Turun Osuuskaupan edustajiston vaalien ehdokasasettelu alkaa – osuuskaupan tehtävänä luoda alueelle yhteistä hyvää

Turun Osuuskauppa on merkittävä osa paikallisten arkea ja myötävaikuttaa koko maakuntaan työllistäjänä, investoijana ja kehittäjänä. Osuuskaupan tehtävää ja toimintaa tukevaan edustajistoon haetaan nyt uusia jäseniä.

Osuuskauppa on näkyvä osa jäsentensä arkea: tarjoamme laajat valikoimat, edulliset hinnat sekä kiireitä helpottavan verkkokaupan, kattavat valikoimat ja laajat aukioloajot sekä tuemme monipuolisesti paikallisia toimijoita esimerkiksi Kannustajat-ohjelman kautta.

- Osuustoiminnan ytimessä on paitsi isojen yhteiskunnallisten haasteiden, erityisesti arjen ongelmakohtien ratkominen. Me Turun Osuuskaupassa tunnemme hyvin paikallista arkea ja haluamme missiomme mukaisesti tehdä Varsinais-Suomesta paremman paikan elää. Tätä varten haluamme kuulla asiakasomistajiamme, joiden äänitorvena valittava edustajisto tulee toimimaan, Turun Osuuskaupan asiakkuuspäällikkö Anna Sainio kertoo.

Osuuskaupan tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen ja yhteisölleen, jonka osana se toimii. Osuustoiminnassa taloudellisten näkökulmien lisäksi päätöksentekoa ohjaavat myös muut intressit, kuten yhteisöllisyys, arvot tai vaikkapa kulttuuri. Edustajisto tuo jäsentensä eli asiakasomistajien kehitysajatukset osuuskaupan johdolle.

- Ehdokkaaksi voi asettua kuka tahansa oman osuuskaupan toiminnasta kiinnostunut asiakasomistaja. Tärkeintä on intohimo oman asuinympäristönsä kehittämiseen ja näkemys siitä, miten osuuskauppa voisi olla oman toimintansa kautta tekemässä Varsinais-Suomesta ja koko Suomesta parempaa paikkaa elää, Sainio sanoo.

Osuuskaupan vaaleissa ehdokkaaksi voi asettua jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella.

Edustajisto edustaa osuuskaupan asiakasomistajia

S-ryhmän alueosuuskaupat ovat asiakkaidensa omistamia yrityksiä, joiden päätöksentekoon osuuskaupan jäsenet voivat ottaa monella tapaa osaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan asiakasomistajista joka neljäs vuosi.

Edustajisto muun muassa päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.

Edustajistoa vielä tiiviimmin osuuskaupan päätöksentekoon pääsee osallistumaan hallintoneuvostossa, jonka kokoonpanon päättää edustajisto. Hallintoneuvosto muun muassa vahvistaa osuuskaupan strategian ja valitsee hallituksen kalenterivuodeksi kerrallaan.

Näin vaalit etenevät

Osuuskaupan ehdokasasettelu alkaa 18.1.2024 ja jatkuu 1.2.2024 saakka. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella. Osuuskaupan vaalisivuille osuuskauppavaalit.fi/tok on koottu helpot ohjeet ehdokkaaksi ryhtymiseen.

Turun Osuuskaupan vaalikone avataan 14.3. ja äänestysaika on 18.3.- 2.4.2024. Osuuskaupan edustajistoon valitaan yhteensä 60 jäsentä. Vaalien tulos julkistetaan 13.4.2024.

Vaalissa äänioikeutettuja ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua jäseniksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet osuuskaupan jäsenet.

Turun Osuuskauppa, asiakkuuspäällikkö Anna Sainio, puh. 010 764 4042

www.osuuskauppavaalit.fi/tok