375-åriga Kristinestad satsar på samhörighet med hjälp av mobilapp för grannhjälp

Gemenskap har varit en viktig del av staden Kristinestad i 375 år. Nu erbjuder staden sina invånare ett nytt sätt att bygga och stärka gemenskapen genom att samarbeta med den egenutvecklade appen Commu. Commu är en grannskapsapp som erbjuder ett innovativt sätt för invånare och föreningar i staden att hjälpa varandra på ett enkelt och säkert sätt.

"Gemenskap handlar om att vara tillsammans, stödja varandra och göra världen lite bättre tillsammans", säger välfärdsdirektör Emilia Mattsson Nortamo. "År 2024 kommer staden att fira 375 år av gemenskap. Som Cittaslowstad vill vi investera i det goda livet och öka känslan av gemenskap för alla våra invånare."

Commu är ett sätt för alla invånare i Kristinestad att be om hjälp och erbjuda hjälp i sitt bostadsområde. Hjälpen kan till exempel bestå av att diskutera, samåka, att röja snö, att ta hand om husdjur, hjälpa till med mat, dela på matsvinn, språkcafé eller lösa vardagsproblem tillsammans.

"Vi behöver alla en hjälpande hand eller ett lyssnande öra ibland. Men att be om hjälp är svårt för många människor", säger Karoliina Kauhanen, 29, en av grundarna till Commu. "Vårt mål är att sänka tröskeln för att be om hjälp och även att erbjuda hjälp. Genom att hjälpa människor bidrar det till att lära känna sina grannar bättre, vilket stärker gemenskapen ännu mer."

Commu är en app som kan laddas ner till smarttelefoner från Google Play eller App Store. Efter nedladdningen skapas ett kostnadsfritt konto och med hjälp av appen kan du be om hjälp eller erbjuda hjälp till personer och föreningar i ditt närområde. Genom appen kan du kommunicera med människor i ditt lokalsamhälle på ett säkert sätt, utan att behöva dela med dig av till exempel din Facebook-profil eller ditt telefonnummer. Om du vill kan du verifiera din identitet i Commu med bank-ID eller mobilcertifikat. Det stärker det ömsesidiga förtroendet mellan invånarna.

Hjälpen för också föreningar närmare lokalsamhället

Commu-appen främjar inte bara interaktion mellan individer, utan ger också föreningar ett verktyg för att hitta volontärer och erbjuda sin hjälp till stadens invånare. Detta öppnar upp för möjligheten att bygga broar mellan stadsbor och lokala föreningar, vilket gör volontärarbete och volontärarbete mer effektivt.

Kristinestads välfärdsdirektör uppmanar invånare och alla samhällsmedlemmar att delta och använda Commu för att främja gemenskap och bygga samarbete.

"Vi hoppas att alla invånare, föreningar och andra aktörer kan dra nytta av den nya plattformen och hitta nya sätt att bygga gemenskap genom den, genom att erbjuda eller be om hjälp. Låt oss sprida det goda budskapet!" säger Mattsson Nortamo.

Be om och erbjud hjälp i Commu!

Commu är en mobilapp byggd av tre unga entreprenörer för att be om och ge hjälp. I Commu möts privatpersoner, föreningar och företag för att hjälpa, ställa upp och hjälpa varandra. Med mer än 50 000 registrerade användare i Finland erbjuder Commu företag ett enkelt sätt att engagera sin personal i goda gärningar, och föreningar ett sätt att hitta volontärer och hantera volontärverksamhet. För kommuner erbjuder Commu en färdig grannskapsplattform där invånarna kan be om och ge hjälp, vilket ökar samhällsandan och minskar ensamheten. Ladda ner Commu nu!

Andra språk

Följ Commu