Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n
Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

”Espoon kaupunkirata mahdollistaa alueen liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen kehityksen. Hanke sijoittuu kasvaville alueille, joissa liikkuu päivittäin merkittävä määrä ihmisiä ja meille on tärkeää, että alueen käyttäjät otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon. Destialta löytyy vahvaa kokemusta sekä rata- että kaupunkirakentamisesta, jota edellytämme hankkeemme urakoitsijoilta”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Tomi Rosenvall.
Espoon kaupunkirata -hankkeen neljässä alueurakassa rakennetaan Leppävaaran ja Kauklahden välille kaksi lisäraidetta ja uusitaan kuusi juna-asemaa. Lisäraiteet erottavat valmistuttuaan alueen lähi- ja kaukojunaliikenteen omille raiteilleen, mikä mahdollistaa Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen kehittämisen. Raideliikenteen määrän kasvua tukeva hanke mahdollistaa entistä tiheämmän, säännöllisen ja kaukoliikenteestä riippumattoman lähijunaliikenteen alueella, minkä lisäksi myös kaukoliikenteestä tulee aikaisempaa sujuvampaa.
Hankkeen yhteydessä kehitetään myös jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä alueella. Turvallinen ja esteetön reitti lyhentää kokonaismatkaa, minkä lisäksi asemanseudun kulkuyhteyksien parantaminen sekä aikaisempaa kattavampi pyöräpysäköinti lisää liityntämahdollisuuksia raideliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn välille.
”Espoon kaupunkirata on monipuolinen hanke, jossa pääsemme näyttämään kattavasti osaamistamme urakan eri vaiheissa aina laajoista maanrakennustöistä raideasennuksiin. Hanke tukee kestävien liikkumismuotojen kasvua pääkaupunkiseudulla. Lähes päästöttömänä liikennemuotona raideliikenne tukee ilmastonmuutoksen torjumista, ja samalla sillä on positiivinen vaikutus yhteiskunnan kehitykseen ja talouteen”, sanoo Destian Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja Mikko Möttönen.
Destia aloittaa alueurakan 3 rakennustyöt maaliskuussa 2024. Urakan arvioitu valmistumisaika on vuoden 2027 lopulla.
Väylävirasto
Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.
Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Lisätietoja:
Mika Kallioväli, projektijohtaja, Destia, mika.kalliovali@destia.fi, puh. +358 40 043 0490
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia parantaa Fingridin kantaverkkoa sähköaseman laajennuksella15.4.2025 12:51:39 EEST | Tiedote
Destia laajentaa Fingridin Pohjois-Pohjanmaalla Nivalassa sijaitsevaa Uusnivalan sähköaseman 400 kV:n kytkinlaitosta, mikä vahvistaa kantaverkon siirtokykyä ja mahdollistaa tuuli- ja aurinkovoiman liittämisen kantaverkkoon. Urakan kokonaishinta on noin 11 miljoonaa euroa. Työt ovat vastikään alkaneet suunnittelulla ja valmistelevilla töillä. Projektin arvioidaan valmistuvan kesällä 2027.
Destia toteuttaa Haistilan alikulkusillan rakennusurakan Ulvilassa9.4.2025 11:15:02 EEST | Tiedote
Väylävirasto on valinnut Destian toteuttamaan Haistilan alikulkusillan rakennusurakan osana Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hanketta, jonka tavoitteena on parantaa alueen liikenneturvallisuutta poistamalla ja parantamalla rataosuuden tasoristeyksiä. Urakassa Destia rakentaa uuden alikulkusillan Pori-Tampere-rataosuudelle Ulvilaan sekä poistaa alueelta kahdeksan tasoristeystä, mikä lisää alueen liikenneturvallisuutta merkittävästi, kun radan ylitys siirtyy alikulkuun ja vanhoja tasoristeyksiä suljetaan.
Destia rakentaa kaksi sähköasemaa OX2:n tuulipuistoihin1.4.2025 09:11:44 EEST | Tiedote
Destia on solminut OX2:n kanssa sopimukset kahden tuulipuiston 400 kV:n sähköaseman suunnittelusta ja rakentamisesta. Sähköasemat sijoittuvat Rajamäenkylän ja Honkakankaan tuulipuistoihin. Honkakankaan tuulipuistoon rakennetaan sähköaseman lisäksi myös 400 kV:n voimajohto.
Kajave valitsi Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostaman ryhmittymän sähköverkkojen allianssikumppanikseen20.3.2025 10:00:06 EET | Tiedote
Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut sähköverkkoyhtiö Kajaven länsi-allianssin kilpailutuksen. Kyseessä on Suomessa harvinainen allianssimallilla toteutettava jakeluverkkojen rakentamisen, kunnossapidon ja vianhoidon sopimus vuosille 2025–2029. Sopimus sisältää option vuosille 2030–2032. Länsi-allianssi kattaa noin puolet Kajaven jakeluverkkoalueesta Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.
Destian vertailukelpoinen liikevoitto ja tilauskanta ennätykselliset vuonna 202412.3.2025 12:03:59 EET | Tiedote
Destian liikevaihto oli 630,5 miljoonaa euroa vuonna 2024 laskien hieman vuoden 2023 liikevaihdosta (640,6 milj. eur). Vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2024 oli 26,0 miljoonaa euroa, joka puolestaan kasvoi edellisvuoteen verrattuna (23,6 milj. eur).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme