Destia Oy

Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n

Jaa

Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

Espoon kaupunkiradan urakka-aluetta. Kuva: Väylävirasto
Espoon kaupunkiradan urakka-aluetta. Kuva: Väylävirasto

”Espoon kaupunkirata mahdollistaa alueen liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen kehityksen. Hanke sijoittuu kasvaville alueille, joissa liikkuu päivittäin merkittävä määrä ihmisiä ja meille on tärkeää, että alueen käyttäjät otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon. Destialta löytyy vahvaa kokemusta sekä rata- että kaupunkirakentamisesta, jota edellytämme hankkeemme urakoitsijoilta”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Tomi Rosenvall. 

Espoon kaupunkirata -hankkeen neljässä alueurakassa rakennetaan Leppävaaran ja Kauklahden välille kaksi lisäraidetta ja uusitaan kuusi juna-asemaa. Lisäraiteet erottavat valmistuttuaan alueen lähi- ja kaukojunaliikenteen omille raiteilleen, mikä mahdollistaa Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen kehittämisen. Raideliikenteen määrän kasvua tukeva hanke mahdollistaa entistä tiheämmän, säännöllisen ja kaukoliikenteestä riippumattoman lähijunaliikenteen alueella, minkä lisäksi myös kaukoliikenteestä tulee aikaisempaa sujuvampaa.

Hankkeen yhteydessä kehitetään myös jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä alueella. Turvallinen ja esteetön reitti lyhentää kokonaismatkaa, minkä lisäksi asemanseudun kulkuyhteyksien parantaminen sekä aikaisempaa kattavampi pyöräpysäköinti lisää liityntämahdollisuuksia raideliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn välille. 

”Espoon kaupunkirata on monipuolinen hanke, jossa pääsemme näyttämään kattavasti osaamistamme urakan eri vaiheissa aina laajoista maanrakennustöistä raideasennuksiin. Hanke tukee kestävien liikkumismuotojen kasvua pääkaupunkiseudulla. Lähes päästöttömänä liikennemuotona raideliikenne tukee ilmastonmuutoksen torjumista, ja samalla sillä on positiivinen vaikutus yhteiskunnan kehitykseen ja talouteen”, sanoo Destian Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja Mikko Möttönen.

Destia aloittaa alueurakan 3 rakennustyöt maaliskuussa 2024. Urakan arvioitu valmistumisaika on vuoden 2027 lopulla.

Väylävirasto

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.

Destia

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Lisätietoja:

Mika Kallioväli, projektijohtaja, Destia, mika.kalliovali@destia.fi, puh. +358 40 043 0490
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Avainsanat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.

Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote

Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.

Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye