Kaksosten päivänä murretaan myyttejä kaksosuudesta

Suomen Monikkoperheet ry:n lanseeraamaa Kaksosten päivää 2.2. vietetään jo 15. kerran. Tänä vuonna teemana on Murretaan myyttejä kaksosuudesta. Tavoitteena on nostaa esiin kaksosuuden stereotypioita ja rikkoa niitä.

Kaksoset sekä heidän vanhempansa kohtaavat usein erilaisia ennakkokäsityksiä kaksosuudesta sekä monikkovanhemmuudesta. Ennakkokäsityksiä ovat muun muassa, että kaksoset näyttävät aina samalta, pukeutuvat samalla tavalla tai ovat vähintäänkin samankokoisia ja toistensa kaltaisia. Virheellisesti voidaan myös väittää, että kaksossisarukset ovat persooniltaan täysin samanlaisia, he lukevat toistensa ajatuksia tai että heidän vanhemmillaan on aina lähtökohtaisesti raskasta.

-Me Suomen Monikkoperheet ry:ssä olemme jo vuosia yrittäneet omalta osaltamme kukistaa näitä käsityksiä tuomalla esiin kaksosuuden monia puolia sekä monikkosisarusten yksilöllisyyden huomioimisen tärkeyttä, toiminnanjohtaja Ulla Kumpula toteaa.

Järjestö toivoo, että kaksosuutta ja monikkoperheyttä nostettaisiin julkisuudessa esiin monipuolisemmin ja stereotypioita korostamatta.

Suomen Monikkoperheet ry haluaakin nyt haastaa muun muassa median eri tahoja huomioimaan, ettei kaksosia tuotaisi lehdissä, tv-sarjoissa, mainoksissa ja elokuvissa esiin stereotyyppisesti esimerkiksi identtisten kaksosten näkökulmasta.

-Olemme tänä vuonna saaneet somevaikuttajia kampanjoimaan tämän asian puolesta. Mukana on itse kaksosia sekä kaksosten vanhempia, jotka nostavat omilla kanavillaan esiin kokemuksiaan kaksosuuden stereotypioista, Kumpula toteaa iloisena tästä yhteistyöstä.

Kaksosten päivän vietto näkyy ympäri Suomen, kun alueellisissa monikkoperheyhdistyksissä vietetään erilaisia perhetapahtumia. Päivän teema näkyy myös vahvasti sosiaalisessa mediassa ja päivästä onkin muodostunut jo monelle kaksoselle ja kaksosten vanhemmalle tärkeä päivä, jota juhlitaan erilaisin menoin.

Kaksosuus elämänkulussa kokemuksen ja tutkimuksen silmin -seminaari Jyväskylässä

Suomalainen kaksoskohortti viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuotta. Sen kunniaksi Jyväskylän yliopisto, Suomen molekyylilääketieteen instituutti (FIMM) sekä Suomen Monikkoperheet ry järjestävät seminaarin, jossa ääneen pääsevät niin tutkijat kuin itse kaksosetkin. Maksuttomaan seminaariin ovat tervetulleita kaikki kaksosuudesta ja kaksostutkimuksesta kiinnostuneet.

Seminaari järjestetään Jyväskylän yliopistolla, liikuntarakennuksen L303 salissa perjantaina 2.2.2024 klo 12–15. Tilaisuuteen mahtuu 100 osallistujaa. Tilaisuutta on myös mahdollista seurata streamin kautta ja tilaisuus tallennetaan. Lisätietoa seminaarista nettisivuiltamme.

***

Kaksosten päivä on Suomen Monikkoperheet ry:n lanseeraama juhlapäivä, jota vietetään nyt 15. kertaa. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin monikkoperheiden ja monikkosisarusten kannalta tärkeitä kysymyksiä.

Suomen Monikkoperheet ry:n keskeiset tiedotuskanavat päivään liittyen ovat Facebook-sivut Valtakunnallinen Kaksosten päivä ja Suomen Monikkoperheet ry sekä Instagram-tili Monikkoperheet.

Sometunnuksina toimivat #kaksostenpäivä sekä #murretaanmyyttejäkaksosuudesta.

3.3.2024 vietetään valtakunnallista Kolmosten päivää. Tulossa mm. etävertaistilaisuus kolmosperheille maanantaina 4.3. Tästä tiedotamme sivustolla monikkoperheet.fi.

Suomen Monikkoperheet ry on Suomessa toimivien alueellisten monikkoperheyhdistysten valtakunnallinen kattojärjestö. Järjestö on perustettu vuonna 1995. Toiminnan päätavoitteita ovat kaksos-, kolmos- ja nelosperheistä kertovan tiedon jakaminen, edunvalvonta ja vertaistuki. Järjestön päärahoittaja on Veikkaus. Suomessa toimii tällä hetkellä vapaaehtoisvoimin 16 alueellista monikkoperheyhdistystä, jotka järjestävät tapahtumia ja toimintaa jäsenistölleen omalla toimialueellaan.

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 600 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin.

Suuri osa kotipalveluapua tarvitsevista monikkoperheistä tarvitsisi sitä pitkäkestoisemmin30.1.2023 11:31:55 EET | Tiedote

Monimuotoiset perheet -verkosto teetti syyskuussa 2022 valtakunnallisen kyselyn lapsiperheiden kotipalvelusta. Kyselyyn vastasi 664 alle 18-vuotiaan lapsen vanhempaa ympäri Suomea. Kyselyn teknisestä toteutuksesta vastasi konsulttiyhtiö Innolink. Monikkoperheitä oli 36 prosenttia kyselyyn vastaajista. Suurin osa palvelua saaneista monikkoperheistä koki sen vastanneet hyvin tarpeisiinsa. Kyselyn tulokset paljastivat kotipalvelusta kuitenkin myös monia kehittämisen kohteita.