Kirjalansalmen sillan uusien liikennejärjestelyjen käyttöönotto siirtyy maaliskuuhun
Kirjalansalmen sillan kuormituksen vähentämiseksi on rakennettu raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa liikennejärjestelyä. Rakennustyöt alkoivat marraskuussa ja tuolloin arvioitiin, että uudet liikennejärjestelyt saadaan käyttöön helmikuun alussa. Liikennejärjestelyjen käyttöönotto siirtyy maaliskuuhun liikennevalokojeiden pitkän toimitusajan vuoksi. Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että uudet rajoitukset pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Sillalla on turvallista liikennöidä.
Raskaan liikenteen odotusalueiden maanrakennustyöt saatiin suurelta osin valmiiksi ennen joulua. Tällä hetkellä asennetaan liikennevalotekniikkaa ja muita liikenteenohjauslaitteita. Kaarinan puolella Saaristotielle on rakennettu yksi ylimääräinen kaista Lauttarannantien liittymän jälkeen ajoradan ja jalankulku- ja pyöräilyväylän väliin. Nykyisestä oikeanpuoleisesta kaistasta tulee raskaan liikenteen odotuskaista. Muu liikenne kulkee molempiin suuntiin odotusalueen vasemmalla puolella olevilla kahdella kaistalla. Raskaan liikenteen odotusalueen pituus on n. 200 m. Paraisten puolella raskaan liikenteen odotustila on rakennettu pellolle ennen Riihipellontien liittymää. Odotusalue on pituudeltaan lyhyempi, mutta siihen tulee 4 vierekkäistä kaistaa. Näin ollen kokonaisuudessaan odotustilaa on sillan molemmin puolin yhtä paljon.
Yksisuuntaisen raskaan liikenteen liikenteenohjaus on tarkoitus hoitaa liikennevaloilla. Valojen keskinäisen pitkän etäisyyden vuoksi liikennevaloihin tarvitaan teknisesti monipuolisempi liikennevaloratkaisu. Siksi niiden toimitusaika on tavallista pidempi. Lisäksi valojen toimivuus täytyy testata etukäteen. Uudet liikennejärjestelyt otetaan käyttöön, kun liikennevalot saadaan paikalle ja toimintakuntoon. Tämänhetkisen tiedon mukaan liikennejärjestelyt otetaan käyttöön maaliskuun aikana.
Varasiltasuunnitelma on valmistunut
Syksyllä käynnistettiin myös varasillan suunnittelu uuden Kirjalansalmen sillan itäpuolelle. Varasiltasuunnitelma on nyt valmistunut. Varasillan rakentamisesta ei ole tehty päätöstä, eikä sellaista ole tällä hetkellä näköpiirissä.
Nyt tehtävät rajoitustoimet eivät välttämättä pysty täysin pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Siksi varasilta on suunniteltu valmiiksi, jotta tarvittaessa sen rakentaminen voidaan käynnistää nopeasti. Varasillan rakentaminen kestää noin 6 kk. Varasilta voidaan joutua rakentamaan, mikäli raskaan liikenteen yksisuuntaisuus ei riitä sillan kuormituksen vähentämiseen ja sillan kunnon heikkeneminen jatkuu. Tällöin kaikki liikenne siirtyisi varasillalle. Varasillan rakentamisen kustannusarvio on tällä hetkellä n. 4–6 M€.
Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti
Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti. Sillan kunto on edelleen huolestuttava, vaikka uusia rakenteellisia vaurioita ei ole havaittu. Seuraava tarkastus sillalla on tammikuun loppupuolella. Myös raskaan liikenteen määrä on vähentynyt selvästi syksystä ja raskaiden ajoneuvojen kohtaamisia on aiempaa vähemmän. Näin ollen tällä hetkellä ei ole näköpiirissä, että uudet rajoitukset pitäisi asettaa nopeammalla aikataululla. Tarvittaessa uudet rajoitukset voidaan kuitenkin ottaa käyttöön nopealla aikataululla liikenteen ohjaajien avulla.
Sillan monitorointilaitteet osoittavat, että sillalla on edelleen ajettu yksittäisiä huomattavia ylikuormia. Asetettuja rajoituksia on äärimmäisen tärkeää noudattaa sillan liikennöitävyyden turvaamiseksi.
Myös raskaan liikenteen 60 m etäisyyden noudattaminen on tärkeää, jotta kuormitus jakaantuu sillalla tasaisemmin. Viime päiviltä on esimerkiksi havainto raskaiden ajoneuvojen peräkkäin ajosta, ja monitorointilaitteet osoittivat kyseiseltä hetkeltä selvästi ylimääräisiä sillan liikkeitä.
Kirjalansalmen sillan kuntoa ja liikennerajoituksia koskevat tiedot on koottu verkkosivuille
verkkosivut suomeksi: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta
verkkosivut ruotsiksi: https://www.ely-keskus.fi/sv/egentliga-finland-information-om-exceptionella-situationer-ravsundsbron/
Verkkosivuilta löytyy perustietoa sillasta, tehdyistä korjaustöistä, voimassa olevat liikennerajoitukset sekä tietoa raskaiden kuljetusten massoista ja erikoiskuljetusten tilanteesta. Sivuille on koottu myös usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.
Tiedotamme uusien liikennejärjestelyjen käyttöönotosta tarkemmin lähempänä käyttöönottoa.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 4026.9.2025 14:18:11 EEST | Tiedote
Viikolla 40 Varsinais-Suomessa päällystystöitä on käynnissä Loimaalla ja Pöytyällä. Loimaalla työt jatkuvat seututiellä 213, ja työt käynnistyvät Pöytyällä seututiellä 204.
Valtatiellä 9 (Tampereen valtatie) kunnostetaan kaiteita välillä Turku - Poikoja26.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus kunnostaa valtatiellä 9 kaiteita Kärsämäen eritasoliittymän ja Poikojan eritasoliittymän välisellä osuudella (moottoritiejakson osuus). Työt alkavat lokakuun alussa ja valmistuvat keväällä 2026.
Högst långtidsarbetslöshet genom historien i Egentliga Finland23.9.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Arbetslösheten i Egentliga Finland minskade tydligt under augusti i en trendmässig takt. Nedgången i arbetslösheten sträckte sig dock inte till långtidsarbetslösheten, som tyvärr steg till några av de högsta nivåerna i mätningens historia. Efterfrågan på arbetskraft visar fortfarande inga tecken på uppgång utan förblev svag. Andelen arbetslösa arbetssökande i landskapet var ändå fortfarande lägre än genomsnittet i landet.
Varsinais-Suomen pitkäaikaistyöttömyys historiallisessa huipussaan23.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys oli trendinomaisessa reippaassa laskussa elokuun aikana. Työttömyyden lasku ei ulottunut kuitenkaan pitkäaikaistyöttömyyteen asti, joka nousi harmillisesti jo mittaushistorian kovimpiin lukemiin. Työvoiman kysyntä ei osoita vieläkään kohoamisen merkkejä vaan pysyi vaisuna. Maakunnan työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli silti edelleen pienempi kuin maassa keskimäärin.
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3919.9.2025 14:38:05 EEST | Tiedote
Päällystystyöt käynnissä ensi viikolla (vk 39) Varsinais-Suomessa Loimaalla, jossa päällystykset jatkuvat valtatiellä 2 ja alkavat seututiellä 213. Sateet voivat vaikuttaa aikatauluihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme