Liikennetarkastelu valtatien 4 pitkän aikavälin tavoitetilan ratkaisuista Iin Olhavan ja Kuivaniemen taajamien sekä Myllykankaan kohdalla on valmistunut
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen teettämän työn tuloksena on määritelty liikennejärjestelyjen kehittämisen periaatteet, jotka huomioidaan Iin kunnan strategisessa yleiskaavassa.

Tarkastelussa Olhavan alueelle on suunniteltu kaksi eritasoliittymää, Olhavanjoen molemmin puolin. Myllykankaalle toteutetaan eritasoliittymä Merihelmen kohdalle osittain uuteen maastokäytävään. Kuivaniemellä ratkaisuna on eritasoliittymät molemmin puolin Kuivajokea sekä suuntaisliittymä Kirkkotielle. Tarkastelussa on määritelty periaatteet myös paikallisen liikenneverkon kehittämiseksi sekä rinnakkaisyhteyksien järjestämiseksi.
Valtatie 4 on pääväyläasetuksen mukainen tason I pääväylä ja osa Eurooppa-tasoista TEN-T-ydinverkkokäytävää. Valtatiellä 4 on merkittävä rooli Suomen kansainväliseen saavutettavuuteen maaliikenneyhteyksiin. Tien merkitys tavaraliikenteen kannalta on suuri.
Tutkittavien toimenpiteiden lähtökohtana on vuonna 2020 valmistunut selvitys ”Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki - Tornio/Haaparanta”, jossa määritettiin koko välille pitkän aikavälin tavoitetila, joka vastaa pääväyläasetuksen ja TEN-T-ydinverkkokäytävän edellyttämää tasoa. Tavoitteena on parantaa valtatien 4 sujuvuutta ja turvallisuutta.
Pohjois-Iin ja Kuivaniemen välisen tieosuuden kehittämistavoitteita ovat muun muassa jatkuva keskikaiteellinen ohituskaistatie eritasoliittymin. Tieosuudella tavoitteellisena nopeusrajoituksena on 100 km/h ja nopeusrajoituksen tulisi olla vähintään 80 km/h. Pitkän aikavälin tavoitetilassa valtatiellä on 4 jatkuva rinnakkaistie, joka on joko maantietä tai katua.
”Valtatien 4 tavoitetilan saavuttaminen edellyttää merkittäviä muutoksia liikennejärjestelyihin Kuivaniemen ja Olhavan taajamissa sekä Myllykankaalla. Työn aikana tarkasteltiin ja arvioitiin useita erilaisia vaihtoehtoja, joita esiteltiin myös kahdessa yleisötilaisuudessa. Tässä suunnittelun vaiheessa on määritelty liikennejärjestelyjen periaatteet. Tarkemmat ratkaisut esimerkiksi teiden yksityiskohtaisten sijaintien osalta tehdään jatkosuunnittelussa.”, kertoo hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennejärjestelmävastaava Päivi Hautaniemi.
”Iin kunnan strategisessa yleiskaavassa vahvistuvat liikennejärjestelyt ja liikennetarkastelussa esitetyt periaateratkaisut tulevat pitkällä aikavälillä vaikuttamaan muun muassa asukkaiden päivittäisiin kulkureitteihin, liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen.”, toteaa Iin elinvoimajohtaja Helena Illikainen.
Yleiskaavaehdotus tulee nähtäville alkukeväästä 2024.
Yhteyshenkilöt
Päivi Hautaniemi, Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, 0295 038 239
Helena Illikainen, Iin kunta
etunimi.sukunimi@ii.fi, 040 620 5881
Eelis Rankka, Iin kunta
etunimi.sukunimi@ii.fi, 040 704 7667
Mika Tuominen, Destia Oy
etunimi.sukunimi@destia.fi, 044 322 2207
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Veteraanikatu 1
90130 Oulu
vaihde 0295 038 000
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Miehennevan tuuli- ja aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostus yleisötilaisuudessa Alavieskassa 10.9.20256.8.2025 09:53:05 EEST | Tiedote
YVA-menettelyä koskeva yleisötilaisuus järjestetään keskiviikkona 10.9.2025 klo 17–19 Alavieskan kaupungintalolla (Pappilantie 1, 85200 Alavieska) ja etäyhteydellä (Teams), jonka linkki on saatavilla hankkeen verkkosivulla www.ymparisto.fi/miehennevan-tuulivoima-YVA.
Linja-autojen pysähtymispaikka Reisjärven keskustassa muuttuu1.8.2025 11:13:41 EEST | Tiedote
Kaikkien linja-autovuorojen pysähtymispaikka Reisjärven keskustassa muuttuu 4.8.2025 alkaen. Vuorot pysähtyvät jatkossa Reisjärventien varrella kunnantalon edessä sijaitsevalla pysäkillä. Uuden pysäkin nimi on Reisjärvi.
Pohjois-Pohjanmaalla kesäkuussa 24 800 työtöntä työnhakijaa22.7.2025 08:11:09 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaalla oli kesäkuun lopussa noin 24 800 työtöntä työnhakijaa, mikä on 1 600 (+7 %) enemmän kuin vuosi sitten. Työttömien määrä kasvoi toukokuusta 8 prosenttia (+1 900 hlöä), mikä selittyy osittain kesäkuukausien aikana oppilaitoksista valmistuneiden tulosta työllisyyspalveluiden asiakkaiksi. Kokoaikaisesti lomautettuja oli noin 1 600, mikä on vajaa 100 lomautettua vähemmän kuin vuosi sitten. Lomautukset kohdistuivat muun muassa kirvesmiehiin, koulunkäyntiavustajiin ja talonrakentajiin.
Koivuojan sillan korjaustyöt alkavat Pudasjärvellä3.7.2025 13:21:59 EEST | Tiedote
Siuruantiellä sijaitsevan Koivuojan sillan korjaustyöt alkavat viikolla 28. Rakennustöiden aikana silta on suljettu liikenteeltä 09.07 - 10.07.2025 klo 22.00-02.00 välisen ajan. Ajantasaiset tiedot tietöistä: Tienkäyttäjälinja puh. 0200 2100 Liikennetilanne (fintraffic.fi)
Siikajoen ja Lamujoen rantasyöpymien selvitykset valmistuneet26.6.2025 10:26:57 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksella on Uljuan tekojärven säännöstelyyn liittyvä rantasyöpymien tarkkailu-, selvittämis-, suojaamis- ja korvausvelvoite. Velvoitteesta on määrätty Pohjois-Suomen aluehallintoviraston päätöksessä nro 83/2020, 22.6.2020 ja Vaasan hallinto-oikeuden päätöksessä nro 1533/2023, 28.11.2023. Keväällä 2024 tehtiin ilmakuvaus dronella Lamujoen ja Siikajoen rannoille Uljuan voimalaitoksen ja Ruukinkosken pohjapadon välisellä alueella. Ilmakuvauksen tarkoituksena oli selvittää rantasyöpymiä koko 70 kilometrin mittaisella jokijaksolla vertaamalla tuloksia aiempaan vuoden 2008 ilmakuvaukseen. Vertailukohtana käytettiin rantaviivan sijaintia. Koko 140 kilometrin mittaisen rantaviivan pituudesta vajaa puolet, noin 65 kilometriä, pystyttiin tulkitsemaan ilmakuvista, koska rantapuusto peitti näkymän osalla rannoista. Muutoksia rantaviivan sijainnissa havaittiin yhteensä noin 2,8 kilometrin matkalla. Noin puolet muutoksista oli selviä rantasyöpymiä, joissa maapinta-ala oli p
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme