Tervetuloa Matti Virkkusen elämäkerran julkistamistilaisuuteen 9. helmikuuta

Tervetuloa Marko Paavilaisen kirjoittaman elämäkerran Suomalaisen elämänmuodon puolustaja – Matti Virkkunen yhteiskunnallisena vaikuttajana

tiedotus- ja julkistamistilaisuuteen perjantaina 9. helmikuuta klo 15 Helsingin Suomalaiselle Klubille (Kansakoulukuja 3, 5. kerros)

Yst ilmoittautumiset tilaisuuteen viimeistään 1. helmikuuta  reetta@siltalapublishing.fi.

Kapitalismin kuningas, konservatismin kokkamies, kuiskaaja, Raha-Matti, ystävä KOPista, Suomen Roope Ankka, taantumuksen ja suuren rahan ylipappi…

Kansallis-Osake-Pankin pääjohtaja Matti Virkkunen (1908–1980) sai julkisuudessa useita kutsumanimiä. Monet olettivat, että hänen yhteiskunnallinen rahaan perustuva valtansa ulottui sotien jälkeisessä Suomessa kaikkialle: talouselämästä säätiöihin ja politiikasta tiedemaailmaan. Arvostelijoilleen hän edusti savuverhon takaa toimivaa kaikkivoipaista kulissimiestä.

Virkkusen värikäs työura alkoi diplomaattina Lontoossa, jossa hän järjesteli aseistusta talvisotaa käyvälle Suomelle. Sotien jälkeen Virkkunen avasi kauppasuhteita länteen. Ulkoministeriöstä hän siirtyi KOP:hen, jonka pääjohtajaksi hänet valittiin vain 39-vuotiaana. Pankkiuran rinnalla Virkkunen vaikutti kommunismin vastaisissa organisaatioissa puolustaen määrätietoisesti demokratiaa ja vapaata markkinataloutta. Vasemmistossa hänet nähtiin sysimustana äärioikeistolaisena änkyränä, edistyksen jarrumiehenä.

Dosentti Marko Paavilaisen teos Suomalaisen elämänmuodon puolustaja tarkastelee Virkkusen yhteiskunnallista ajattelua ja toimintaa, joka huipentui Urho Kekkosen haastamiseen presidentinvaaleissa 1968. Virkkusen mielestä maa tarvitsi presidentin puolustamaan suomalaista elämänmuotoa keskellä vaarallista yhteiskunnallista murrosta.

Vuoden 1968 ehdokasasettelusta muodostui kimurantti kysymys, sillä Kekkonen oli betonoinut asemansa, eikä puolueista löytynyt halukkuutta tai uskallusta hänen horjuttamiseensa. Keskusteluun nousi jopa vaalien jättäminen väliin ja poikkeuslakijärjestelyyn turvautuminen.

Vaikka Virkkunen oli kokoomuksen asettama presidenttiehdokas, hänet esiteltiin äänestäjäkunnalle itsenäisenä ja puoluekentän ulkopuolelta tulevana vaihtoehtona. Moni ihmetteli, miksi maan näkyvin pankkimies lähti ehdokkaaksi vaaliin, jonka lopputulos oli ennalta selvä. Virkkusen vastaus kuului: äänestäjille piti vaaleissa tarjota vaihtoehto ja kansan päästä äänestämään, jos demokratiassa haluttiin elää.

Linkit

Tervetuloa Aimo Pajunen – Kylmän sodan kenraali -teoksen tiedotustilaisuuteen 4. huhtikuuta8.3.2024 12:56:21 EET | Tiedote

Tervetuloa Henrik Talan kirjoittaman teoksen AIMO PAJUNEN – KYLMÄN SODAN KENRAALI julkistus- ja tiedotustilaisuuteen Kaartin Vartiotupaan (Puolustusministeriö, Eteläinen Makasiinikatu 8, Helsinki) torstaina 4. huhtikuuta kello 10–11.30. Ehdoton ennakkoilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 27.3. reetta@siltalapublishing.fi. Tilaisuuteen saapuessaan osallistujien täytyy todistaa henkilöllisyytensä.

Kirjailijoiden salattu elämä – Uusi Musso-dekkari on ilmestynyt7.3.2024 14:03:05 EET | Tiedote

Ranskan suosituimmasta dekkarikirjailijasta Guillaume Mussosta tuli myös suomalaisten lukijoiden suursuosikki, kun kirjailijan tuotannon ensimmäinen suomennos TYTTÖ JA YÖ ilmestyi viime syksynä. Nyt on ilmestynyt toinen Musso-dekkari KIRJAILIJOIDEN SALATTU ELÄMÄ. Siinä kohtaavat idylliselle Beaumontin saarelle vetäytynyt menestyskirjailija Nathan Fawles ja häntä haastattelemaan tuleva nuori toimittaja Mathilde Monney. Rannalta löytyy ruumis ja viranomaiset eristävät koko saaren. Raa'n murhan tutkinta alkaa paljastaa saaren kätkemiä synkkiä salaisuuksia.

Kustannusosakeyhtiöt Siltala ja Teos yhdistyvät27.2.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Siltala ostaa Kustannusosakeyhtiö Teoksen kustannusliiketoiminnan, ja Teoksen suurimmasta omistajasta Heikki Herlinistä tulee yksi Siltalan pääomistajista yhdessä Touko ja Aleksi Siltalan kanssa. Fuusiossa Teos myy liiketoimintansa Siltalalle. Samalla Teoksen enemmistöomistaja Heikki Herlin tekee sijoituksen Kustannusosakeyhtiö Siltalaan, ja hänestä tulee näin yksi Siltalan pääomistajista sen perustajien Touko ja Aleksi Siltalan rinnalle. Yhdistymisessä syntyy kahden itsenäisen laatukustantamon kulttuurisesti ja kirjallisesti kunnianhimoinen yhteenliittymä, jossa vahva kustannusalan osaaminen yhdistyy vakaaseen omistajapohjaan. Molempien kustantamoiden toiminta jatkuu ennallaan, eikä yhdistyminen vaikuta kustantamojen kirjailijoiden työhön.