Jatkuvasti kasvava avuntarve ruuhkautti Kriisipuhelimen ja -chatin viime vuonna
Vuonna 2023 MIELI Kriisipuhelimessa tehtiin taas ennätys soittoyrityksissä, kun soittoja tuli yli 16 000 edellisvuotta enemmän. Suurimpana yhteydenottojen syynä oli paha olo, mutta viime vuonna lähti nousuun myös niiden puheluiden määrä, joissa oltiin huolissaan läheisen itsetuhoisuudesta.

Viime vuoden aikana mielenterveysjärjestö MIELI ry:n Kriisipuhelin soi yhteensä 416 484 kertaa. Vain joka viidenteen puheluun pystyttiin vastaamaan.
Avun tarvitsijoiden määrä on noussut pandemiavuosina ja Venäjän hyökkäyssodan aikana jatkuvasti. Vuonna 2019 ylitettiin 200 000 soiton raja, vuonna 2021 soittoja tuli 300 000 ja heti seuraavana vuonna 2022 reilu 400 000. Monesta tekijästä johtuva kuormitus näkyy yhteydenottojen jatkuvana kasvuna.
Kun apua ei saa toisaalta, MIELI Kriisipuhelimeen soitetaan uudestaan.
”Keskusteluavun tarve on pysynyt korkeana. Vaikka MIELI Kriisipuhelin- ja chat on tarkoitettu kertaluonteiseksi avuksi, moni yhteydenottaja on hakenut apua meiltä useamman kerran esimerkiksi odottaessaan hoitosuhteen alkua julkisissa palveluissa tai kriisin pitkittyessä. Tutuksi tulleesta kynnyksettömästä paikasta haetaan herkästi tukea uudestaan", MIELI ry:n kriisitoimintojen puhelin- ja verkkotyön päällikkö Susanna Winter sanoo.
Myös MIELI Kriisichatin (ent. Solmussa-chat) yhteydenottomäärät nousivat vuonna 2023 ennätyslukemiin. Yleisin yhteydenoton syy sekä Kriisipuhelimessa että -chatissa oli paha olo, erityisesti ahdistuneisuus. Toiseksi eniten ihmiset halusivat keskustella ihmissuhdeongelmista, kuten parisuhteen päättymisestä.
Apua haetaan myös läheiselle
Avun saamisen vaikeudesta on käyty vilkasta keskustelua mediassa ja yhteiskunnassa. Moni on ollut huolissaan läheisensä jaksamisesta, ja tämä näkyi myös Kriisipuhelimessa. Viime vuoden aikana Kriisipuhelimeen tuli yhteensä yli 4600 puhelua, jotka koskivat huolta läheisestä, useimmiten hätää aikuisesta lapsesta. Vuonna 2023 nousi myös niiden puheluiden määrä, joissa oltiin huolissaan läheisen itsetuhoisuudesta.
Winterin mukaan matalan kynnyksen palvelut, kuten Kriisipuhelin, ovat keskeinen osa itsemurhia ehkäisevää palvelujärjestelmää.
”Itsetuhoisuudesta keskustellaan Kriisipuhelimessa keskimäärin 16 kertaa vuorokaudessa, ja yleensä keskustelut myös akuuteissa tilanteissa päättyvät hyvin”, Winter sanoo.
Vapaaehtoisia tarvitaan lisää
MIELI Kriisipuhelimessa ja Kriisichatissa on aina ollut ammattilaisten rinnalla merkittävä joukko koulutettuja vapaaehtoisia. Vuonna 2023 vapaaehtoinen vastasi yli 40 prosenttiin soitoista. Jotta kasvavaan avuntarpeeseen voidaan vastata, vapaaehtoisia tarvitaan lisää.
”Kriisipuhelimessa ja -chatissa päivystäminen on antoisaa, mutta myös vaativaa vapaaehtoistyötä. Tämän takia huolehdimme siitä, kaikki päivystäjät soveltuvat tehtävään ja annamme heille hyvän koulutuksen ja tuen. Kehitämme ja laajennamme myös päivystäjäkoulutusta, jotta mahdollisimman moni auttamisesta kiinnostunut voisi antaa oman panoksensa”, Winter sanoo.
MIELI ry:n Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kriisipuhelin päivystää 24 h/vrk numerossa 09 2525 0111. Suomen lisäksi Kriisipuhelin vastaa neljällä muulla kielellä: ruotsiksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi. Kielilinjojen tarkemmat aukiolot löytyvät osoitteesta mieli.fi.
MIELI Kriisichat päivystää netissä maanantaista keskiviikkoon klo 15–19 ja torstaina klo 15–21.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna WinterPuhelin- ja verkkokriisityön päällikköMIELI ry
Puh:040 587 5197Viivi VirtanenViestinnän asiantuntijaMIELI ry
Puh:040 662 9022viivi.virtanen@mieli.fiLinkit
MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry
Suicidpreventiva dagen 10.9. MIELI rf: Samtalshjälp kan förebygga självmord9.9.2025 11:44:46 EEST | Tiedote
Samtalen med självdestruktivt innehåll i MIELI rf:s Kristelefon och krischat har ökat klart i år. Samtalshjälp med låg tröskel är ett effektivt och fungerande sätt att förebygga självmord.
Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9. MIELI ry: Keskusteluapu auttaa vähentämään itsemurhia4.9.2025 15:57:10 EEST | Tiedote
Itsetuhoisten yhteydenottojen määrä MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa on noussut viime vuodesta merkittävästi. Matalan kynnyksen keskusteluapu on toimiva keino ehkäistä itsemurhia.
Mielenterveysjärjestöjen puheenjohtajat: Järjestöleikkaukset uhkaavat sote-järjestelmän toimivuutta26.8.2025 09:28:35 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysjärjestöihin kohdistuvat mittavat valtionavustusleikkaukset vaarantavat koko suomalaisen sote-järjestelmän kestävyyden. Kyse ei ole vain järjestöjen toimintaedellytyksistä, vaan koko yhteiskunnan hyvinvoinnista, osallisuudesta ja turvallisuudesta.
“Jag skulle inte vara vid liv utan den här tjänsten”. MIELI Kristelefon svarade på rekordmånga samtal i sommar19.8.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Människors hopplöshet och illamående verkar ha ökat, vilket syns i MIELI Kristelefon -och chatt. Många tyngs av ekonomiska problem och bland annat föräldrars oro för ungdomarnas illamående hörs i samtalen. Att ta kontakt med Kristelefonen kan rädda liv och hjälpa en att orka framåt trots en belastande situation.
”Mä en olisi hengissä ilman tätä palvelua”. MIELI Kriisipuhelimessa ennätysmäärä vastattuja puheluita kesällä19.8.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Ihmisten toivottomuus ja paha olo näyttävät kasvaneen, mikä näkyy MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa. Talousahdinko kuormittaa monia, ja esimerkiksi vanhempien huoli nuorten pahoinvoinnista kuuluu linjoilla. Yhteydenotto voi pelastaa hengen ja auttaa jatkamaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme