Vapaus Bikes Finland Oy

Työsuhdepyörien määrä ohittaa nyt työsuhdeautojen määrän - Suomessa jo yli 74 000 työsuhdepyörää

Työsuhdepyörien määrä Suomessa kasvoi vuoden 2023 aikana voimakkaasti lähes kaksinkertaistuen, ja on nyt minä hetkenä hyvänsä ohittamassa työsuhdeautojen määrän. Ilmiö on osa laajempaa liikenteen kestävyyttä edistävää muutosta ja tukee Suomen hiilineutraaliustavoitetta vuoteen 2035 mennessä. Myös kasvava kiinnostus terveellisiin elämäntapoihin näkyy työsuhdepyöräilyn suosiossa.

Tilastokeskuksen tilaston mukaan Suomessa oli vuoden 2023 lopussa 74 465 työsuhdepyörää ja 76 884 työsuhdeautoa. Työsuhdepyörien määrä lähes kaksinkertaistui vuoden aikana ja kasvoi keskimäärin 3 000 pyörällä kuukaudessa, sillä vuoden 2022 lopussa määrä oli noin 38 500. Kasvuvauhti ja 2023 loppuvuoden lukemat osoittavat, että työsuhdepyörien määrä ohittaa työsuhdeautojen määrän ihan näinä päivinä.

Työsuhdepyöräilyn kasvu on osa laajempaa liikenteen muutosta, jossa pyritään vähentämään liikenteen päästöjä ja edistämään kestävää kehitystä. Tämä kehitys tukee Suomen tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.

Työsuhdepyörät ovat osoittautuneet suosituiksi niin suurissa kaupungeissa kuin pienemmillä paikkakunnillakin, tarjoten työntekijöille joustavan, terveellisen ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon vapaa-ajan liikkumiseen ja työmatkojen taittamiseen. Lisäksi työsuhdepyöräilyn suosio heijastaa laajempaa kehitystä kohti terveellisempää elämäntapaa.

“Sähköistymisen myötä pyöräilyn rooli kasvaa ja monipuolistuu entisestään. Vapauden toimittamista pyöristä yli 70 % on jo sähköpyöriä. Pyörällä on entistä helpompaa ja nopeampaa sekä kulkea että kuljettaa. Työpäivään pyöräily tuo puolestaan lisää liikettä, hyvinvointia ja raikkaita ideoita”, sanoo Tero Era, Vapauden toimitusjohtaja.

Työsuhdepyörät luovat myös uutta yritystoimintaa, jossa suurimpien toimijoiden liikevaihdot ovat jo kymmenissä miljoonissa euroissa ja samalla syntyy uusia työpaikkoja.

Vapaus on edelläkävijä työsuhdepyöräilyn mahdollistamisessa yrityksille ja heidän henkilöstölleen. Yritys työllistää 40 henkilöä, kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan yli 50 %  ylittäen kalenterivuoden aikana 30 miljoonan euron rajan ja kansainvälistyy nyt alkaen Ruotsista. Syksyllä Vapaus valittiin arvostetun European Startup Prize for Mobility -palkinnon voittajaksi yli 700 arvioidun eurooppalaisen yrityksen joukosta.

Tietoa Vapaudesta

Vapaus Bikes Finland Oy on vuonna 2018 perustettu työsuhdepyöräilyn palveluyritys, joka työllistää 40 ammattilaista. Palvelumallissaan Vapaus yhdistää mielenkiintoisella tavalla sähköistyvän liikenteen, digitaaliset ratkaisut ja hyvinvoinnin kehittämisen. Yhtiö on Suomen sadan kovimman kasvuyhtiön joukossa sijalla 19 ja lisäksi Talouselämä valitsi yhtiön 15 kiinnostavimman suomalaisen kasvuyhtiön joukkoon joulukuussa 2023. Vuoden 2023 aikana Vapauden liikevaihto ylsi joi yli 30 miljoonan euron. Vapauden tavoitteena on jatkaa kasvua Suomessa ja kansainvälisesti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Vapaus Bikes Finland Oy

Tutkimus: Työsuhdepyöräilijä polkee yli viisinkertaisesti keskivertosuomalaiseen verrattuna14.5.2024 07:43:00 EEST | Tiedote

