Digi- ja väestötietovirasto

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata valde Telia Finland Abp som leverantör av förmedlingstjänster för stark autentisering

Dela

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata konkurrensutsatte förmedlingen av verktyg för stark autentisering till hela den offentliga förvaltningen. Konkurrensutsättningen genomfördes som ett öppet förfarande mellan de leverantörer av förmedlingstjänster som hör till förtroendenätet. Två leverantörer av förmedlingstjänster lämnade anbud inom utsatt tid. På basis av konkurrensutsättningen valdes Telia Finland Abp till leverantör av förmedlingstjänster för Suomi.fi-identifikation.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata valde på basis av konkurrensutsättningen en enda förmedlingstjänst för Suomi.fi-identifikation som erbjuder alla nuvarande verktyg som är i användning för stark autentisering. Detta var förfarandet också år 2020, då konkurrensutsättning av förmedlingstjänsterna senast ägde rum. 

I konkurrensutsättningen var det möjligt att prissätta de olika identifieringsverktygen separat och verktygen betonades utifrån tidigare genomförda fördelningar. Jämförelsepriset beräknades utifrån 180 miljoner identifieringstransaktioner.

Telia Finland Abp valdes till tjänsteleverantör. I praktiken innebär detta att när avtalet träder i kraft går alla identifieringar av tjänster som använder Suomi.fi-identifikation via Telias förmedlingstjänst, oberoende av användarens egen bank eller teleoperatör. 

Det nya avtalet träder i kraft senast den 1 april 2024 när Suomi.fi-identifikation har tagits i bruk i Telias förmedlingstjänst. Avtalet är ett och ett halvt år långt och innehåller tre optioner på ett år. I och med det nya avtalet minskar statens kostnader för identifieringstransaktioner.

Vad är Suomi.fi-identifikation?
  • Suomi.fi-identifikation är den offentliga förvaltningens gemensamma identifieringstjänst som kan användas för att identifiera en person i olika ärendetjänster.
  • Suomi.fi-identifikation kontrollerar de personuppgifter som fås från identifieringsverktyget i befolkningsdatasystemet. När en person är starkt autentiserad förmedlas de nödvändiga uppgifterna från befolkningsdatasystemet till den digitala tjänst där personen ska identifiera sig.
  • Suomi.fi-identifikation upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, som centraliserat sköter kostnaderna för användningen av identifieringsverktygen.
  • Att ansluta sig till och använda tjänsten är avgiftsfritt för organisationer inom den offentliga förvaltningen. 
  • Suomi.fi-identifikation används aktivt i cirka 1 400 digitala ärendetjänster.
  • Man identifierar sig i genomsnitt 17 miljoner gånger i månaden i digitala tjänster.

Nyckelord

Kontakter

Ulla Kankkunen, ledande sakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, fornamn.efternamn@dvv.fi, tfn 0295 535144

Länkar

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande

Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.

Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote

2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.

Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release

As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.

Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande

Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye