Påttin hukkalämpölaitos tuottaa nyt kaukolämpöä puhdistetusta jätevedestä

Påttin jätevedenpuhdistamon yhteyteen rakennettu hukkalämpöä hyödyntävä laitos on otettu käyttöön. Laitos on Vaasan Sähkön rakennuttama ja se tuottaa nyt lämpöä vaasalaisiin koteihin.

- Loppuvuoden aikana tehtiin lukuisia testiajoja ja säännöllinen kaukolämmön tuotanto laitoksella alkoi joulukuussa, kertoo hankepäällikkö Juha-Matti Karvala.

Projekti on sujunut kauttaaltaan hyvin ja lämmöntuotanto on toiminut ilman suurempia haasteita. Laitoksen optimaaliseen suorituskykyyn pääseminen vaatii vielä laitteiston hienosäätöä. Jopa 10 prosenttia kaukolämmöntuotannosta odotetaan tulevan hukkalämpölaitoksesta.

- Odotukset kaukolämpötehon ja lämpötilatasojen osalta ovat korkealla, jopa korkeammalla kuin projektin alussa. Alkuvuoden aikana jatketaan vielä yhteistyötä päälaitetoimittajan kanssa ja näyttää siltä, että laitoksella voidaan tuottaa tulevaisuudessa enemmän lämpöä, kuin alun perin ajateltiin.

Vaasan Sähköllä iloitaan, että yhteistyö Påttin puhdistamosta vastaavan Vaasan Veden kanssa on sujunut erinomaisesti.

- Tästä on hyvä jatkaa. Toivottavasti löydämme tulevaisuudessa myös muiden toimijoiden kanssa uusia yhteistyömahdollisuuksia ja tehokkaita keinoja, joiden avulla kerätä hukkalämpöä.

Myös Vaasan Vedelle hanke on ollut mieluisa kokemus.

- Jätevedenpuhdistamolla syntyvää hukkalämpöä hyödyntävä laitos on erinomainen osoitus hyvästä yhteistyöstä Vaasan Veden ja Vaasan Sähkön välillä. Hanke tukee myös Vaasan kaupungin tavoitteita hiilineutraaliudesta tämän vuosikymmenen aikana, Vaasan Veden johtaja Pekka Rouhiainen kommentoi.

Laitoksella talteen otettu hukkalämpö kattaa lähes 2 000 omakotitalon lämmöntarpeet, ja riittäisi näin ollen kaikkien Vaasan Sähkön kaukolämpöverkossa olevien omakotitalojen lämmitykseen.

- Puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntäminen kaukolämmön tuotannossa on oiva esimerkki energiatehokkuudesta ja kiertotaloudesta, Juha-Matti Karvala lisää.

Tietoa hankkeesta

Hankeaika: Tammikuu 2021 – joulukuu 2023

Investoinnin koko: 13 M€

Investointituet: Työ- ja elinkeinoministeriön investointituki 1,9 M€

Laitoksen teho: 12 MW

Energiamäärä: 50–60 gigawattituntia (GWh) lämpöä/vuosi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 135 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2022 oli noin 330 milj. euroa. Vuonna 2022 Vaasan Sähkö täytti 130 vuotta.