Jyty ilmoitti lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1. – myös perhepäivähoitajat lakon piirissä

Ammattiliitto Jyty on ilmoittanut poliittisesta lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1.2024. Lakon piiriin kuuluvat kaikki varhaiskasvatuksen työtehtävät kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen sopimusaloilla Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla. Myös perhepäivähoito ja leikkipuistotoiminta kuuluvat Jytyn ilmoittaman lakon piiriin.

Varhaiskasvatuksen lakolla vastustetaan maan hallituksen ajamia rajuja työelämäheikennyksiä. Jyty viestii lakolla hallitukselle, että enemmistö suomalaisista ei hyväksy esitettyjä heikennyksiä ja että hallituksen on pysäytettävä niiden valmistelu.

– Vaikka lakko aiheuttaa lapsiperheille hankaluuksia, toivomme, että perheissä jaetaan vahva huolemme varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja koko suomalaisen työelämän tulevaisuudesta, sanoo Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima.

– Lakiin kirjattu vientimalli tekee palkkatasa-arvon toteuttamisesta entistä vaikeampaa, jopa mahdotonta. Ansiokehitys matalapalkka-aloilla voi entisestään huonontua, mikä yhdessä muiden hallitusohjelmakirjausten kanssa saattaa esimerkiksi varhaiskasvatuksessa johtaa jopa nykyistä pahempaan työvoimapulaan, Voima huomauttaa.

Jytyn ilmoittama lakko koskee myös perhepäivähoitoa ja puistotoimintaa. Työtaistelun ulkopuolelle jäävät ainoastaan viranhaltijat.

– Lakon piirissä on varhaiskasvatus kokonaisuudessaan. Perhepäivähoito ja leikkipuistotoiminta ovat tärkeä osa varhaiskasvatusta, Voima toteaa.

Lakon ajankohta

Vajaan vuorokauden kestävä lakko alkaa 31.1.2024 klo 05.59 ja päättyy 31.1.2024 klo 20.59. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat keskiviikon 31.1.2024 klo 05:59 ja keskiviikon 31.1.2024 klo 20:59 välisenä aikana. Työnseisaus kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Lakon laajuus ja rajaukset

Lakon piirissä ovat kaikki varhaiskasvatuksessa tehtävät työtehtävät Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla. Lakko koskee sekä kunnallisen että yksityisen varhaiskasvatuksen kaikkia sopimusaloja. Lakon piiriin kuuluvat myös kotona tehtävä perhepäivähoito ja ryhmäperhepäivähoito/ryhmäperhepäiväkodit sekä yksityinen perhepäivähoito ja leikkipuistotoiminta. Työtaistelun ulkopuolelle jäävät ainoastaan viranhaltijat.

Työtaistelun ulkopuolelle rajataan tehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden ja omaisuuden vaarantumisen. Ammattiliitto Jytyn näkemyksen mukaan tämän varhaiskasvatuksen lakon piiriin ei kuitenkaan kuulu tällaisia tehtäviä.

Jyty osallistuu STOP nyt! -mielenosoitukseen

Jyty osallistuu STTK:n ja SAK:n yhdessä järjestämään STOP nyt! -mielenosoitukseen Helsingin Senaatintorilla 1.2.2024. Mielenosoituksessa vastustetaan yhdessä hallituksen työelämäheikennyksiä.

Lue myös Jytyn ja OAJ:n yhteinen kannanotto:

Lakisääteinen vientimalli tekisi valtakunnansovittelijan tehtävän tarpeettomaksi

Lisätietoja medialle:

Puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi