Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n
Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

”Espoon kaupunkirata mahdollistaa alueen liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen kehityksen. Hanke sijoittuu kasvaville alueille, joissa liikkuu päivittäin merkittävä määrä ihmisiä ja meille on tärkeää, että alueen käyttäjät otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon. Destialta löytyy vahvaa kokemusta sekä rata- että kaupunkirakentamisesta, jota edellytämme hankkeemme urakoitsijoilta”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Tomi Rosenvall.
Espoon kaupunkirata -hankkeen neljässä alueurakassa rakennetaan Leppävaaran ja Kauklahden välille kaksi lisäraidetta ja uusitaan kuusi juna-asemaa. Lisäraiteet erottavat valmistuttuaan alueen lähi- ja kaukojunaliikenteen omille raiteilleen, mikä mahdollistaa Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen kehittämisen. Raideliikenteen määrän kasvua tukeva hanke mahdollistaa entistä tiheämmän, säännöllisen ja kaukoliikenteestä riippumattoman lähijunaliikenteen alueella, minkä lisäksi myös kaukoliikenteestä tulee aikaisempaa sujuvampaa.
Hankkeen yhteydessä kehitetään myös jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä alueella. Turvallinen ja esteetön reitti lyhentää kokonaismatkaa, minkä lisäksi asemanseudun kulkuyhteyksien parantaminen sekä aikaisempaa kattavampi pyöräpysäköinti lisää liityntämahdollisuuksia raideliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn välille.
”Espoon kaupunkirata on monipuolinen hanke, jossa pääsemme näyttämään kattavasti osaamistamme urakan eri vaiheissa aina laajoista maanrakennustöistä raideasennuksiin. Hanke tukee kestävien liikkumismuotojen kasvua pääkaupunkiseudulla. Lähes päästöttömänä liikennemuotona raideliikenne tukee ilmastonmuutoksen torjumista, ja samalla sillä on positiivinen vaikutus yhteiskunnan kehitykseen ja talouteen”, sanoo Destian Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja Mikko Möttönen.
Destia aloittaa alueurakan 3 rakennustyöt maaliskuussa 2024. Urakan arvioitu valmistumisaika on vuoden 2027 lopulla.
Väylävirasto
Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.
Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Lisätietoja:
Mika Kallioväli, projektijohtaja, Destia, mika.kalliovali@destia.fi, puh. +358 40 043 0490
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme