Ibruktagandet av de nya trafikarrangemangen på Rävsundsbron flyttas till mars
För att minska belastningen på Rävsundsbron har man byggt trafikarrangemang som grundar sig på att den tunga trafiken är enkelriktad. Byggarbetet inleddes i november och då bedömdes att de nya trafikarrangemangen kan tas i bruk i början av februari. Ibruktagandet av trafikarrangemangen flyttas till mars på grund av den långa leveranstiden för trafikljusapparater. För närvarande är det inte inom synhåll att nya restriktioner bör införas med en snabbare tidtabell. Det är tryggt att köra på bron.
Markbyggnadsarbetena i väntområdena för den tunga trafiken slutfördes till stor del före julen. För närvarande installeras trafikljusteknik och andra trafikanordningar. På S:t Karinssidan har man byggt en extra fil på Skärgårdsvägen efter Lauttarannantie-anslutningen. Filen kommer byggas mellan körbanan och gång- och cykelleden. Den nuvarande högerfilen blir en väntfil för tung trafik. Den övriga trafiken går i båda riktningarna på två filer till vänster om väntområdet. Väntområdet för tung trafik är cirka 200 m långt. På Pargassidan har väntområdet för tung trafik byggts på åkern före anslutningen till Riåkersvägen. Väntområdet är kortare till längden, men det får fyra körfält bredvid varandra. Således finns det i sin helhet lika mycket väntrum på båda sidor om bron.
Avsikten är att trafikledningen för enkelriktad tung trafik ska skötas med trafikljus. På grund av ljusens inbördes långa avstånd behövs en tekniskt mångsidigare trafikljuslösning för trafikljusen. Därför är leveranstiden längre än vanligt. Dessutom måste ljusen testas på förhand. De nya trafikarrangemangen tas i bruk när trafikljusen är på plats och i funktionsdugligt skick. Enligt nuvarande uppgifter tas trafikarrangemangen i bruk under mars.
Reservbroplanen har färdigställts
På hösten inleddes också planeringen av en reservbro öster om den nya Rävsundsbron. Reservbroplanen är nu klar. Inget beslut har fattats om byggandet av reservbron och inget sådant finns för närvarande inom synhåll.
De begränsningsåtgärder som nu vidtas kan inte nödvändigtvis helt stoppa skadornas framskridande. Därför har reservbron planerats färdigt så att byggandet vid behov kan inledas snabbt. Det tar cirka 6 månader att bygga reservbron. Man kan bli tvungen att bygga en reservbro om enkelriktad trafik för den tunga trafiken inte räcker till för att minska belastningen på bron och brons skick fortsätter att försämras. Då skulle all trafik flyttas till reservbron. Kostnadsberäkningen för byggandet av reservbron är för närvarande cirka 4–6 miljoner euro.
Brons skick övervakas kontinuerligt
Rävsundsbrons skick övervakas kontinuerligt. Brons skick är fortfarande oroväckande, även om inga nya strukturella skador har observerats. Nästa besiktning på bron sker i slutet av januari. Även mängden tung trafik har minskat klart sedan hösten och antalet möten tunga fordon emellan har minskat. Därför ser man för närvarande inte att nya restriktioner bör införas med en snabbare tidtabell. Vid behov kan nya begränsningarna dock införas med snabb tidtabell med hjälp av trafikdirigerare.
Brons monitoreringsanordningar visar att enstaka betydande överlaster fortfarande har körts på bron. Det är ytterst viktigt att de fastställda begränsningarna iakttas för att trygga brons framkomlighet.
Det är också viktigt att följa regeln om 60 meters avstånd till tung trafik så att belastningen fördelas jämnare på bron. Under de senaste dagarna har man till exempel observerat att tunga fordon kör efter varandra, och övervakningsanordningarna visade tydligt att bron rörde sig extra vid dessa tillfällen.
Information om Rävsundsbrons skick och trafikbegränsningar finns på webbplatsen
webbplats på finska: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta
webbplats på svenska: https://www.ely-keskus.fi/sv/egentliga-finland-information-om-exceptionella-situationer-ravsundsbron/
På webbplatsen finns grundläggande information om bron, utförda reparationsarbeten, gällande trafikbegränsningar samt information om massorna för tunga transporter och situationen för specialtransporter. På webbplatsen finns också vanliga frågor och svar.
Vi informerar närmare om ibruktagandet av de nya trafikarrangemangen närmare ibruktagandet.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020600
Nyckelord
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
FlagshipSEVEN Oy:n e-metanolin tuotantolaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville (Naantali, Varsinais-Suomi)29.4.2025 09:27:05 EEST | Tiedote
FlagshipSEVEN Oy suunnittelee e-metanolin tuotantolaitoksen rakentamista Naantalin kaupungin alueelle.
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat haastavat mutta varovaisen toiveikkaat29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat monella tapaa haastavat, mutta ilmassa on myös varovaista toiveikkuutta. Työttömyyden kasvutahti maakunnassa on hurjaa samalla, kun työvoiman kysyntä on vaatimatonta. Toimialoista tällä hetkellä pärjäävät meriteollisuus, lääketeollisuus sekä ICT-ala. SOTE- ja kaupanalan tilanteet näyttäytyvät melko haastavina, mutta rakennusteollisuudessa on odotettavissa jo lievää piristymistä tämän vuoden aikana. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
De unga jordbrukarna på Poukari gård tror på den inhemska matproduktionens framtid28.4.2025 12:35:28 EEST | Pressmeddelande
Tre ungdomar köpte en bondgård i Salo och lever nu sitt drömliv längs Halikko å med 120 nötkreatur, kalvar, tre hundar och ett par katter. Det här är precis vad vi vill göra!
Poukarin tilan nuoret viljelijät uskovat kotimaisen ruuantuotannon tulevaisuuteen28.4.2025 12:35:28 EEST | Tiedote
Kolme nuorta osti maatilan Salosta ja elää nyt unelmiensa elämää Halikonjoen varrella 120 lehmän, vasikoiden, kolmen koiran ja parin kissan kanssa. Tämä on juuri sitä, mitä me haluamme tehdä!
I mars följde arbetslösheten i Egentliga Finland trenden och minskade en aning24.4.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
I mars minskade arbetslösheten något i Egentliga Finland, men antalet arbetslösa arbetssökande var fortfarande högt. Arbetslöshetsgraden ökade jämfört med året innan, även om antalet permitterade minskade. Arbetsmarknadssituationen var utmanande, och antalet nya lediga jobb minskade avsevärt. Arbetslöshetsgraden var dock lägre än rikets genomsnitt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum