Riihimäen Voimalan kehittämisestä aiesopimus – Tampere-talo-konserni ja Akun Tehdas mukana kehitystyössä

Riihimäen kaupunki, Tampere-talo-konserniin kuuluva tapahtumayhtiö Talo Events Oy ja Akun Tehtaan tapahtumateknisen palvelun yhtiö Oy Aku´s Factory Ltd ovat solmimassa aiesopimusta Voimalan kehittämisestä. Tavoitteena on kehittää Riihimäen rautatieaseman välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta Voimalasta ainutlaatuinen tapahtuma- ja kulttuurikeskus. Sopimuksen voimaantulo edellyttää Riihimäen kaupunginhallituksen käsittelyä ja hyväksyntää tiistaina 30. tammikuuta 2024.

Havainnekuva Voimalan pääsalista päivällä.
Havainnekuva Voimalan pääsalista päivällä. JKMM Arkkitehdit

”Riihimäki on tunnettu aktiivisesta kulttuurikentästä ja loistavasta sijainnistaan kasvukäytävän varrella. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Voimalan muutos tapahtuma- ja kulttuurikeskukseksi vahvistaa profiilia entisestään. Aiesopimus on konkreettinen askel, jonka avulla on mahdollista kehittää Voimalan lisäksi myös kaupunkia ja sen vetovoimaisuutta”, Riihimäen kaupunginjohtaja Jouni Eho sanoo.

Voimala on noin 5 000 neliömetrin kokoinen punatiilinen rakennuskompleksi, joka toimii Riihimäen asemanseudun maamerkkinä. Kaupunki on etsinyt vaihtoehtoja vanhan voimalaitoskiinteistön uudeksi käyttötarkoitukseksi. Tavoitteena on avata kulttuuri- ja tapahtumakeskus Voimala käyttöön vuonna 2027, jolloin Riihimäelle on suunnitteilla asuntomessut.

Tapahtumat kaupunkikehityksen keskiöön

Aiesopimuksella osapuolet sitoutuvat edistämään hankkeen toteutumista. Samalla Riihimäen kaupunki sitoutuu olemaan neuvottelematta muiden tapahtuma-alan toimijoiden kanssa.

”Riihimäki hakee aktiivista kasvua ja kehittää vahvasti tapahtumallisuutta. Haluamme olla mukana kehittämässä kaupunkien ja tapahtuma-alan yhteyttä. Solmittavan yhteistyön ansiosta pääsemme kehittämään yhtä Suomen kiinnostavimmista tapahtumatilakonsepteista”, Tampere-talo-konsernin toimitusjohtaja Paulina Ahokas kertoo.

Tampere-talo-konserniin kuuluva Talo Events Oy vuokraa tapahtumatiloja yritysasiakkaille ja konserttijärjestäjille. Hankkeen toteutuessa Talo Events vastaa Voimalan pääsalin ja aulakerroksen ravintolapalveluiden ja ravintolakumppanin järjestämisestä. Akun Tehtaan roolina on toimia teknisenä asiantuntijana ja tapahtumatekniikan kumppanina.

”Kulttuurin merkitys kasvaa ihmisille koko ajan. Riihimäen Voimalan sijainti palvelee todella laajaa ihmismäärää. Vuosikymmenten kokemus tapahtuma-alasta ja -paikoista antaa meille vahvan pohjan Voimalan suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olemiseen”, Akun Tehtaan toimitusjohtaja Aku Syrjä toteaa.

Tampere-talo-konsernilla ja Akun Tehtaalla on tiivis ja toimiva kumppanuus, ja tytäryhtiö Talo Events Oy on Akun Tehtaan vähemmistöosakas.

Voimalasta uusi Fotografiska

Tampere-talon, Akun Tehtaan ja kaupungin rinnalla Voimalan kiinteistökehityksestä vastaa A-Insinöörit. Heidän tehtävänä on etsiä sijoittaja, kehittää sisältökonseptia ja suunnitella kiinteistön uudistamisen resurssiviisas toteutus.

”Olen verrannut Voimalan luonnetta ja mahdollisuuksia Tallinnan Fotografiskaan ja Telliskiven alueeseen. Ne osoittavat, miten yksittäinen rakennus voi vaikuttaa koko ympäristöön ja luoda uutta profiilia, toimintaa ja vetovoimaa koko keskusta-alueen kehittämiseen. Eikä tarvita valtavasti rahaa, että tämän voi tehdä”, A-Insinöörien hankekehitysyksikön johtaja Antti Tuomela uskoo.

