymien polttonesteiden päästöjä. Uudet päästövähennystavoitteet asetetaan tieteeseen perustuvassa arviointiprosessissa (SBTi) ja vaikuttavimmat toimet määritellään aina kunkin yrityksen liiketoiminnan perusteella.

”Kannamme ilmastotoimissa kokomme mukaisen vastuun ja asetamme tiukimman tason ilmastotavoitteen. Tavoitteenamme on löytää yhteisvoimin kumppaneidemme kanssa uusia vaikuttavia keinoja päästöjen vähentämiseen koko arvoketjussa. Olemmekin saaneet yhdessä jo paljon hyvää aikaan, mutta tätä työtä pitää tinkimättömästi jatkaa”, sanoo pääjohtaja Hannu Krook.

”Emme vielä voi tietää, mitä kaikkea tavoitteen saavuttaminen tulee meiltä vaatimaan, mutta olemme mukana muutospolulla. Ilmastotyö vaati uusien keinojen löytämistä, parempaa dataa kumppaneiltamme, entistä vahvempaa yhdessä tekemistä sekä asiakkaidemme kannustamista ja auttamista kohti ilmastoviisaampia valintoja”, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa sanoo.

Yhteistyökumppaneiden tekemä arvokas ilmastotyö näkyy ryhmän päästölaskelmissa. Jatkossa kaupparyhmä edellyttää, että kaikki yli 10 miljoonan euron arvosta tuotteita toimittavat tavarantoimittajat päivittäistavarakaupassa asettavat omaan toimintaansa tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Tähän mennessä kyseinen tavoite on koskenut kahta kolmasosaa S-ryhmän isoimmista toimittajista. S-ryhmä on tukenut tavarantoimittajiensa ilmastotyötä Iso Juttu -ohjelman kautta, jonka tavoitteena on miljoonan tonnin päästövähennys vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteesta on saavutettu jo 70 prosenttia tähän mennessä.

Oman toiminnan päästöt kuriin viisi vuotta etuajassa

S-ryhmä jatkaa aiemmin julkaistujen ilmastotavoitteidensa toteuttamista. S-ryhmän tavoitteena on vähentää oman toiminnan päästöjä 90 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2015 tasosta. Tavoite saavutetaan arviolta viisi vuotta ennakoitua aiemmin. Tällä hetkellä oman toiminnan päästöjä on vähennetty jo noin 80 prosenttia vuoden 2015 tasosta.  

Tavoitteen saavuttaminen on vaatinut tinkimätöntä työtä. Lähes 600 S-ryhmän myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät kylmälaitteet. Energiatehokkuutta on parannettu mm. ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä tehostamalla ja saneeraamalla sekä LED-valoilla. S-ryhmä on investoinut uusiutuvaan energiaan, ja onkin maan suurimpia tuuli- ja aurinkosähkön tuottajia. Muun muassa nämä tekijät ovat päästövähennysten takana.

Oman toiminnan päästöjen osuuden pienentymiseen kokonaispäästöistä on vaikuttanut S-ryhmän pitkäjänteinen ilmastotyö.

Net Zero –tavoitteella tarkoitetaan oman toiminnan ja arvoketjun (scopet 1, 2 ja 3) päästöjen vähentämistä nettonollaan tai tasoon, joka vastaa 1,5 asteen skenaarion mukaisia päästötavoitteita. Päästövähennysten tavoitteet ja vaikuttavimmat toimet perustuvat yrityksen liiketoimintaan. Yrityksen katsotaan saavuttaneen Net Zero -tavoitteen vasta, kun se on saavuttanut pitkän aikavälin tieteeseen perustuvan tavoitteensa ja neutraloinut mahdolliset jäljelle jääneet päästöt. Pitkän tähtäimen tavoitteen lisäksi yrityksen on määriteltävä tehokkaat lyhyen tähtäimen tavoitteet.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi, puh. +358 10 768 0803

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

S-ryhmä asettaa kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.
S-ryhmä asettaa kunnianhimoisen Net Zero -päästötavoitteen koko arvoketjulleen, mikä tarkoittaa ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan sekä oman toiminnan että arvoketjun osalta vuoteen 2050 mennessä.
Sami Heiskanen
Lataa
Kaupparyhmän oman toiminnan päästöjä on vähennetty etuajassa. Taustalla ovat vaikuttavat energiatehokkuustoimet. Lähes 600 S-ryhmän myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät, kylmälaitteet.
Kaupparyhmän oman toiminnan päästöjä on vähennetty etuajassa. Taustalla ovat vaikuttavat energiatehokkuustoimet. Lähes 600 S-ryhmän myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät, kylmälaitteet.
Lataa
S-ryhmä on investoinut uusiutuvaan energiaan, ja on maan suurimpia tuuli- ja aurinkosähkön tuottajia.  Kuvassa Sarvisuon tuulipuisto.
S-ryhmä on investoinut uusiutuvaan energiaan, ja on maan suurimpia tuuli- ja aurinkosähkön tuottajia. Kuvassa Sarvisuon tuulipuisto.
Timo Heikkala
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye