Nokian KrP juhlii ensimmäistä Suomen Cupin voittoaan – Vili Liponen ratkaisi jatkoajalla

Nokian KrP saavutti seurahistoriansa ensimmäisen Suomen Cupin voiton. Kolmannessa erässä sähköistynyt finaali eteni jatkoajalle, jossa Vili Liponen iski ratkaisun ajassa 63.49.

Miesten Suomen Cupin finaalista muodostui näytelmä, josta dramatiikkaa ei puuttunut. Kahteen erään vain KrP:n Joonatan Kovanen oli onnistunut maalinteossa. Virheiden välttelyn merkeissä edennyt ottelu leimahti kolmannessa erässä, jossa kummallakin oli hetkensä.

SPV siirtyi kuskin paikalle Konsta Haukkalan ja Jukka-Pekka Pelto-Arvon maaleilla. Sitten oli jälleen nokialaisten vuoro, kun ensin Valtteri Viitakoski ja sitten Mikko Laakso iskivät 29 sekunnin sisään osumat. Nico Jonaesonin venyttäessä eron kahteen ylivoimalla vajaa neljä minuutti ennen varsinaista peliaikaa, vaikutti siltä, että ottelu on ratkennut.

Vielä kuitenkin nähtiin kulminaatioita. SPV osoitti sitkeytensä, veti maalivahdin penkille ja tuli Pelto-Arvon kahdella maalilla lukuihin 4-4. Näihin lukuihin päättyi myös varsinainen peliaika.

Tällä kertaa viimeisen sanan sanoi Nokian KrP. Vili Liponen pamautti pallon verkkoon, kun jatkoaikaa oli käyty reilut kolme minuuttia ja samalla alkoi nokialaisten voitonjuhla.

– Hyvä hallinta meillä oli, mutta jännitys tuo tällaisiin otteluihin oman mausteensa. Oli meillä enemmän tontteja kuin SPV:llä ja etenkin toisessa erässä mahdollisuus lähteä karkumatkalle. Tällaisia nämä matsit ovat. Pirun tärkeä voitto. Tämä vapauttaa paljon henkisiä voimavaroja meille ja olen iloinen pelaajien puolesta, sanaili päävalmentaja Janne Kainulainen tyynenä ottelun jälkeen.

Edelliskausilta KrP:llä on kirveleviä tappioita, kaksi SM-hopeaa ja yksi pronssi sekä lisäksi kaksi hävittyä Suomen Cupin finaalia. Nämä ovat eittämättä koetelleet.

– On tämä merkittävä asia seuralle. Hopeitakaan ei voi väheksyä, mutta jatkon ja voittamisen kulttuurin kannalta tämä pokaali on tärkeä. Toivotaan, että tämä kantaa myös loppukaudelle Nokian KrP:n manageri Marko Salmela toteaa.

Henri Keräsen ottelukuviin.

Miesten Suomen Cupin loppuottelu, Lahti
Nokian KrP – SPV 5-4 (1-0,0-0,3-4,1-0) ja
1. erä: 13.26 Joonatan Kovanen 1-0.

2. erä: maaliton.

3. erä: 44.41 Konsta Haukkala (Juuso Keskinen) 1-1, 48.18 Jukka-Pekka Pelto-Arvo (Sami Koski) 1-2, 53.07 Valtteri Viitakoski (Juuso Ahola) 2-2, 53.36 Mikko Laakso (Joonatan Kovanen) 3-2, 55.09 Nico Jonaeson (Joona Rantala) 4-2 yv, 57.21 Pelto-Arvo (Keskinen) 4-3 im, 58.15 Pelto-Arvo (Keskinen) 4-4 im.

Jatkoaika: 63.49 Vili Lipponen (Juuso Ahola) 5-4.

Torjunnat
Miro Tuomala Nokian KrP 3+3+10+0=11