Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n ja SLC:n luonnon monimuotoisuuden tiekartta julkaistiin – ”Tuhti paketti kohti käytännön askeleita”

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC julkaisivat 1. helmikuuta luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartan tutkijaraporttien, jäsenkyselyiden ja järjestöjen sisäisen työn avulla MTK ja SLC jäsenineen ottavat entistä vaikuttavampia askeleita kohti maatalous- ja metsäympäristöjen monimuotoisuuden vahvistamista.

Tiekartta on jatkumoa MTK:n luonnon monimuotoisuusohjelmalle ja SLC:n ympäristöohjelmalle. Tiekarttajulkaisu on laaja kokonaisuus, jonka tavoitteissa ja toimenpiteissä käsitellään yleistä järjestötoimintaa, toimintaympäristöä sekä monimuotoisuuden kannalta merkittäviä maatalous- ja metsäympäristöjen ominaisuuksia. Tutkimustiedon kokoamisesta ja tuottamisesta ovat vastanneet Luonnonvarakeskus, Suomen ympäristökeskus, Helsingin yliopisto sekä Pellervon taloustutkimus.

”Tänään julkaistu tiekartta ohjaa järjestöämme ja jäseniämme sekä koko suomalaista tuotantoketjua kohti monimuotoisempaa luontoa. Tiekartta toimii tutkittuun tietoon perustuvana ohjenuorana tulevaisuuden toimille”, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kertoo.

Järjestöille oli jo tiekarttatyöhön ryhdyttäessä selvää, että teorian lisäksi tarvitaan käytäntöä. Siksi järjestöjen päättämissä tiekartan tavoitteissa ja toimenpiteissä korostuu toimeenpanokelpoisuus. Julkaisutilaisuus on lähtöviiva useiden vuosien toimeenpanolle.

”Tutkijat, toimihenkilöt sekä luottamusjohto ovat jo tähän mennessä tehneet suuren työn tiekartan eteen. Tämä on tuhti paketti kohti käytännön askeleita, joten nyt on aika kääriä hihat”, Marttila kommentoi.

Tiekartan jäsenkyselyistä käy ilmi, että maataloustuottajista ja metsänomistajista yli 80 %:a pitää luonnon monimuotoisuuden turvaamista omassa toiminnassaan tärkeänä. Tiekartalle ja toiminnan kehittämiselle on siis tilausta. Tiekartan myötä MTK ja SLC tavoittelevat siirtymää, joka on järjestöjen sekä käytännön maa- ja metsätalouden toiminnassa tapahtuvien muutosten osalta ennakoitava, hallittu ja hyväksyttäväksi koettu. Tiekartan skenaariotarkastelujen mukaan luonnon tilaa voidaan parantaa, mutta siitä aiheutuvat kustannukset eivät voi jäädä maataloustuottajien ja metsänomistajien vastuulle.

”Työ luonnon hyväksi maa- ja metsätiloilla on ollut vuosia jo hyvässä vauhdissa. Tiekartalla otetaan toimiin vielä lisää nopeutta, sillä jokainen voi tehdä toimia enemmän ja paremmin. Me maanviljelijät ja metsänomistajat olemme valmiita tekemään oman osuutemme, mutta tähän tarvitaan myös yhteiskunnan vastaantulo”, SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund sanoo.

Tiekartan julkistustilaisuuden seuranta ja tallenne: MTK:n ja SLC:n luonnon monimuotoisuuden tiekartan julkistamistilaisuus torstaina 1.2.2024 - YouTube

Juha Marttila, MTK:n puheenjohtaja, +358 50 341 3167

Mats Nylund, SLC:n puheenjohtaja, +358 50 512 2191

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.

Eurooppa tarvitsee parempaa EU:ta19.3.2024 10:45:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa omalla EU-vaaliohjelmallaan olla rakentamassa vahvempaa, vakaampaa ja turvallisempaa Euroopan unionia. Kesäkuussa valittavan uuden europarlamentin ja tulevan komission on kyettävä palauttamaan kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaan. Se tapahtuu luopumalla pikkuasioilla näpertelystä ja keskittymisellä oleelliseen. Tienviitat löytyvät MTK:n tänään julkaisemasta ohjelmasta ”Kymmenen teesiä elävälle Euroopalle”.