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työsuhdepyöräilijä polkee keskimäärin 1217 km vuodessa. Traficomin mukaan suomalaiset pyöräilevät keskimäärin 234 kilometriä vuodessa – työsuhdepyöräilijä polkee siis yli viisinkertaisen matkan muihin suomalaisiin verrattuna! Tämä selviää työsuhdepyöräyritys Vapauden tuoreesta “Työsuhdepyöräily Suomessa 2024” tutkimuksesta. Kyselyyn vastasi lähes 4600 työsuhdepyöräilijää ympäri Suomen. Onko kyse vain siitä, että työsuhdepyörän hankkivat ne, jotka polkevat jo muutenkin paljon? Ei suinkaan. Kyselyn mukaan työsuhdepyörän hankinta saa ihmiset pyöräilemään enemmän. Noin 43 % vastaajista kertoo, että pyöräily on lisääntynyt merkittävästi työsuhdepyörän hankinnan jälkeen. 36 % arvioi pyöräilymääränsä kasvaneen hiukan. Kaikista vastaajista siis peräti 79 % on lisännyt pyöräilyään työsuhdepyörän tultua taloon. “Työsuhdepyörien kasvu kertoo siitä, että ihmiset haluavat pitää huolta omasta hyvinvoinnista, terveydestä ja ympäristöstä. Haetaan parempaa kuntoa ja sam

Research study: Employee benefit bike users cycle over five times more than the average Finn14.5.2024 07:43:00 EEST | Press release

A recent survey indicates that employee benefit bike users cover an average distance of 1,217 kilometers per year. In contrast, according to Traficom (The Finnish Transport and Communications Agency), the average distance cycled by Finns annually is 234 kilometers. This suggests that benefit bike users cycle over five times the distance compared to other Finns! This finding comes from Vapaus, a Finnish employee benefit bike & service provider, and their latest research titled ‘State of the Benefit Bikes in Finland 2024’. Nearly 4,600 benefit bike users from all over Finland participated in the survey. But is it only those who already cycle a lot that opt for the employee benefit bicycles? No, that is not the case at all. According to the survey, acquiring a benefit bike motivates people to cycle more. Approximately 43% of respondents reported a significant increase in cycling after acquiring a benefit bike, whereas 36% estimated a slight increase in their cycling activity. In total, to

Työsuhdepolkupyöräilijöistä 42 prosenttia on vähentänyt autoiluaan4.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Työsuhdeautoja on nyt vähemmän kuin työsuhdepolkupyöriä Työssäkäyville tulee huhtikuussa tarjolle uusi työsuhdepolkupyöräetu. Sitä alkavat tarjota Suomen käytetyin työsuhde-etupalvelu Edenred sekä Vapaus. Työsuhdepyöräilijöistä 42 prosenttia on vähentänyt autoiluaan. Työsuhdepyöräilijöistä 43 prosenttia on lisännyt pyöräilyään merkittävästi työsuhdepyörän myötä. Ylipäätään suomalaisten polkupyöräilyssä juuri työmatkapyöräilyn osuus on viime vuosina korostunut. Neljännes kaikista pyörämatkoista on työmatkaan liittyviä. Työsuhdepolkupyörä on 42 prosentilla sen käyttäjistä vähentänyt autoilua. Polkupyöräilyn määrää työsuhdepolkupyörä on lisännyt merkittävästi 43 prosentilla työsuhdepolkupyörän käyttöön ottaneista. "Suomalaisten selkeästi yleisin kulkumuoto on henkilöauto. Autolla ajetaan keskimäärin 29 kilometriä vuorokaudessa. Jos autoilua aiotaan vähentää, keinojen on tarpeen olla monipuolisia. Työsuhdepolkupyöräilijöistä 56 prosenttia arvioi pyörän vaikuttaneen terveyteensä myönteisest

Vapauden rahoituskumppaniksi Norion Bank - 15 miljoonan euron laina edistää työsuhdepyöriin keskittyneen yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä13.2.2024 06:49:00 EET | Tiedote

Yhteistyö Norion Bankin kanssa on merkittävä askel eteenpäin yhtiön visiossa lisätä pyöräilyä ja tehdä pyöräilystä lähestyttävämpää yhä useammille. 15 miljoonan euron lainajärjestely mahdollistaa Vapauden toimintojen kasvattamisen Suomessa ja Ruotsissa ja järjestelyä voidaan täydentää merkittävästi tulevien vuosien aikana.