Mediakutsu: MTK:n ja SLC:n monimuotoisuustiekartan julkistamistilaisuus 1.2.2024

Median edustajat ovat lämpimästä tervetulleita seuraamaan MTK:n ja SLC:n luonnon monimuotoisuuden tiekartan julkistamistilaisuutta torstaina 1. helmikuuta. Tilaisuus alkaa kello 9:00 ja kestää noin 2,5 tuntia.

Tilaisuudessa käsitellään sekä maa- että metsätaloutta käymällä läpi tutkijatöitä ja järjestöjen linjauksia sekä kuulemalla kommenttipuheenvuoroja.

Tilaisuus on seurattavissa etäyhteyksiä pitkin. Linkki tilaisuuteen lähetetään kaikille ilmoittautuneille viimeistään keskiviikkona 31.1. Ilmoittautumislinkki.

Jos haluat osallistua tilaisuuteen paikan päällä, akkreditoiduthan suoraan sähköpostiin juho.hamalainen@mtk.fi viimeistään maanantaina 29.1. Tilaisuus järjestetään Helsingissä.

MTK:n ja SLC:n Luonnon monimuotoisuuden tiekartta – julkistamistilaisuus 1.2.2024 kello 9:00-11:30

- Avauspuheenvuoro – Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja

- Valtiovallan tervehdys – Kai Mykkänen, ympäristö- ja ilmastoministeri

- Poimintoja tutkijatyöstä: maataloustuottajien ja metsänomistajien suhtautuminen luonnon monimuotoisuuden edistämiseen kyselyjen perusteella - Paula Horne, tutkimusjohtaja, PTT

- Tiekartan päämäärä sekä yleiseen järjestötoimintaan ja toimintaympäristöön liittyvät tavoitteet ja toimenpiteet - Anna-Rosa Asikainen, juristi, MTK

Maatalouden osio

- Poimintoja tutkijatyöstä: maatalousluonnon tilan parantamisen keinot sekä skenaariot ja niiden vaikutukset - Terho Hyvönen, tutkimusprofessori, Luonnonvarakeskus

- Maataloutta koskevat tiekartan tavoitteet ja toimenpiteet - Jukka Rantala, ilmasto- ja ympäristöasiantuntija, MTK ja Rikard Korkman, asiamies, SLC

- Sidosryhmäedustajan kommenttipuheenvuoro - Eeva-Liisa Korpela, suojeluasiantuntija, WWF

- Maataloustuottajan kommenttipuheenvuoro - Aleksis Kyrö, MTK

- Kysymyksiä ja vastauksia

Metsätalouden osio

- Poimintoja tutkijatyöstä: metsäluonnon tilan parantamisen keinot sekä skenaariot ja niiden vaikutukset metsien rakennepiirteisiin - Matti Koivula, tutkimusprofessori ja Jari Hynynen, tutkimusprofessori, Luonnonvarakeskus

- Poimintoja tutkijatyöstä: skenaarioiden taloudelliset vaikutukset - Jani Laturi, vanhempi metsäekonomisti, PTT

- Metsätaloutta koskevat tiekartan tavoitteet ja toimenpiteet - Markus Nissinen, kenttäpäällikkö ja ympäristöasiantuntija, MTK ja Anders Portin, metsäasiamies, SLC

- Sidosryhmäedustajan kommenttipuheenvuoro - Silja Keränen, varapuheenjohtaja, Vihreät

- Metsänomistajan kommenttipuheenvuoro - Niclas Sjöskog, SLC

- Kysymyksiä ja vastauksia

- Lopetuspuheenvuoro - Mats Nylund, puheenjohtaja, SLC

Tallenteet aikaisemmista väliseminaareista:

Maatalous

Metsätalous

Juho Hämäläinen

Viestinnän asiantuntija, MTK

juho.hamalainen@mtk.fi

puh. 050-5539176

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.

Eurooppa tarvitsee parempaa EU:ta19.3.2024 10:45:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa omalla EU-vaaliohjelmallaan olla rakentamassa vahvempaa, vakaampaa ja turvallisempaa Euroopan unionia. Kesäkuussa valittavan uuden europarlamentin ja tulevan komission on kyettävä palauttamaan kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaan. Se tapahtuu luopumalla pikkuasioilla näpertelystä ja keskittymisellä oleelliseen. Tienviitat löytyvät MTK:n tänään julkaisemasta ohjelmasta ”Kymmenen teesiä elävälle Euroopalle”.