Fingridin Avoin data -palvelu on uudistunut

Fingridin Avoin data -verkkopalvelu edistää sähkömarkkinoiden toimintaa tarjoamalla avoimesti ja maksutta tietoa Suomen sähköjärjestelmästä ja sähkömarkkinoista yhteiskunnan eri toimijoiden ja yksityishenkilöiden käyttöön. Palvelun uudistettu versio tarjoaa yhä enemmän tietoaineistoja kasvavalle käyttäjämäärälle.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

Fingridin Avoin data -palvelu on uudistunut. Uudistuksessa palvelun ulkoasua nykyaikaistettiin ja sen teknistä toimivuutta parannettiin palvelemaan paremmin kasvavia tietomääriä ja suuria käyttäjämääriä. Avointa dataa voi vapaasti ja maksutta hyödyntää ja jakaa.

"Tiedon määrä ja merkitys kasvaa, ja olemme palvelun uudistuksella halunneet vastata käyttäjiltä tulleisiin palautteisiin. Kehitämme palvelua jatkossakin, ja lisäämme uusia tietoaineistoja sitä mukaan kun niitä on saatavilla", kertoo projektipäällikkö Hanna Nurmilo Fingridistä.

Uusitulta sivustolta on entistäkin helpompi hakea tietoaineistoja sekä ladata tietoja pitkältäkin aikaväliltä kerralla. API-rajapinnan kautta palvelua käyttäville on uudessa palvelussa kehittäjäportaali, jossa on paljon hakuesimerkkejä sekä mahdollisuus hallita omia API-avaimia.

Palvelun uudistuksen myötä API-käyttäjien on kirjauduttava uuteen palveluun. Vanhat API-tunnukset ja kyselyt toimivat helmikuun 2024 loppuun asti.

Linkki palveluun: data.fingrid.fi

Hanna Nurmilo, projektipäällikkö, Fingrid Oyj, puh. 040 559 0805