16. Alvar Aalto -symposium elokuussa – Ääri-ilmiöiden ajan arkkitehtuuria

Mikä on arkkitehtuurin ja suunnittelijan rooli ympäristökriisien, katastrofien ja poliittisen kuohunnan keskellä? Mikä on arkkitehtuurin painoarvo, kun vaa´ssa on koko planeetan tulevaisuus?

Alvar Aalto -symposium 2024, graafinen ilme © Ilkka Kärkkäinen.

Kansainvälinen 16. Alvar Aalto -symposium – Weight of Architecture 22.–23.8.2024 Jyväskylässä keskittyy ajankohtaisiin ympäristökysymyksiin, ja tarkastelee niitä arkkitehtuurin näkökulmasta. Teema kumpuaa globaaleista ongelmista; ilmastonmuutoksesta ja sään ääri-ilmiöistä, biodiversiteetin supistumisesta, sekä toimintaympäristömme yhteiskunnallisista, poliittisista ja taloudellisista muutoksista.

Esityksissä pääteemaa avataan kolmen alateeman kautta: 1. ENVIRONMENT/Ympäristö (globaalit kriisit, ihminen ja planeettamme koko ekosysteemi; sopeutuminen ja kompensaatio), 2. RESOURCES/Resurssit (materiaaliresurssit, data, tekoäly) ja 3. ARCHITECTURE/Arkkitehtuuri (työkalut, keinot ja ratkaisuehdotukset, uudet näköalat, arkkitehtuurin painoarvo ja vaikutusmahdollisuudet).

Ensimmäiset puhujat julkistetaan nyt: Yvonne Farrell ja Shelley McNamara, Pritzker -palkitut arkkitehdit ja Grafton Architects -toimiston perustajat Dublinista; Helena Mattsson, arkkitehtuurin  historian ja teorian professori Tukholman Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosastolta (KTH); ja John Schellnhuber, IIASA:n (International Institute for Applied Systems Analysis) pääjohtaja Laxenburg, Wien. Lisää esiintyjiä julkistetaan lähiaikoina.

Elokuinen 16. Alvar Aalto -symposium on englanninkielinen hybriditapahtuma. Yleisöesitykset järjestetään Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa (Alvar Aalto 1955). Ohjelmaa voi seurata virtuaalisesti ympäri maailman. Runsas 2-päiväinen ohjelma sisältää seminaaripäivät Jyväskylässä sekä erillistä oheisohjelmaa, mm. näyttelyitä, opastettuja arkkitehtuurikierroksia. Huom. rajoitettu osallistujamäärä osaan oheistapahtumista, varmista paikkasi ajoissa. Lisätietoja ja lipunmyyntiin alvaraalto.fi/alvaraaltosymposium

Symposiumin yhteydessä jaetaan 15. Alvar Aalto -mitali. Mitalistin näyttely on avoinna Aalto2:ssa Jyväskylässä vuoden loppuun. Kansainvälisesti arvostetun arkkitehtuuripalkinnon myöntävät Alvar Aalto -säätiö, Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo, Rakennustaiteen seura, Suomen Arkkitehtiliitto ja Helsingin kaupunki.

Alvar Aalto -symposium on nykyarkkitehtuurin ja ympäristökysymysten keskustelufoorumi, joka järjestetään vuorovuosin Alvar Aalto -tutkijaseminaarin ja -designseminaarin kanssa. Sen pyrkimyksenä on herättää kriittistä, tulevaisuuteen suuntautuvaa keskustelua ajankohtaisista arkkitehtuurin kysymyksistä; ongelmista ja ratkaisumahdollisuuksista, jotka liittyvät ympäristöön sekä yhteiskunnallisiin, taiteellisiin ja teknisiin haasteisiin. Alvar Aalto -symposium kutsuu 22.–23.8.2024 koolle arkkitehteja ja suunnittelijoita, tutkijoita, opettajia, opiskelijoita ja suurta yleisöä – kaikkia, jotka ovat kiinnostuneita ajankohtaisista ympäristön ja suunnittelun ilmiöistä.

Kaksipäiväisen Alvar Aalto -symposiumin oheistapahtumineen tuottaa Alvar Aalto -akatemia yhdessä eri  kumppaneiden kanssa. Tapahtuman pääyhteistyökumppani on Jyväskylän kaupunki. Modernin arkkitehtuurin korjauksen ja suojelun täydennyskoulutukseen sekä arkkitehtuuri- ja muotoiluseminaareihin keskittyvä Alvar Aalto -akatemia on osa Alvar Aalto -säätiötä. Säätiön tehtävänä on huolehtia Alvar Aallon aineellisen ja henkisen perinnön jatkumisesta, sekä edistää Aallon tuotannon tunnettuutta kotimaassa ja kansainvälisesti. Lue lisää Alvar Aalto -säätiön monipuolisesta toiminnasta täältä.

Varaa pian oma lippusi täältä, huom. oheistapahtumiin lippuja on saatavana rajoitettu määrä.

Nina Heikkonen, Ohjelmapäällikkö

Aila Svenskberg