Ilomantsin Urheilijat

Huijausyritys hiihtotapahtuman Facebook-sivuilla – ”Tekijät keksivät näitä jatkuvasti lisää”, sanoo poliisi

Tapahtumien järjestäjät, viranomaiset tai muut asialliset tahot eivät kysy henkilötietoja tai pankkitunnuksia sähköpostilla, viestisovelluksilla tai puhelimessa, poliisista muistutetaan.

Toistaiseksi huijarit eivät ole iskeneet hiihtotapahtumien reittien varrelle pystytettyihin viesteihin, vaan niihin on voinut luottaa. Kuva: Tuomo Turunen / Ilomantsin Matkailuyhdistys MIE-hanke

Ilomantsissa 23. maaliskuuta järjestettävän Pogostan Hiihdon Facebook-sivuilla yritettiin kalastella kansalaisten henkilökohtaisia tietoja, muun muassa sähköpostiosoitteen salasanaa sekä luottokortin numeroa.

Huijari oli luonut tapahtuman grafiikkaa hyödyntäen uuden Facebook-tilin sekä nettisivun. Arvontaan osallistuneet saivat uuden tilin nimissä tekaistuja viestejä, joissa osallistujia onniteltiin arvonnan voitosta ja pyydettiin klikkaamaan uudelle sivulle sekä rekisteröitymään omilla henkilötiedoillaan.

”Saimme arvontaan osallistuneilta hälytysviestejä ja pääsimme tällä kertaa nopeasti ilmoittamaan huijausviesteistä sekä tukahduttamaan tietojenkalasteluyrityksen”, kertaa tapahtunutta järjestävän seuran, Ilomantsin Urheilijoiden Heikki Hamunen.

Urheiluseura haluaa lähettää varoituksen muille tapahtumille sekä niiden osallistujille.

”Tämä oli ensimmäinen kerta, kun törmäsimme näin konkreettisesti huijausyritykseen. Kiitos valveutuneille osallistujille nopeasta avusta”, Hamunen sanoo.

”Tekijät keksivät näitä koko ajan lisää”

Poliisi sanoo, että he saavat usein ilmoituksia huijauksista erilaisissa sosiaalisen median kanavissa ja keskusteluryhmissä.

”Tekotapoja on paljon, ja tekijät keksivät niitä jatkuvasti lisää. Poliisi pyrkii tiedottamaan erilaisista ilmiöistä ja jakamaan oikeanlaista tietoa paitsi sosiaalisessa mediassa, mutta myös poliisi.fi -sivuilla”, sanoo vanhempi konstaapeli Ville Hokkanen Itä-Suomen poliisin viestinnästä.

Hän muistuttaa henkilötietojen luovuttamisen perusperiaatteista.

”Viranomaiset kuin muutkaan asialliset tahot kuten tapahtumien järjestäjät eivät kysy henkilötietoja, pankkitunnuksia tai muitakaan salassa pidettäviä tietoja sähköpostilla, viestisovelluksilla tai edes puhelimessa.”

INFO: Muista nämä, kun epäilet tietojen kalastelua (phishing):

• Älä reagoi henkilötietoja pyytäviin sähköpostiviesteihin.
  • Älä anna henkilötietojasi tai täydennä/vahvista niitä, jos et ole varma sähköpostiviestin lähettäjästä.
  • Älä soita epäilyttävässä sähköpostiviestissä annettuun numeroon. Älä luovuta koskaan henkilötietoja puhelimitse, jos et ole täysin varma soittajan henkilöllisyydestä.
  • Älä klikkaa epäilyttävien sähköpostiviestien tai tekstiviestien linkkejä. Linkki saattaa ohjata sinut väärennetylle verkkosivulle eli valesivulle, jossa pyydetään antamaan henkilökohtaisia tietojasi.
  • Suhtaudu kriittisesti myös sosiaalisessa mediassa oleviin viesteihin. Avaamalla liitteen voit saada tietokoneelle tai puhelimeen vakoilu- tai virusohjelman tai liityt maksulliseen palveluun.
  • Suhtaudu aina varovaisesti kaverisi avunpyyntöihin ja varmistu pyynnön aitoudesta ennen kuin lähetät rahaa tai annat tietojasi sähköisesti tai muullakaan tavalla.
  • Jos epäilet antaneesi tietosi väärään paikkaan, ilmoita pankkisi tai luottokorttiyhtiösi sulkupalveluun, jolloin tunnukset kuoletetaan ja väärinkäyttö estetään.
  • Linkki Poliisin ohjeisiin: https://poliisi.fi/petosrikokset

Ilomantsin Urheilijat ja Pogostan Hiihto

Ilomantsin Urheilijat ry on yleisseura, jossa voi harrastaa mm. hiihtoa, pesäpalloa, suunnistusta ja yleisurheilua.

Seuran perinteisiin vahvuuksiin kuuluu hiihto. Muun muassa valtakunnalliseksi vuoden maastohiihdättäjäksi valittu Pogostan Hiihto on Suomen itäisin massahiihto, joka on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 1977.

Vuoden 2024 Pogostan Hiihto järjestetään 23. maaliskuuta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ilomantsin Urheilijat