Lisää tietoa Voimalasta

Uutinen 13.9.2023: https://www.riihimaki.fi/tiedotteet/riihimaen-voimalan-valmistelu-etenee-hankekehittajien-ja-sijoittajien-markkinavuoropuhelulla-syyskuussa/

Uutinen 7.6.2023: https://www.riihimaki.fi/tiedotteet/riihimaen-voimalasta-kuoriutuu-suomen-mittakaavassa-ainutlaatuinen-tapahtuma-ja-kulttuurikeskus/

Uutinen 9.5.2023: https://www.riihimaki.fi/tiedotteet/voimala-soi-riihimaen-voimalan-avoimet-ovet-7-9-kesakuuta/

Uutinen 27.2.2023: https://www.riihimaki.fi/tiedotteet/kaupunginhallitus-hyvaksyi-itaisen-koulun-tarveselvityksen-ja-voimalan-aiesopimuksen/

Uutinen 23.8.2023: https://www.riihimaki.fi/tiedotteet/riihimaen-voimalalle-on-myonnetty-euroopan-komission-kehittamistukea-ainoana-hankkeena-suomessa/

Lisätiedot:

Kaupunginjohtaja Jouni Eho, Riihimäen kaupunki, puh. 044 767 6674, jouni.eho@riihimaki.fi

Toimitusjohtaja Paulina Ahokas, Tampere-talo-konserni, puh. 03 243 4100, paulina.ahokas@tampere-talo.fi

Toimitusjohtaja Aku Syrjä, Akun Tehdas, puh. 044 782 2200, aku.syrja@akuntehdas.fi

Hankekehitysyksikön johtaja Antti Tuomela, A-Insinöörit, puh. 040 719 4007, antti.tuomela@ains.fi

Havainnekuva Voimalan pääsalista päivällä.
Havainnekuva Voimalan lämpiöstä.
Havainnnekuva Voimalan pääsalista illalla.

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Arppa, Kaseva ja Tampereen Kirjafestarit – Tampere-talo julkaisi uutta ohjelmaa loppuvuoteen18.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Kaksipäiväinen Tampereen Kirjafestarit valtaa Tampere-talon tutulla paikallaan marras-joulukuun vaihteessa 30.11.–1.12.2024. Pirkanmaan suurin kirjallisuuden ja kulttuurin juhla kokoaa saman katon alle vuoden kiinnostavimmat kirjailijat ja kirjallisuuden ystävät. Syksyn konserttitarjontaan on lisätty Arpan, Pete Parkkosen ja Olli Halosen intiimit Pienen salin keikat. Nostalgian nälkäisille on luvassa menneiden vuosikymmenten parhaita suomihittejä, kun Ison salin lavalle nousevat Kaseva ja Leavings-Orkesteri. Tapahtumien liput ovat nyt myynnissä.

Tampere-talo valitsi vastuullisemmin – edelläkävijä vahvistaa Tampereen asemaa tapahtumapääkaupunkina11.4.2024 09:04:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus Tampere-talo, on ylpeä saavutuksestaan Valitse vastuullisemmin -merkin suhteen. Tampere-talo on ensimmäinen suomalainen tapahtumatila, joka on onnistunut täyttämään kaikki 22 tapahtumatiloille asetettua vastuullisuuskriteeriä. Tieto ilmenee tarkastelemalla MyHelsingin ja Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin –palveluita. Saavutus vahvistaa Tampere-talon asemaa kestävän kehityksen pioneeriorganisaationa tapahtuma-alalla Suomessa, samalla kun se sitoutuu kestävään tulevaisuuteen.

Wizards, dragons, and Rings of Power – Tampere Hall to showcase top fantasy artist John Howe’s first Finnish art exhibition in the summer9.4.2024 09:52:16 EEST | Tiedote

Internationally acclaimed fantasy artist John Howe's artwork will be showcased for the first time in Finland in a comprehensive solo art exhibition. Especially known for his artwork portraying J.R.R. Tolkien's fantasy worlds, Howe's art exhibition will be open at Tampere Hall from July 6th to August 18th, 2024. The exhibition will feature over 250 original artworks spanning the artist's extensive career. Tickets for the exhibition are now on sale.

J.R.R. Tolkienin maailma tulee Tampere-taloon – fantasiataiteilija John Howen taidetta ensimmäistä kertaa Suomessa9.4.2024 09:51:18 EEST | Tiedote

Fantasiataiteen pioneerin, John Howen ensimmäinen taidenäyttely Suomessa nähdään Tampere-talossa 6.7.–18.8.2024. Howe on noussut kansainväliseen suosioon Tolkienin klassikkoteosten kuvittajana sekä teoksiin pohjautuvien elokuvien visuaalisuuden rakentajana yhdessä Peter Jacksonin kanssa. Howe tunnetaan lisäksi suurena Suomen ja Kalevalan ystävänä. Näyttelyssä nähdään yli 250 alkuperäistaideteosta taiteilijan mittavan elämäntyön varrelta. Näyttelyn liput ovat nyt myynnissä.

Santtu-Matias Rouvali ja Lontoon Philharmonia-orkesteri tekevät kaivatun paluun Tampereelle lokakuussa8.4.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Lontoon Philharmonia-orkesteri ja ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali konsertoivat Tampere-talossa keskiviikkona 16.10.2024. Orkesterin solistina loistaa maailman konserttilavoilta tuttu viulisti Nemanja Radulović. Ohjelma sisältää Hatšaturjanin viulukonserton ja Sibeliuksen kolmannen sinfonian. Viimeksi orkesteri esiintyi Tampereella loppuunmyydylle Ison salin yleisölle toukokuussa 2022. Liput ovat nyt myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa.