Akateeminen Kirjakauppa

Akateemisen vuosi 2023

130 vuotta täyttäneen Akateemisen liikevaihto kasvoi, ja vahva alkuvuosi siivitti yhtiön positiiviseen tulokseen. "Olemme ottaneet markkinaosuutta", kertoo toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski.

Akateemisen vuosi infograafi
Akateemisen vuosi infograafi vapaa

Vuosi 2023 oli Akateemiselle juhlan lisäksi myös muutosten vuosi. Marjo Tuomikoski nimitettiin yhtiön toimitusjohtajaksi heti 130-vuotisjuhlavuoden alussa, ja samalla aikaisempi toimitusjohtaja Magnus Brundin siirtyi hallituksen puheenjohtajaksi.

Myynnillisesti Akateemisella oli todella vahva alkuvuosi: kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana sekä kävijämäärät että liikevaihto kasvoivat kaksinumeroisilla lukemilla. Kesän aikana myös turistit valloittivat Helsingin, ja tämä näkyi positiivisesti niin kirjamyynnissä kuin kävijämäärissä. Vuoden 2023 aikana Helsingin Kirjatalossa kävijöitä oli 14 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

Viimeinen kvartaali oli yhtiölle vaikea muun muassa hitaasti käynnistyneen joulumyynnin vuoksi, joten loppuvuoden tavoitteista jäätiin. Kokonaisuudessaan vuosi 2023 oli vahvan alun vuoksi hyvä, ja yhtiö tekee positiivisen tuloksen. Akateemisen liikevaihto kasvoi viime vuonna 3 % verrattuna edelliseen vuoteen. Samaan aikaan koko alalla painettujen kirjojen myynti laski 2,3 %. "Olemme ottaneet markkinaosuutta", kertoo Marjo Tuomikoski.

Koko vuoden myydyin kirjailija Akateemisessa oli Satu Rämö. Hänen kirjansa Jakob, Rósa & Björk sekä Hildur olivat kaikki yhtiön top-listan kärjessä. Finlandia-palkinnon voittanut Sirpa Kähkösen teos 36 uurnaa oli yhtiön vuoden myydyin kaunokirja. Vuoden myydyin tietokirja oli Jenni Haukion Sinun tähtesi täällä. Myydyin lasten- ja nuortenkirja oli Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatun ja Patun fantasiaseikkailu. Myydyin ruotsinkielinen kirja oli Kjell Westön Skymning 41 ja myydyin englanninkielinen kirja Taylor Jenkins Reidin The Seven Husbands of Evelyn Hugo.

Englanninkielisen kirjallisuuden yleinen myyntitrendin kasvu näkyy myös Akateemisessa, jossa tuotealueen myynti kasvoi 12 %. Eniten myytiin viihdekirjallisuutta, ja niin sanottu booktok-ilmiö näkyy myös Akateemisessa. ”Vaikuttaa siltä, että varsinkin nuoret naisasiakkaat ovat löytäneet valikoimamme,” innostuu englanninkielisen kirjallisuuden ostaja Anna Laitinen.

Akateemisella on pitkät perinteet kirjailijoiden ja kirjanystävien kohtaamispaikkana. Kohtaamispaikkatapahtumia on järjestetty jo vuodesta 1973. Viime vuoden suosituimpia tapahtumia olivat Satu Rämön Hildur-sarjan viimeisimmän osan Jakobin fanitapaaminen sekä Jenni Haukion muistelmateoksen Sinun tähtesi täällä julkistustilaisuus. ”Viime vuonna järjestimme yli 150 tapahtumaa ja tulemme järjestämään niitä runsaasti myös vuonna 2024,” vinkkaa Tuomikoski.

Akateeminen Kirjakauppa on perustettu 1893 ja ollut aina tunnettu laajasta kirjavalikoimastaan ja asiantuntevasta henkilökunnastaan. Akateeminen on sitoutunut lukemiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Akateeminen on kirjojen koti.

Kirjatalo, Keskuskatu 1
Akateemisen Kirjatalo