Nordic Bioproducts Group Oy

Japanilainen Marubeni Corporation ja espoolainen Nordic Bioproducts Group Oy solmineet yhteistyösopimuksen – tarkoituksena edistää biomassan kestävää käyttöä

Marubeni Corporation (Marubeni) ja Nordic Bioproducts Group Oy (NBG) ovat allekirjoittaneet kattavan yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on edistää yritysten pitkäjänteistä yhteistyötä biomassan, erityisesti puubiomassan, hyödyntämiseksi. Uusissa biojalostamoissa valmistetaan tuotteita, joiden ympäristöjalanjälki on vastaavia, fossiilisesti tuotettuja pienempi. Tavoitteena on edetä kohti kestävämpää tulevaisuutta ilman fossiilisten luonnonvarojen käyttöä.

Aalto-yliopiston spin-offina vuonna 2019 perustettu Nordic Bioproducts Group on kehittänyt erityisen AaltoCell™ -menetelmän, jossa lignoselluloosaa hydrolysoimalla¹ tuotetaan korkealaatuisia selluloosajohdannaisia, joita käytetään perinteisesti mm. lääkkeiden ja elintarvikkeiden tuotannossa.

Puubiomassan lisäksi NBG:n kehittämää teknologiaa voi soveltaa muihin selluloosapitoisiin raaka-aineisiin², ja se mahdollistaa kestävän massatuotannon edullisemmalla hinnalla. Teknologiassa on ympäristöystävällisiä ominaisuuksia, kuten kyky käyttää valmistusprosessissa syntyvää ylijäämää biopolttoaineen valmistuksen raaka-aineena. AaltoCell™ on pienemmän hiilijalanjäljen menetelmä myös biomuovi- ja tekstiilituotannon raaka-aineen tuottamiseen, sillä ne ovat perinteisesti edellyttäneet runsaasti kemikaaleja kuluttavia prosesseja ja fossiilisia polttoaineita.

Riippumaton arvio on osoittanut, että AaltoCell™ -menetelmällä on mahdollista vähentää selluloosajohdannaisten tuotannon hiilijalanjälkeä jopa 80 prosenttia perinteisiin menetelmiin verrattuna.

Yhteistyösopimuksen myötä Marubeni aikoo perustaa Indonesiaan biojalostamon, joka hyödyntää suomalaisyrityksen AaltoCell™ -teknologiaa. Hanke keskittyy Marubenin uusilta viljelmiltä Indonesian Etelä-Sumatralta hankitun puubiomassan, kuten sulfaattisellutuotannon ja plantaasien ylijäämän käsittelyyn. Plantaasin pinta-ala on arviolta 290 000 hehtaaria. Sopimus merkitsee yhtiöiden sitoutumista laajaan ja pitkäjänteiseen, teollisen mittakaavan yhteistyöhön.

Marubeni on muotoillut pitkän aikavälin visionsa ilmastonmuutoksen torjunnasta tarkoituksenaan edistää keskipitkän ja pitkän aikavälin pyrkimyksiä torjua ilmastonmuutosta. Marubenin tavoite on saavuttaa kasvihuonekaasujen osalta nollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

Lisäksi Marubeni on vuosikymmenien ajan kehittänyt selluun ja puuhakkeeseen liittyviä teollisia metsitysprojekteja Indonesiassa ja Australiassa. Äskettäin Marubeni on käynnistänyt projekteja, joissa uudelleenmetsitetään alueita muun muassa Filippiineillä, Malesiassa ja Angolassa. Tarkoitus on luoda hiilinieluja sekä samalla suojella ympäristöä ja hillitä ilmastonmuutosta.

Japanissa Marubeni on mukana myös hiilinielujen vähentämän päästömäärän sertifiointiin suunnitelluissa, metsäpohjaisissa J-Credit-ohjelmissa Akitan ja Wakayaman prefektuureissa.

Kuvia medialle täältä.

¹ Menetelmä, jossa yhdisteet hajoavat kemiallisessa reaktiossa veden kanssa.

² Selluloosasta johdetut aineet, jotka ovat läpikäyneet kemiallisen reaktion.

Olli Kähkönen
toimitusjohtaja, Nordic Bioproducts Group Oy
p. 050 511 3970, olli.kahkonen@nbg.fi

Nordic Bioproducts Group Oy

Nordic Bioproducts Groupin toimialana on biomassatuotteiden, biosysteemien ja kiertotalouden innovaatioiden kehittäminen ja kaupallistaminen. Aalto-yliopistossa vuonna 2019 syntynyt spin-off yritys on selluloosaan liittyvien innovaatioiden, biotuotekehityksen ja kaupallistamisen edelläkävijä muiden Pohjoismaisten yritysten joukossa. Nordic Bioproducts Group on sitoutunut paitsi uusiutuvien luonnonvarojen käytön optimointiin, myös vähentämään maailman riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista, edistämään kiertotalousratkaisuja ja luomaan vaikuttavia, maailmanlaajuisia muutoksia. Uraauurtava yritys kehittää läpimurtoteknologioita ja biomateriaaleja, jotka määrittelevät uudelleen kestävät ratkaisut ja niiden mahdollisuudet. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Lisätietoja: nordicbioproducts.fi.

Marubeni Corporation

Vuonna 1949 perustettu Marubeni Corporation ja sen tytäryhtiöt käyttävät laajoja liiketoimintaverkostojaan sekä Japanissa että ulkomailla, ja harjoittavat sekä tuontia ja vientiä että kolmansien maiden kauppaa. Yhtiö toimii kotimaassaan seuraavilla liiketoiminnan aloilla: lifestyle, IT-ratkaisut, ruoka, maatalous, metsätuotteet, kemikaalit, metallit ja mineraalivarat, energia, voimantuotanto, infrastruktuuri, ilmailu ja laivat, rahoitus, leasing- ja kiinteistöliiketoiminta, rakentaminen, teollisuuskoneet ja liikkuvuus, uuden sukupolven liiketoiminnan kehittäminen sekä uuden sukupolven yrityskehitys. Lisäksi Marubeni Group tarjoaa erilaisia ​​palveluita, tekee sisäisiä ja ulkoisia investointeja ja on mukana resurssien kehittämisessä kaikilla aiemmin mainituilla toimialoilla. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Tokiossa Japanissa. Lisätietoja: marubeni.com/en.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Nordic Bioproducts Group Oy