Redogörelse: Alternativ för Östbanan öppnar spår för höghastighetståg
I undersökningen av huvudsträckan för Östbanan konstaterades flera sträckningsalternativ som uppfyller hastighetskravet på 300 km/h. En dubbelspårig Östbana lämplig för höghastighetståg planeras mellan Lentorata-Borgå-Kouvola.
Om Östbanan färdigställs kommer den att ansluta Borgå till järnvägsnätet och förkorta restiderna till östra Finland. Cirka två miljoner finländare bor i det område som berörs av Östbanan.
"I Finland är Östbanan ett av de största farledsprojekten och dess betydelse för östra Finland är mycket stor. Järnvägstransporter planeras som en 100-årig strategisk investering och planeringen kan lätt ta ett decennium. När banan är i bruk och uppfyller kraven på rörlighet är det ingen som saknar det förflutna", säger Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Itärata Oy.
I huvudplanen har Östbanan betraktats som en möjliggörande linje, vilket möjliggör en utbyggnad av järnvägsnätet för att flexibelt ansluta pendeltågstrafiken och de nödvändiga stationerna och andra linjer till Östbanan. I undersökningen granskades särskilt miljön i Borgå och placeringen av den nya stationen utifrån tre olika alternativ. Planeringen av stationerna baserar sig på de stationslayouter som presenteras i 2023-utredningen som publicerats av Borgå stad och Nylands förbund.
"En passagerarstation planeras till Borgå. Två av stationsalternativen kommer att ligga under stadskärnan i en tunnel och ett ovan jord vid Kungsporten", säger Minna Weurlander, Östbanans planeringsdirektör.
Flera alternativ
Under arbetets gång har flera olika alternativ för linjeföring utvecklats och granskats sektion för sektion: Utfart från Lentorata (Lentorata-Paippistentie), Paippistentie-Borgå, Borgå-Koskenkylä, Koskenkylä-Elimäki, Elimäki-Koria.
Alternativa banor kommer att utformas för en hastighet på 300 km/h, med hänsyn till bland annat banornas tekniska genomförbarhet, planläggning, markanvändning samt naturmiljö och landskap.
"Till exempel i Forsby, på linjen Lappträsk-Mörskom, finns det två hittills likvärdiga banalternativ, för vilka valet kommer att göras på grundval av ett förfarande för miljökonsekvensbedömning i slutet av 2025", säger Weurlander.
Under huvudstudien identifierades platser som kräver ytterligare undersökningar och som kommer att undersökas ytterligare i miljökonsekvensbedömningsprocessen (MKB), som kommer att inledas i februari.
Påverkan på restiden sträcker sig till Savolax- och Karelabanan
Östbanan planeras som en huvudsaklig dubbelspårig bana för snabb persontrafik. Östbanan skulle med nuvarande tåg minska restiden från Helsingfors till Kouvola med en femtedel. Restiden mellan Borgå och Helsingfors skulle förkortas till cirka en halvtimme eftersom bussen skulle ersättas av ett tåg.
I Kouvola förgrenar sig banan till de nuvarande banorna i Savolax och Karelen – målet är en restid på tre timmar från Helsingfors till Kuopio och Joensuu.
Kostnadsberäkningarna för banalternativen för den östrabanan, enligt huvudstudien, ligger mellan 1,6 miljarder euro och 3,0 miljarder euro. Den viktigaste faktorn som påverkar kostnaderna är tunnlarnas totala längd. Det billigaste alternativet inkluderar inte en underjordisk station för Kervo och Borgå, det dyraste alternativet skulle bygga en underjordisk station för Borgå och en reservstation för Kervo.
Naturvärden kräver ytterligare undersökningar
Miljöförhållandena längs Östbanan varierar kraftigt. På sina ställen går banan genom tätbebyggda stadsområden, över floder, genom skogar eller åkrar. Planeringsområdet är delvis oplanerat och kräver därför ytterligare undersökningar.
"Vi har haft ett nära samarbete med kommuner och andra intressenter under huvudstudien och har fått mycket värdefull information. Samtidigt har vi identifierat frågor som kräver ytterligare utredning i samband med den miljökonsekvensbeskrivning som kommer att inledas i februari", säger Weurlander.
Planeringsfasen kommer att pågå fram till mitten av 2030-talet, och när banan är färdigställd kan trafiken på Östabanan starta i slutet av 2030-talet.
Huvudstudien utfördes av Östabanans partner Ramboll Finland Oy.
Bilagor:
Huvudstudien för Östbanan (pdf)
Huvudstudien för Östbanan, sammanfattning (pdf)
För mer information:
Minna Weurlander, planeringsdirektör, Itärata Oy, minna.weurlander@itarata.fi, tel. +358 40 530 3496
Kontakter
Katri ParikkakommunikationschefÖstbanan Ab
Tel:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiBilder
Dokument
Itärata Oy
Itärata Oy:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Itärata Oy ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Europeiska kommissionen har föreslagit att Östbanan skall ingå i det transeuropeiska stomnätet TEN-T. För mer information:www.itarata.fi/sv/hemsida/
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Påminnelse: Finland som en del av den europeiska spårtrafiken15.5.2024 10:30:53 EEST | Kutsu
Välkommen till EU-valpanelen som Östbanan Ab ordnar torsdagen den 23 maj. På konstfabriken i Borgå kl. 18.15–20.00.
Muistutuskutsu: Suomi osaksi eurooppalaista raideliikennettä15.5.2024 10:30:53 EEST | Kutsu
Tervetuloa Itärata Oy:n järjestämään EU-vaalipaneeliin torstaina 23.5. Porvoon Taidetehtaalla klo 18.15–20.00.
Finland som en del av den europeiska spårtrafiken2.5.2024 12:03:43 EEST | Kutsu
Välkommen till EU-valpanelen som Östbanan Ab ordnar torsdagen den 23 maj. På konstfabriken i Borgå kl. 18.15–20.00.
Suomi osaksi eurooppalaista raideliikennettä2.5.2024 12:03:43 EEST | Kutsu
Tervetuloa Itärata Oy:n järjestämään EU-vaalipaneeliin torstaina 23.5. Porvoon Taidetehtaalla klo 18.15–20.00.
Ramboll utför miljökonsekvensbedömningen av Östbanan16.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Ramboll Finland Oy har valts till partner för att utföra miljökonsekvensbedömningen (MKB) av Östbanan. Samtidigt utarbetar de en preliminär utredningsplan för Östbanan som innehåller banteknisk planering och utredningar. Utifrån detta kan Östbanans sträckning preciseras i landskaps- och generalplanerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum