Toimitusjohtaja Virpi Holmqvist: Epäonnistumiset kohtaamisissa alleviivaavat muutoksen tarvetta
Toiminnassamme on noussut esiin epäkohtia liittyen asukkaan hoitoon ja siihen, miten palautetta antanut läheinen on meillä kohdattu. Tämä alleviivaa sen muutoksen tärkeyttä, jonka eteen olemme tehneet töitä neljä vuotta. Asioiden pitää olla kunnossa kaikissa Attendon toiminnoissa ja työyhteisöissä.
Toiminnassamme espoolaisessa ikäihmisten hoivakodissa on noussut esiin epäkohtia. Asukkaamme läheisen huolia lähimmäisensä hoidosta ei ollut hoivakodissa otettu vakavasti. Olemme keskustelleet läheisen kanssa ja pyytäneet tapahtumia anteeksi. Tapahtumista uutisoidaan tänään Ylen MOT-ohjelmassa.
Läheisten esiin tuomat epäkohdat liittyvät asukkaan hoitoon ja siihen, miten palautetta antanut läheinen on meillä kohdattu. On selvää, että reilut kolme vuotta käynnissä ollut muutosmatkamme ei näiden tapahtumien valossa ole edennyt halutulla tavalla. Muutosmatkamme tärkeimmät asiat ovat 100 % vastuu, palautteen arvostaminen, hyvä kohtaaminen ja tunteen vakavasti ottaminen. Näiden omaksumisessa ja toimintatapojen muuttamisessa näiden mukaisiksi tuemme attendolaisia edelleen.
On hyvin ikävää todeta, että joitakin samanlaisia epäonnistumisia kohtaamisissa läheisten kanssa – ja toimintatavoissamme – on sattunut muuallakin Suomessa.
Otamme läheisten palautteen vakavasti. Aivan vastikään iloitsimme tyytyväisyyskyselyjemme parantuneista tuloksista – ja iloitsemme edelleen. Nuo samat tulokset kertovat meille, että Attendo-kotien välillä on paljon vaihtelua. Ylivoimaisesti suurin osa Attendon toiminnasta on kunnossa. Siitä kertovat upeat palautteemme asukkailta, henkilöstöltä ja läheisiltä. Nämä onnistumiset eivät ole kadonneet minnekään.
Asioiden pitää kuitenkin olla kunnossa kaikissa Attendon toiminnoissa ja työyhteisöissä. Jollei henkilö toimi meidän arvojemme ja toimintamalliemme mukaisesti, ei hän voi olla meillä töissä.
Epäkohtiin puuttuminen on jokaisen vastuulla. Pelko ei saa estää epäkohtien esiin nostamista. Tärkeintä on käsitellä asiat rohkeasti oman työporukan kesken. Epäkohdat kerrotaan 100 % vastuun mukaan työkaverille, esihenkilölle tai tarvittaessa tämän esihenkilöille. Attendolaiset voivat käyttää palautteen antamiseen myös sisäistä palautekanavaa. Lisäksi Attendon Whistleblow-kanavaa voi käyttää tähän tarkoitukseen.
On vaikea nähdä hyvää esiin tulleissa epäkohdissa. Totta kuitenkin on, että epäonnistumiset pakottavat meidät pysähtymään ja kysymään itseltämme: teemmekö kuten olemme luvanneet ja mihin olemme sitoutuneet eettisissä ohjeissamme ja lupauksissamme asukkaille, heidän läheisilleen ja toisillemme kollegoina. Palaaminen muutosmatkamme tärkeimpien teemojen äärelle on nyt tärkeämpää kuin koskaan.
Olemme ihmisiä, ja ihmiset tekevät joskus virheitä. Virheistä tulee kantaa vastuu, oppia ja tehdä jatkossa toisin. Olen viestittänyt attendolaisille vahvasti, että apua saa aina. Tuemme myös monin tavoin attendolaisia tilanteessa, jossa heihin kohdistuu kielteistä huomiota ja painetta – meillä tehdään valtavan hyvää työtä suurimmassa osassa Attendo-koteja!
Puuttuminen on välittämistä, ja välttämätöntä.
Virpi Holmqvist
toimitusjohtaja
Median yhteydenotot toimitusjohtaja Virpi Holmqvistille ystävällisesti Attendon asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Sini Korpisen kautta, p. 050 364 4883, sini.korpinen (at) attendo.fi.
Avainsanat
Linkit
Attendo – Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja
Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Attendo
Uusi hoivakoti avautuu Keminmaalla – tarjoaa ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille23.6.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Keminmaalle on valmistunut uusi 47-paikkainen hoivakoti, Attendo Neidonkenkä. Ensimmäiset asukkaat muuttavat kesäkuun loppupuolella. Hoivakoti tarjoaa ympärivuorokautista hoivaa ja yhteisöllistä asumista ikäihmisille esteettömissä ja viihtyisissä tiloissa.
Kirkkonummen Masalaan rakentuu uusi Attendo-koti – turvallista ja esteetöntä asumista eri käyttäjäryhmille18.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Attendo ja Hartela aloittavat yhteistyössä uuden Attendo-kodin rakentamisen Kirkkonummen Masalaan. Hanke vastaa alueen kasvavaan asumispalveluiden tarpeeseen ja sen suunnittelussa painottuvat esteettömyys, turvallisuus ja energiatehokkuus. Kodin arvioidaan valmistuvan syksyllä 2026.
Poriin rakentuu uusi kehitysvammaisten koti16.6.2025 10:52:13 EEST | Tiedote
Attendo, Investori Plus Hoivakodit Oy ja urakoitsija Rakennuspalvelu Lindholm Oy toteuttavat Porin alueelle uuden modernin kehitysvammaisten kodin. Kodissa on yhteensä 23 asukaspaikkaa, joista 17 on ympärivuorokautista palveluasumista ja kuusi yhteisöllisen asumisen paikkaa.
Tekoäly vapauttaa aikaa hoivatyöhön – Attendo mukana Työterveyslaitoksen uudessa tutkimushankkeessa13.6.2025 10:11:31 EEST | Tiedote
Attendo on mukana Työterveyslaitoksen käynnistämässä tutkimushankkeessa, jossa tarkastellaan tekoälysovellusten vaikutuksia hoivatyössä. Hankkeessa analysoidaan muun muassa sisäpaikannus- ja aikamittausdataa hoiva-alan työpaikoilla, ja tavoitteena on ymmärtää, mitä onnistunut tekoälyn integrointi alalla vaatii.
Läheisten luottamus vahvistunut edelleen – henkilöstön tyytyväisyydessä laskua15.5.2025 13:44:41 EEST | Tiedote
Me Attendolla olemme nostaneet kohtaamiset kaiken toimintamme keskiöön, ja tämän myötä positiiviset tulokset ovat jo pitkään näkyneet tyytyväisyyskyselyidemme tuloksissa. Asukkaidemme ja heidän läheistensä luottamus meitä kohtaan on vahvistunut vuosi vuodelta. Juuri julkaistuissa viimeisimmissä tyytyväisyyskyselyiden tuloksissa on nähtävissä koko toimintaympäristöömme vaikuttaneet muutokset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme