Kaupunkiliikenteen ratakorjaamo saa uudet tilat Kivikosta

Koskelan varikon uudistuessa lähivuosina ratakorjaamolle rakennetaan uudet tilat Kivikkoon. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Skanska ovat nyt sopineet ratakorjaamon rakentamisesta. Ratakorjaamo tukee pääkaupunkiseudun raitioliikenteen sujuvaa toimintaa.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Skanska ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kivikkoon tulevien ratakorjaamon tuotanto- ja varastointitilojen suunnittelusta ja rakentamisesta. Hanke käynnistyy suunnittelulla tammikuun aikana, ja rakentamisen ennakoidaan alkavan huhtikuussa 2024. Tavoitteena on, että ratakorjaamo valmistuu ja tuotanto voidaan käynnistää keväällä 2025.

Nykyinen raitioteiden rakentamista ja kunnossapitoa palveleva ratakorjaamo sijaitsee Koskelan varikolla, jonka uudistuessa lähivuosien aikana ratakorjaamon toiminta siirretään Kivikkoon uusiin tiloihin osoitteeseen Kivikonlaita 18–20.

Kivikon ratakorjaamolle rakennetaan tuotantotilat raiteiden ja vaihteiden rakentamiselle sekä muita ratakunnossapidon ja raiteiden rakentamisen tukitoimintoja, kuten ulkovarastoja sekä tilat ratarakenteiden kierrättämistä varten. Uusi ratakorjaamo tulee olemaan konepajamainen tuotantolaitos, joka koostuu tuotantohallista, toimistosiivestä ja varastoalueista. Varastoalueet yhdistyvät tuotantohalleihin pitkillä siltanosturiradoilla.

”Pääkaupunkiseudun sujuvan raitiovaunuliikenteen kannalta oma ratakorjaamo on hyvin tärkeä. Ratakorjaamossa voidaan tuottaa joustavasti ja ilman suuria viiveitä tarvittavia varaosia ja komponentteja, kuten vaihteita, ristikoita ja kiskojanoja Helsingin raitioliikenteen tarpeisiin äkillisissäkin radan rikkoutumistilanteissa”, kertoo projektijohtaja Riku Raitala Kaupunkiliikenne Oy:sta.

Kaupunkiliikenne on asettanut ympäristövastuullisuustavoitteita hankkeelle, ja esimerkiksi rakennuksen elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen tulee olla vähintään –5 % verrattuna tilaajan määrittämään perustasoon. Suunnitteluvaiheen aikana määritellään hankkeen lopulliset ratkaisut.

”Paneuduimme innostuneesti ja rohkeasti ympäristövastuullisten rakennusratkaisujen selvittämiseen ja kehittämiseen, ja tätä työtä jatketaan edelleen suunnitteluvaiheessa. On hienoa, että tilaaja asettaa kunnianhimoisia tavoitteita, jotka edistävät vähäpäästöisempien hankkeiden toteuttamista”, sanoo tulosyksikön johtaja Urmas Soots Skanskasta.

Kaupunkiliikenne ja Skanska ovat tehneet yhteistyötä varikkohankkeiden parissa jo useita vuosia. Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt valmistuvat toukokuussa 2024, ja Koskelan varikon kehitysvaihe on käynnistynyt syksyllä 2023.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, projektijohtaja Riku Raitala, puh. 040 737 8283, riku.raitala[at]kaupunkiliikenne.fi

Skanska Talonrakennus Oy, tulosyksikön johtaja Urmas Soots, puh. 040 519 5670, urmas.soots[at]skanska.fi

Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2022 lopussa noin 2 000 henkilöä Suomessa.