Tradenomit mukana Akavan mielenilmauksessa

Tradenomit on mukana Akavan koordinoimassa mielenilmauksessa 6. helmikuuta.

- Olemme kärsivällisesti yrittäneet käydä vuoropuhelua hallitusohjelman työelämäkirjauksista, mutta valitettavasti kaikki esittämämme ratkaisuvaihtoehdot ovat kaikuneet kuuroille korville, sanoo puheenjohtaja Jaakko Hyvönen. - Nyt pettymys työelämäasioiden yksipuolisesta muuttamisesta purkautuu myös meidän kentällä laillisen poliittisen mielenilmauksen muodossa, Hyvönen jatkaa.

Toteutessaan hallituksen kirjaukset heikentävät merkittävästi palkansaajien asemaa monella eri tasolla. Määräaikaisten työsuhteiden perusteiden väljentäminen, irtisanomisen helpottaminen ja sosiaaliturvan heikentäminen lisäävät epävarmuutta, erityisesti nuorille osaajille.

- Olemme huolissamme siitä kuvasta, joka nuorille välittyy työelämästä tässä virittyneessä tilanteessa, sanoo Hyvönen. - Nuorten jaksaminen on jo nyt koetuksella ja heidän pitäisi jatkossa kannatella tätä ikääntyvää kansakuntaa, Hyvönen muistuttaa.

Hallitus haluaa uudistaa työmarkkinamallia lainsäädäntöteitse, jossa niin sanottu vientimalli kirjattaisiin lakiin. Toteutuessaan muut toimialat eivät voisi ylittää vientiliittojen linjaa ja samalla se sitoisi valtakunnansovittelijan kädet.

- Työmarkkinamallin uudistaminen lakiteitse on väärä tie. Keskusteluissa viitataan Ruotsin malliin, mutta siinä on unohtunut se tosiasia, ettei siellä valtiovalta osallistu työmarkkinatoimintaan, edunvalvontajohtaja Ville-Veikko Rantamaula huomauttaa.

Akava ja Tradenomit ovat toistuvasti esittäneet työelämäkysymyksiin vaihtoehtoja ja ratkaisuja, joilla saataisiin tasapainoisempia uudistuksia aikaan. Tradenomit jakaa huolen vaikeasta talous- ja työllisyystilanteesta, mutta keinovalikoimaa niiden ratkaisemiseksi on laajennettava.

- Tuntuu siltä, että vilpittömän työelämän uudistustyön sijaan hallituksen toimet ovat osin lipsahtaneet vahvasti ideologian puolelle, joka ainoastaan lisää vastakkainasettelua, arvioi Rantamaula. - Toivottavasti nyt viestimme otetaan viimein vakavasti ja työelämäkirjausten toimeenpanossa huomioitaisiin paremmin palkansaajien näkökulmat.

- Olemme edelleenkin halukkaita osaltamme keskustelemaan ja uudistamaan työelämää, mutta muutosten pitää perustua laajempaan kokonaistarkasteluun sekä vaikutusarvioihin, Rantamaula vaatii.

- Toivomme sydämestämme, että maan hallitus löytää nyt halua etsiä yhdessä palkansaajien ratkaisuja vaikeisiin kysymyksiin. Ansioluetteloon olisi hyvä saada muitakin merkintöjä kuin korkeakoulutettujen mielenilmaisut, Hyvönen summaa.

Tradenomien jäsenet osallistuvat ulosmarssiin Turussa, Tampereella ja pääkaupunkiseudulla 6. helmikuuta kello 14-16 osoittaakseen pettymyksensä hallitusohjelman työelämäkirjausten toimeenpanoon.

Ulosmarsseihin osallistuvat em. paikkakunnilla kaikki yksityisellä sektorilla työskentelevät jäsenet riippumatta toimialasta, mukaan lukien ammattikorkeakoulut ja yliopistot. Ulosmarssien ulkopuolella ovat virkasuhteiset jäsenet sekä julkisella sektorilla työskentelevät jäsenet. Poliittinen mielenilmaus on laillinen, eikä se kohdistu työ- tai virkaehtosopimuksiin.

Olemme tulevaisuuteen katsova, maailman parhaan työelämän ja osaamisen puolesta vaikuttava yhteisö, jonka voima tulee tradenomien monipuolisesta osaamisesta. Olemme sitä, mitä jäsenemme erilaisissa uratilanteissa tarvitsevat: opintojen ja työelämän virkistäjä, mentori, manageri ja tarvittaessa puolustajakin. Toimimme ja viestimme käytännönläheisesti, kunnianhimoisesti ja pilke silmäkulmassa. Niin kuin tradenomit yleensäkin. Muiden korkeakoulutettujen tavoin olemme järjestäytyneet Akavaan ja meitä on lähes 33 000 yhteisössämme.