Kaukolämpö on historiallisen vähäpäästöistä Tampereella, Pirkkalassa ja Ylöjärvellä

Investoinnit uusiutuvaan energiaan näkyvät nyt peräti 33 prosentin päästövähenemänä vuodessa ja lasku tulee jatkumaan lähivuosina.

Energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen kehitys 2010-2040

Tamperelaisten, pirkkalalaisten ja ylöjärveläisten kaukolämpöasiakkaiden hiilijalanjälki pieneni dramaattisesti vuonna 2023, vaikka kaukolämmön käyttö kasvoi. Päästöt vähenivät peräti 33 prosenttia.

- Vuoden 2023 aikana otimme käyttöön sekä Naistenlahti 3 -biovoimalaitoksen että ensimmäisen sähkökattilamme. Niiden ansiosta olemme Tampereen seudulla hyvässä vauhdissa kohti hiilineutraaliustavoitettamme vuodelle 2030, kertoo johtaja Jukka Joronen

Tampereen Energia teki energiakäänteen vuonna 2013, jolloin se päätti investoida jatkossa vain uusiutuviin energialähteisiin. Silloin yhtiön vuosittaiset hiilidioksidipäästöt olivat yli miljoona tonnia. Vuonna 2023 hiilidioksidipäästöt olivat enää 266 000 tonnia. Luku sisältää sekä sähkön- että lämmöntuotannon päästöt.

- Edellisen kerran näin pienet päästöt meillä oli vuonna 1974, siis 49 vuotta sitten. Kaukolämmön tuotanto on sen jälkeen lähes nelinkertaistunut.

Tampereen Energia arvioi, että jo tänä vuonna hiilidioksidipäästöt alenevat edelleen noin 100 000 tonnia.

- Vuosina 2024–2027 päästömme alenevat joka vuosi, kun jo päätetyt investoinnit valmistuvat ja saamme uudet laitoksemme täysimittaisesti käyttöön, Jukka Joronen sanoo.

Tampereen Energian kaukolämmön tuotanto oli 2 268 GWh vuonna 2023. Se on 100 % Tampereella, Ylöjärvellä ja Pirkkalassa käytetystä kaukolämmöstä. Kaukolämmön tuotannosta uusiutuvaa oli 66,7 %. On laskettu, että noin 86 % tamperelaisista asuu tai työskentelee kaukolämmitetyssä kiinteistössä.

Tampereen Energian sähköntuotanto oli 474 GWh vuonna 2023. Se on noin 25 % siitä sähkön määrästä, joka viime vuonna käytettiin Tampereen alueella. Uusiutuvan sähkön osuus Tampereen Energian tuottamasta sähköstä oli 69,3 prosenttia.

Tampereen Energian ilmastotiekartan mukaan kaikki yhtiön tuottama energia on hiilineutraalia vuoteen 2030 mennessä ja hiilinegatiivista vuoteen 2040 mennessä. Kaukolämpö on ainoa tulevaisuudessa hiilinegatiivinen lämmitysmuoto.

Liitteet: Tampereen Energian ilmastotiekartta sekä graafit sähkön- ja kaukolämmön alkuperistä vuonna 2023

Linkki: Tampereen Energian tulevaisuusselvitys "Polttoon perustumaton kaukolämpö" https://www.tampereenenergia.fi/julkaisut/uusi-selvitys-polttoon-perustumattomaan-ja-hiilinegatiiviseen-kaukolampoon-siirtymisesta-2023/

Energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen kehitys 2010-2040
Kaukolämmön alkuperä 2023, Tampereen Energia