ELY-keskukset

Tjänsten Företagarens ekonomihjälp har ett rekordlivligt år bakom sig

Dela

Under 2023 kontaktades rådgivningstjänsten Företagarens ekonomihjälp totalt omkring 3 900 gånger. Jämfört med 2022 ökade antalet samtal och kontaktförfrågningar med tusen. Ett lika livligt år har tjänsten upplevt endast 2020, då företagarna hade problem till följd av begränsningarna i anslutning till coronaviruspandemin. Ifjol gjordes det högsta antalet konkurser på 25 år och detta har synts i företagarnas kontakter med tjänsten.

Credit: iStock/Olena Yakobchuk

Det näst livligaste året i tjänstens hela historia

”Kundernas försvagade efterfrågan, som beror på det försvårade ekonomiska läget, är en av de främsta orsakerna till företagarnas ekonomiska svårigheter. Ifjol gjordes också det högsta antalet konkurser på 25 år och detta har synts i företagarnas kontakter med tjänsten Företagarens ekonomihjälp. Antalet kontakter ifjol var omkring 3 900. Ett så här livligt år har tjänsten upplevt endast 2020, då företagarna hade problem till följd av begränsningarna i anslutning till coronaviruspandemin.  De ekonomiska utsikterna är fortsättningsvis ganska dystra så vi förutspår att efterfrågan på tjänster förblir hög också under 2024. Kunderna är mycket nöjda med den service de fått från Företagarens ekonomihjälp: under 2023 var genomsnittet för kundresponsen 4,4 på skalan 1–5”, säger Jari Leskinen, utvecklingschef på Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter och ansvarig för tjänsten Företagarens ekonomihjälp.

Tjänsten Företagarens ekonomihjälp ger råd avgiftsfritt och konfidentiellt

Tjänsten Företagarens ekonomihjälp ger företagare råd vid ekonomiska svårigheter och betalningssvårigheter, eller till exempel gällande stärkande av företagets lönsamhet. Målet är att företagarna reagerar på ekonomiska svårigheter i tid och använder sig av de tjänster som riktar sig till dem. Via rådgivningstjänsten Företagarens ekonomihjälp får en företagare avgiftsfritt och konfidentiellt hjälp med sin situation av experter som specialiserat sig särskilt på små och medelstora företags ekonomi och sunda företag. Vid sidan av den riksomfattande rådgivningstjänsten får företagaren vid behov stöd av ett regionalt expertnätverk på olika orter i Finland.

Tjänsten Företagarens ekonomihjälp

Företagarens ekonomihjälp koordineras av Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter som styrs av arbets- och näringsministeriet. Tjänsten utvecklas som en del av EU-handlingsmodellen Early Warning.

Nyckelord

Kontakter

Jari Leskinen

utvecklingschef
Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter
02950 24468
jari.s.leskinen@ely-keskus.fi

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ ELY-keskukset

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye